126 300SD 1985
Posted: Mon 12 Feb, 2018 01:57
Tänkte börja ta tag i 126an nu. Den importerades 1998 från Florida. När den togs in till Sverige gick den inte att besiktiga för oss. Då dessa inte fanns på Europa marknaden så hade inte mercedes några intyg på buller, bromsar och stöldskydd. Av någon anledning för några år sen ändrades reglerna och den gick att besiktiga. Men blev ändå stående för oss. Nu tänkte jag ta tag i denna bilen, det blir att rolla den matt svart och kapa fjädrarna Nä, kommer ha den som brukis fram till sommaren, sedan tänkte jag börja se över den. Den är 100% rostfri vad jag kan se, finns kanske några typiska ställen jag missat men någon kunnig kan kanske underrätta mig isåfall. Den är sliten i lackering och inredning. Drivlinan verkar lira på bra, finns dock några småproblem. Tanken är väl att hålla den original. Om jag får tag i nya delar till inredningen så vore det perfekt, men finns det inte kanske man måste låta dom sy upp en ny klädsel.
Det som jag kommer försöka göra nu fram till sommaren är att försöka åtgärda dessa brister:
1: Jag får ingen värmer när den varvar över 2000 Rpm, Har kopplat bort vacuum slangen under huven och ersatt vattenventilen med ett rör. Så jag måste kanske plocka ur instrumentbrädan. Jag tror inte att något i värmesystemet förutom vattenventilen och fläkten går på el?
2: Några ventiler runt motorn gör vacuum systemet otätt.
3: Ligger jag och kör på jämn gas börjar den rycka.
4: Jag saknar tomgång när jag kallstartar den (-15 och kallare).
5: Felsöka varför den bränner säkringen till vänster backspegel och takluckan.
Det var vad jag tänkte göra nu. Kommer jag på något lägger jag till detta. Jag tar gärna emot ideer, synpunkter och tips.
Har några kassa bilder för nu, Kommer fota i dagsljus snarast.
Det som jag kommer försöka göra nu fram till sommaren är att försöka åtgärda dessa brister:
1: Jag får ingen värmer när den varvar över 2000 Rpm, Har kopplat bort vacuum slangen under huven och ersatt vattenventilen med ett rör. Så jag måste kanske plocka ur instrumentbrädan. Jag tror inte att något i värmesystemet förutom vattenventilen och fläkten går på el?
2: Några ventiler runt motorn gör vacuum systemet otätt.
3: Ligger jag och kör på jämn gas börjar den rycka.
4: Jag saknar tomgång när jag kallstartar den (-15 och kallare).
5: Felsöka varför den bränner säkringen till vänster backspegel och takluckan.
Det var vad jag tänkte göra nu. Kommer jag på något lägger jag till detta. Jag tar gärna emot ideer, synpunkter och tips.
Har några kassa bilder för nu, Kommer fota i dagsljus snarast.