w123 rostlagning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300tdt 1982

Postby Marie » Thu 06 Dec, 2018 23:34

Mattileinen wrote:
Etoda wrote:Visst är det "dyrt" för en mutter, men det är inte muttern man betalar för. Det är att de lagerhålls som kostar, helt enkelt att de fortfarande finns att få tag på.


Ungefär lika roligt som att betala 500kr i frakt för något som kostar 250kr. :wink:


Precis, men ibland gör man det ändå.

Till exempel satt jag i Österrike för tolv år sedan med en Yamaha mc som läckte motorolja som en inkontinent kossa genom vevaxeltätningen. Jag visste att den skulle tätna med Omega917. Omega hade ingen representation i Österrike och det var bråttom. Alltså ringde jag Smörjteknik Norden AB, och fick dem att skicka en liten flaska med expresspost. Både Smörjteknik och Posten skötte sig. Dagen efter kom ett expressbud från Österrikiska posten och levererade flaskan. Flaskan kostade trehundra nånting, och frakten någon hundring mera.
Inte direkt kul, men vad f-n gör man när man betalt några tusen för plats i en mc-gruppresa som skulle starta ytterligare en dag senare. Skönt dock att det funkade, alternativen hade varit värre....
Det är ju ändå bara pengar ... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Fri 07 Dec, 2018 12:36

Så... nu har jag beställt muttrar till förkamrarna samt nya packningar till dessa. Blev 5st nya muttrar och packningar för jag kände att det kan det vara värt istället för att leta begagnat vilket visade sig vara omöjligt att hitta..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

Postby Mattileinen » Fri 07 Dec, 2018 17:47

pasi wrote:Så... nu har jag beställt muttrar till förkamrarna samt nya packningar till dessa. Blev 5st nya muttrar och packningar för jag kände att det kan det vara värt istället för att leta begagnat vilket visade sig vara omöjligt att hitta..


Bra, då är du på G i alla fall :-D
Jag ska trösta dig med att du inte har råkat ut för vad jag precis gjort.
Uppdatering kommer. Jag kommer inte klara mig med 1000kr i alla fall :drinking:

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 09 Dec, 2018 14:27

Mattileinen wrote:
pasi wrote:Så... nu har jag beställt muttrar till förkamrarna samt nya packningar till dessa. Blev 5st nya muttrar och packningar för jag kände att det kan det vara värt istället för att leta begagnat vilket visade sig vara omöjligt att hitta..


Bra, då är du på G i alla fall :-D
Jag ska trösta dig med att du inte har råkat ut för vad jag precis gjort.
Uppdatering kommer. Jag kommer inte klara mig med 1000kr i alla fall :drinking:

Vad har du gjort nu då? :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 09 Dec, 2018 14:28

Idag ställde jag in ventilerna, stämmer uppgifterna i rep.boken att insugsventiler ska ha 0,10mm och avgasventiler 0,35 (kalla värden) ? Sen så öppnade jag insprutarna, byter munstycken till nya :-)
Image
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

Postby Mattileinen » Sun 09 Dec, 2018 15:09

pasi wrote:Idag ställde jag in ventilerna, stämmer uppgifterna i rep.boken att insugsventiler ska ha 0,10mm och avgasventiler 0,35 (kalla värden) ? Sen så öppnade jag insprutarna, byter munstycken till nya :-)


Värdena klingar bekant.
Har du utrustning för att provtrycka spridarna? Eller sätter du bara ihop dem som de var?
Kommer att uppdatera i min tråd inom kort, men det är såpass illa att jag måste ta isär motorn. :drinking:

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 09 Dec, 2018 19:21

Mattileinen wrote:
pasi wrote:Idag ställde jag in ventilerna, stämmer uppgifterna i rep.boken att insugsventiler ska ha 0,10mm och avgasventiler 0,35 (kalla värden) ? Sen så öppnade jag insprutarna, byter munstycken till nya :-)


Värdena klingar bekant.
Har du utrustning för att provtrycka spridarna? Eller sätter du bara ihop dem som de var?
Kommer att uppdatera i min tråd inom kort, men det är såpass illa att jag måste ta isär motorn. :drinking:

Har tyvärr ingen utrustning för att provtrycka, sätter ihop dom som dom var innan. Dock funderar jag om jag ska byta dom fjädrarna som är innanför, men dom kändes kraftiga så frågan är hur pass utmattade dom är :roll:
Jasså :( det va ju trist :-(
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

Postby Mattileinen » Sun 09 Dec, 2018 19:33

pasi wrote:
Har tyvärr ingen utrustning för att provtrycka, sätter ihop dom som dom var innan. Dock funderar jag om jag ska byta dom fjädrarna som är innanför, men dom kändes kraftiga så frågan är hur pass utmattade dom är :roll:
Jasså :( det va ju trist :-(


Jo fjädern mattas, det du gör för att få rätt öppningstryck är att justera tjockleken på brickan (orna) du har vid varje fjäder.
Om du inte har brådis med att få i spridarna igen så kan jag kalibrera dem åt dig om du vill skicka upp dem.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 09 Dec, 2018 20:43

Mattileinen wrote:
pasi wrote:
Har tyvärr ingen utrustning för att provtrycka, sätter ihop dom som dom var innan. Dock funderar jag om jag ska byta dom fjädrarna som är innanför, men dom kändes kraftiga så frågan är hur pass utmattade dom är :roll:
Jasså :( det va ju trist :-(


Jo fjädern mattas, det du gör för att få rätt öppningstryck är att justera tjockleken på brickan (orna) du har vid varje fjäder.
Om du inte har brådis med att få i spridarna igen så kan jag kalibrera dem åt dig om du vill skicka upp dem.


Det var ju hyggligt av dig, har skickat pm :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 09 Dec, 2018 21:01

Tack till "Mattileinen" redan i förväg :fadein: Han kommer att kalibrera mina spridare, kommer bli bra detta 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Mon 24 Dec, 2018 11:13

Så, ventilerna omjusterade då det stod fel i rep.boken. Finska mercedesforumet uppdaterade mig med rätt mått, och detta gäller för OM617 turbo,kall motor och omgivningstemperatur under 18grader. Insug 0,15mm och avgas 0,35mm.

Sen blev det lite grillning vid garaget :mrgreen:
Image
Image

Sen så har ju min turbo gjort sitt och det går inte att få tag i nya som passar direkt på så jag köpte en i ordninggjord Garrett turbo för 1500kr :-D
Image
Image
Image
Image

Den är till en 200hk volvo 940 så storleksmässigt blir den rätt bra till min. Denna turbo har en vaacumklocka som ska kopplas till insuget.Vaacumklockan i sin tur styr en klaff inne i turbinhuset som stänger en del av lufttillförseln ut från turbon till insuget vid tomgångskörning, detta ska enligt uppgifter hjälpa att få turbotryck tidigare när man väl börjar ge gas sen. Dock i mitt fall eftersom jag har en diesel så kommer denna "funktion" inte att användas.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

Postby Mattileinen » Tue 25 Dec, 2018 10:40

Mat är ju inte dumt :-D

Ja då har du lite moddning att göra, du får kasta upp lite bilder sen när du börjat få den på plats

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 25 Dec, 2018 11:13

Mattileinen wrote:Mat är ju inte dumt :-D

Ja då har du lite moddning att göra, du får kasta upp lite bilder sen när du börjat få den på plats

absolut, bilder kommer :-) har beställt packningssats samt en adapterfläns att ha mellan turbo och grenrör, bultdelningen är samma men packningen är annorlunda i "volvoturbon" och den passar inte rakt mot grenröret, kommer att trycka sönder packningen annars.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 300tdt 1982

Postby kentapenta » Tue 25 Dec, 2018 16:55

Kul att se att du är igång Pasi.
Det där är ju en bil som verkligen är värd att göra i ordning.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 25 Dec, 2018 18:25

kentapenta wrote:Kul att se att du är igång Pasi.
Det där är ju en bil som verkligen är värd att göra i ordning.


Tack Kent :-) Detta är ett långtidsprojekt, även om det händer rätt mycket nu. Vill dock se om jag kan få ordning på motorn först innan jag gör nåt annat med bilen. Skulle det värsta hända att motorn fortfarande går ojämnt så blir det att lyfta ur den och försöka få tag i en OM603 turbo istället. Men jag hoppas att detta reder ut sig, vilket jag tror att det gör. Ventilerna var felställda (antagligen har man inte följt serviceplanen för justering) samt att cyl.nr1 förkammare var spräckt..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: amgen and 31 guests