översiktsbild med förkammarna lossade..
Cyl.1 förkammare har fått stryk.. den kulan hoppade ur med från botten..
cyl.5 låsmutter till förkammaren hade fastnat så hårt så där fick jag svesta på gängstång och lossa med mutterdragare..
Här kommer instruktion till att tillverka verktyget för att lossa muttrarna samt förkammarna. Köp 2st av dessa:
behövs även gängstång m10 samt muttrar till detta och m12 mutter.
Köp 1st hylsa (krafthylsa)
På hylsan svetsas en mutter på , hålet i muttern ska vara större än m10.
passa hylsan mot muttern och rita på hylsan hur den behöver skäras för att passa på muttern, här är min hylsa färdig:
på pedalavdragaren svetsas en mutter fast på insidan ihop med m10 gängstång, man får kapa ner muttern rätt mycket så att den går in i hylsan för att kunna svetsas fast på insidan, se bild:
så går pedalavdragarens hylsa in i förkammaren med den påsvetsade gängstången på m10.
här är verktyget i sin helhet för att lossa muttrarna:
som syns så är den m10 muttern mindre än den som är påsvetsad på hylsan, detta för att inte muttern hindrar och blir för stor för hylsan till muttern på hylsan.
Den andra pedalavdragen behövs till verktyget för att få loss förkamrarna sen efter att muttrarna är borta, denna hylsa svetsade jag fast på en hylsa till min glidhammare:
Pedalavdragarens gänga är M22x1, den passar alltså in i den invändiga gängan i förkammaren. Vid losstagning av muttrarna till förkammarna så behöver man först dra i gängan i förkammarens inre gänga med den påsvetsade gängtappen och sen på med hylsan och m10 muttern och dra åt m10 muttern innan man börjar lossa på låsmuttern till förkammaren, detta för att hylsan ska hållas stadigt nedtryckt mot muttern, slinter den så är kanterna på muttern garanterat körda. Muttrarna sitter mycket hårt och därför måste hylsan stabiliseras med gängstången och pedalavdragarens hylsa i förkammaren.
Fråga gärna om det är nåt du undrar. Jag fick loss alla min förkammare, det var svettigt, men det gick