w123 rostlagning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Thu 31 Dec, 2020 20:15

Ena stolsfästet:
Image
satte den i bad :-D
Image
gjorde en ny kant på insidan till tröskeln..
Image
klart :-)
Image
Image
målat
Image
passar in golv och tröskel
Image
Image
Image

Måste göra lite justeringar samt kapa ur mer av gamla golvet framme innan jag kan börja tänka att montera dessa permanent. Fortsättning följer.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby Mattileinen » Thu 31 Dec, 2020 20:22

Heja heja :-)
Ge inte upp denna
Kämpa på :-) :-)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Thu 31 Dec, 2020 22:41

Mattileinen wrote:Heja heja :-)
Ge inte upp denna
Kämpa på :-) :-)


Nejdå, nu börjar det kännas roligare då man ser lite resultat :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Thu 31 Dec, 2020 22:43

Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby V70tdi » Fri 01 Jan, 2021 00:50

pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..


Klokt tror jag då don ju oftast börjar rosta i just domkraftsfästet/runt hålet.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby Marie » Fri 01 Jan, 2021 11:43

pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..


Nu skäller du väl som vanligt på mig för att jag har synpunkter....

Tånk på två aspekter...

1) Det lär ge en rejäl minskning av värdet den dagen du skall sälja, eftersom den med ett sådant väl synligt avsteg från originalutförande blir mycket ointressantare i samlarbilskretsar, i synnerhet i Tyskland. Synd tycker jag, med tanke på det jättejobb du gör. Merarbetet just nu är överskådligt, men att skära upp och rätta till det i efterhand är ett rejält jobb, som dessutom lämnar tråkiga icke-original svetsfogar i tröskelplåten.

2) Den dagen du står med en punktering vid vägkanten en mörk regnig kväll, lär du förbanna avsaknaden av domkraftsfästen....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Fri 01 Jan, 2021 11:58

Marie wrote:
pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..


Nu skäller du väl som vanligt på mig för att jag har synpunkter....

Tånk på två aspekter...

1) Det lär ge en rejäl minskning av värdet den dagen du skall sälja, eftersom den med ett sådant väl synligt avsteg från originalutförande blir mycket ointressantare i samlarbilskretsar, i synnerhet i Tyskland. Synd tycker jag, med tanke på det jättejobb du gör. Merarbetet just nu är överskådligt, men att skära upp och rätta till det i efterhand är ett rejält jobb, som dessutom lämnar tråkiga icke-original svetsfogar i tröskelplåten.

2) Den dagen du står med en punktering vid vägkanten en mörk regnig kväll, lär du förbanna avsaknaden av domkraftsfästen....


Hahaha att man alltid tänker på pengar och inte vad som är praktiskt. Alla vet att dessa domkraftsfästen rostar sönder, då lyfter man inte där sen ändå. Jag gör inget med denna bil till originalutförandet som har visat sig vara rena skräpkonstruktionen från början.

För det andra så gör jag inte denna bil till för att sälja, gör den till oss själva. Skulle jag gjort den till försäljning så skulle jag behållit originalturbon med, men varför använda nåt som är skräp när det finns nåt bättre idag, utvecklingen går faktiskt framåt i vissa avseenden. Nu har jag kylvätskekylning i denna turbo, vilket inte originalturbon har.

Sen så är detta en kombi.. jag tror att jag får plats med en domkraft i bilen så jag klarar ett däckbyte ändå :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Fri 01 Jan, 2021 12:01

V70tdi wrote:
pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..


Klokt tror jag då don ju oftast börjar rosta i just domkraftsfästet/runt hålet.


Ja precis, att inte mb lärt sig under dom minst 30åren som denna idiotkonstruktion funnits, att göra nåt bättre..
Dessa rostar alltid sönder, om inte det syns utåt att det är rostigt så märker man det sen när man väl ska lyfta där.. slutar alltid med tröskelbyte sen.. Jag byter ju trösklar för att slippa framtida problem med detta och det står jag fast vid och då ryker domkraftsfästen/hålen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby Marie » Fri 01 Jan, 2021 22:14

Ja, ja. så låter det idag. Inte ens den S210 som du lade ned ett sådant herkulesarbete på, och som du sa att du tänkte behålla i evärdiga tider blev kvar hos dig särskilt länge....
Och att du inte tänker i ekonomiska termer är vi också klara över efter alla projekt du köpt och snabbt gjort dig av med igen ofullbordade.

Så skratta du på. Tiden får utvisa vem som skrattar sist.

PS. Jag har en Mercedes som i år blir 30 år och som snart rullat 42.000 mil. Den tål mycket väl att lyftas i domkraftsfästena trots att den har en tomvikt bra över 2 ton. Så SÅ dålig kan konstruktionen inte vara. DS.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby Cpt Tuttle » Fri 01 Jan, 2021 22:55

Tycker väl Mercedes har en av de bättre lösningarna på domkraftfästen om jag skall vara ärlig....nyfiken på vilken bil som har något som är mindre av en "idiotkonstruktion"? Sitter ju så de är rejäla smutssamlare på många bilar, exempelvis Volvo PV och 140-164 som jag haft ett gäng av skulle jag inte vilja påstå är bättre.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Sat 02 Jan, 2021 00:28

Marie wrote:Ja, ja. så låter det idag. Inte ens den S210 som du lade ned ett sådant herkulesarbete på, och som du sa att du tänkte behålla i evärdiga tider blev kvar hos dig särskilt länge....
Och att du inte tänker i ekonomiska termer är vi också klara över efter alla projekt du köpt och snabbt gjort dig av med igen ofullbordade.

Så skratta du på. Tiden får utvisa vem som skrattar sist.

PS. Jag har en Mercedes som i år blir 30 år och som snart rullat 42.000 mil. Den tål mycket väl att lyftas i domkraftsfästena trots att den har en tomvikt bra över 2 ton. Så SÅ dålig kan konstruktionen inte vara. DS.

S210 var inte heller min drömbil som denna är. Har faktiskt tro det eller ej, gjort vinst på mina senaste bilköp och dessa var renoveringsobjekt ,ej besiktade bilar. Så du har inte koll på ens hälften av det jag sysslar med.

Att din bil tål att lyftas är inte konstigt. Du putsar ju på den som det vore en miljonbil.Det tänker inte jag göra med min bil.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Sat 02 Jan, 2021 00:29

Cpt Tuttle wrote:Tycker väl Mercedes har en av de bättre lösningarna på domkraftfästen om jag skall vara ärlig....nyfiken på vilken bil som har något som är mindre av en "idiotkonstruktion"? Sitter ju så de är rejäla smutssamlare på många bilar, exempelvis Volvo PV och 140-164 som jag haft ett gäng av skulle jag inte vilja påstå är bättre.

Det tycker inte jag. Domkraftskonstruktion inkapslad i en tröskel.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Wed 06 Jan, 2021 13:40

Äventyret fortsätter :-D Hittar bara mer fullagningar och rost :cry:
Image
Där har det varit trippelplåtar.. gamla och nya golvet uppepå allt..
Image
Får förstärka upp där rejält, är en förstärkningsplåt vid kardantunneln så det får jag ta med i beräkningen här..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby Mercafreaket » Wed 06 Jan, 2021 15:37

Du gör ett hästjobb utan dess like, hatten av för det :-) Kul att dessa gamla godingar besparas och räddas!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982 renovering

Postby pasi » Wed 06 Jan, 2021 17:50

Mercafreaket wrote:Du gör ett hästjobb utan dess like, hatten av för det :-) Kul att dessa gamla godingar besparas och räddas!

Tackar :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests