w123 rostlagning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: S123 300tdt 1982

Postby Moka » Fri 09 Nov, 2018 01:50

pasi wrote:Funderar på att lyfta ur förkamrarna? Finns det äns nya längre att få tag i ?

Skulle definitivt lyfta ur förkamrarna. Skaffa bara riktiga verktyg för det.
Dom brukar sitta fast och glöm inte skruva bort glödstiften innan.
Jag skulle fräst ur brickorna. Biltema har nåt för fräsa nya insprutarhål för hand.
Har aldrig sett verktyget så vet inte om det skulle fungerat.
Vore bra om du hade ett nytt och jämföra med.
Kolla om "klotstiftet" som du ser i hålet på förkammaren ser rakt och fint ut på alla.
Det såg fint ut det lilla jag såg på bilderna
Image
Dåliga spridare kan skada den.

Jo det finns nya. Går säkert att få för en rimlig slant om man letar på nätet.
På 124:an är det olika förkammare på turbon och vanliga dieseln.
Vet inte om det är så på 123:an.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 1982

Postby pasi » Fri 09 Nov, 2018 07:09

Tack för tipset, har beställt verktyg för att lossa låsmuttern till förkammaren samt att lyfta ur förkammarna 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: S123 300tdt 1982

Postby Moka » Fri 09 Nov, 2018 18:29

Det blir bra det där när du tar ut förkamrarna. Då kan du "renovera" dom samtidigt.
Det va tydligen andra på turbon som du har.
Här har du nya original om du skulle behöva. Dom har även begagnade för halva priset.
https://www.ebay.de/itm/Vorkammer-A-617 ... rk:35:pf:0

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 1982

Postby pasi » Fri 09 Nov, 2018 22:03

Moka wrote:Det blir bra det där när du tar ut förkamrarna. Då kan du "renovera" dom samtidigt.
Det va tydligen andra på turbon som du har.
Här har du nya original om du skulle behöva. Dom har även begagnade för halva priset.
https://www.ebay.de/itm/Vorkammer-A-617 ... rk:35:pf:0


tack 8) ska tillverka verktyget själv för att få loss låsmuttrarna och förkamrarna,bilder kommer :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 1982

Postby pasi » Sat 10 Nov, 2018 19:52

översiktsbild med förkammarna lossade..
Image
Cyl.1 förkammare har fått stryk.. den kulan hoppade ur med från botten..
Image
cyl.5 låsmutter till förkammaren hade fastnat så hårt så där fick jag svesta på gängstång och lossa med mutterdragare..
Image

Här kommer instruktion till att tillverka verktyget för att lossa muttrarna samt förkammarna. Köp 2st av dessa:
Image
behövs även gängstång m10 samt muttrar till detta och m12 mutter.
Köp 1st hylsa (krafthylsa)
Image
På hylsan svetsas en mutter på , hålet i muttern ska vara större än m10.
Image
passa hylsan mot muttern och rita på hylsan hur den behöver skäras för att passa på muttern, här är min hylsa färdig:
Image
på pedalavdragaren svetsas en mutter fast på insidan ihop med m10 gängstång, man får kapa ner muttern rätt mycket så att den går in i hylsan för att kunna svetsas fast på insidan, se bild:
Image
så går pedalavdragarens hylsa in i förkammaren med den påsvetsade gängstången på m10.
Image
här är verktyget i sin helhet för att lossa muttrarna:
Image
som syns så är den m10 muttern mindre än den som är påsvetsad på hylsan, detta för att inte muttern hindrar och blir för stor för hylsan till muttern på hylsan.
Image
Image

Den andra pedalavdragen behövs till verktyget för att få loss förkamrarna sen efter att muttrarna är borta, denna hylsa svetsade jag fast på en hylsa till min glidhammare:
Image
Image

Pedalavdragarens gänga är M22x1, den passar alltså in i den invändiga gängan i förkammaren. Vid losstagning av muttrarna till förkammarna så behöver man först dra i gängan i förkammarens inre gänga med den påsvetsade gängtappen och sen på med hylsan och m10 muttern och dra åt m10 muttern innan man börjar lossa på låsmuttern till förkammaren, detta för att hylsan ska hållas stadigt nedtryckt mot muttern, slinter den så är kanterna på muttern garanterat körda. Muttrarna sitter mycket hårt och därför måste hylsan stabiliseras med gängstången och pedalavdragarens hylsa i förkammaren.

Fråga gärna om det är nåt du undrar. Jag fick loss alla min förkammare, det var svettigt, men det gick :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S123 300tdt 1982

Postby Mattileinen » Sat 10 Nov, 2018 21:24

Tjusigt gjort Pasi, fint med hemmagjorda verktyg. :-D

Vad har hänt med förkammaren?
Får du loss brickan som du borrat ur?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 11 Nov, 2018 00:01

Mattileinen wrote:Tjusigt gjort Pasi, fint med hemmagjorda verktyg. :-D

Vad har hänt med förkammaren?
Får du loss brickan som du borrat ur?


vet inte vad som har hänt med förkammaren, det var nog ingen bricka jag borrade i.. det går inte att dela på förkammaren,allt är i ett stycke men det är fortfarande konstigt varför 2st förkammare hade betydligt mindre insprutarhål..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 1982

Postby pasi » Mon 12 Nov, 2018 16:50

Tack för tipset till Moka, beställde 5st nya förkammare från sidan du länkade till. Dyrt blev det men då är det nytt iaf :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Mon 03 Dec, 2018 13:58

Nån som har förkammarnas låsmuttrar över? skulle behöva 2st hela då mina 2av 5 gick sönder.. vill inte köpa nya muttrar för 200kr/st..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 04 Dec, 2018 18:51

Image
Fick loss alla förkammare, letar efter muttrar till förkamrarna till vettiga pengar.. finns nya men dom kostar 200kr/stx5 så det vill jag inte betala..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300tdt 1982

Postby Marie » Tue 04 Dec, 2018 20:03

pasi wrote:finns nya men dom kostar 200kr/stx5 så det vill jag inte betala..


Inte? Det är ju rena fyndpriset! Det är ju fantastiskt att de fortfarande lagerhålles hos Daimler!!!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 04 Dec, 2018 20:22

Marie wrote:
pasi wrote:finns nya men dom kostar 200kr/stx5 så det vill jag inte betala..


Inte? Det är ju rena fyndpriset! Det är ju fantastiskt att de fortfarande lagerhålles hos Daimler!!!

jovisst är det bra att det finns men 200kr för en mutter betalar jag inte hur som helst. har tid att leta.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 191
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: 300tdt 1982

Postby Etoda » Wed 05 Dec, 2018 21:10

pasi wrote:
Marie wrote:
pasi wrote:finns nya men dom kostar 200kr/stx5 så det vill jag inte betala..


Inte? Det är ju rena fyndpriset! Det är ju fantastiskt att de fortfarande lagerhålles hos Daimler!!!

jovisst är det bra att det finns men 200kr för en mutter betalar jag inte hur som helst. har tid att leta.


Visst är det "dyrt" för en mutter, men det är inte muttern man betalar för. Det är att de lagerhålls som kostar, helt enkelt att de fortfarande finns att få tag på.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: 300tdt 1982

Postby mbhuset » Thu 06 Dec, 2018 15:04

Hej,

låsmuttrar fins även hos oss. Lite osäker på priset just nu p g a inbrott så mina datorer och program för reservdelar och bokföring inkl säkerhetskopior stolts. Men knappast mer än 75 kr/st inkl moms. Det är då nya delar.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

Postby Mattileinen » Thu 06 Dec, 2018 16:45

Etoda wrote:Visst är det "dyrt" för en mutter, men det är inte muttern man betalar för. Det är att de lagerhålls som kostar, helt enkelt att de fortfarande finns att få tag på.


Ungefär lika roligt som att betala 500kr i frakt för något som kostar 250kr. :wink:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests