Page 8 of 28
Re: 300tdt 1982
Posted: Sun 10 Feb, 2019 21:10
by pasi
Köpte mig en 300d motor (OM617) utan turbo idag som jag hämtar på fredag
Då har jag ett insug sen om jag vill sätta laddluftkylare med
Nån som behöver en manuell låda från en sån, köpte med låda
Re: 300tdt 1982
Posted: Mon 11 Feb, 2019 00:26
by amgen
Här händer det grejor, kul!!
Re: 300tdt 1982
Posted: Mon 11 Feb, 2019 21:35
by pasi
amgen wrote:Här händer det grejor, kul!!
ja, och köpte en s211 idag som bruksbil istället för min Peugeot 508
dock en långmilare så jag hoppas att den håller
Re: 300tdt 1982
Posted: Sun 17 Feb, 2019 18:05
by pasi
Har varit lite lugnare med denna bil men nu är jag i farten igen
Var och hämtade en 300d motor i fredags, har den som reservmotor om min skulle rasa. Ja, jag vet att en sugdiesel inte är samma som turbodiesel, men det går nog att hänga på en turbo på den med om det skulle behövas
Sen har jag köpt mässingdelar för att få uttag till turbons kylning.
Imorgon hämtar jag 12mm slang till kylningen för turbon, sen kan jag montera ihop allt igen och prova
Re: 300tdt 1982
Posted: Mon 18 Feb, 2019 23:55
by skaunejohan
kul med w123 kombi och en turbodiesel dessutom
man blir snabbt nostalgisk bara av att se videos på sånna maskiner
Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 19 Feb, 2019 10:12
by pasi
skaunejohan wrote:kul med w123 kombi och en turbodiesel dessutom
man blir snabbt nostalgisk bara av att se videos på sånna maskiner
ja det är härliga motorer
Har fått till vattenkylningen till turbon med nu
Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 19 Feb, 2019 13:27
by pasi
Nu fungerar fläktstyrningen som den ska, satte givaren i blocket. Tillslagstemperatur 87grader och frånslag 82. Bilens tempmätare går tillca.90 grader och sen jobbar fläkten ner temperaturen till runt 80 på mätaren. Så att det skulle vara lägre temperatur i blocket än toppen stämmer alltså inte..
Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 19 Feb, 2019 22:07
by pasi
Kylningen till turbon ansluten nu
Tilloppet är den till höger vid bromsservot om det är någon som undrar
Returen går till vattenpumpen från turbon. Det är 12mm slang till turbons kylning.
Där syns tilloppet, slangarna på bilen är 18mm invändigt till värmepaketet. Har även bytt elcirkulationspumpen till en ny.
Här syns returen från turbon till vattenpump. Slangarna till vattenpumpen är också dom på 18mm.
Jag har tillverkat en värmeplåt till turbon för att slippa värmen från turbon att stiga upp mot huven
Vet inte varför bilderna blev felvända
Plåten ska lackas sen och slangen ska sättas fast med
Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 19 Feb, 2019 22:13
by pasi
Re: 300tdt 1982
Posted: Thu 21 Feb, 2019 22:42
by pasi
Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 05 Mar, 2019 11:56
by psycho
Kul att se dina framsteg. Blir lite inspirerad här. Kanske kommer jag förbi så kan vi jämföra lite prestanda? Står lite i valet och kvalet om hur jag ska gå med min TDT. Lagom trim så man kan hänga med dagens trafik... eller "bensin" den.
Psycho
Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 05 Mar, 2019 21:14
by pasi
psycho wrote:Kul att se dina framsteg. Blir lite inspirerad här. Kanske kommer jag förbi så kan vi jämföra lite prestanda? Står lite i valet och kvalet om hur jag ska gå med min TDT. Lagom trim så man kan hänga med dagens trafik... eller "bensin" den.
Psycho
Du är mer än välkommen att titta
Vill du köra den så får du komma innan sommaren för sen börjar plåtjobben med den
Har en skogsväg här där jag brukar rasta mina avställda bilar
Re: 300tdt 1982
Posted: Sun 10 Mar, 2019 12:12
by pasi
Går det att bygga om min nuvarande diff som har 3,69 i utväxling till en med 3,07? Finns ju inga diffar att få tag i till vettiga pengar, läst nånstans att pinjong och kronhjul från w124 300e med 3,06 passar till detta, nån som vet? Tänker inte betala 6k och uppåt för att få en diff med 3,07.. w124 diffar finns ju billigt, om man kan flytta över innehållet bara..
Re: 300tdt 1982
Posted: Wed 13 Mar, 2019 16:44
by M116
Du får nog googla mer i ämnet. Jag är långt ifrån allvetare när det kommer till diffar men mig veterligen så är diffhusen olika i utförande så att "flytta över innanmäte" är nog bara att glömma. Det jag sett folk göra är att de byggt om 123 bakvagnen så infästningarna passar till 124 eller 126 Mopf2 diffklumpar. Detta är inte gjort i en handvändning så i mina ögon låter även detta som att gå över ån efter vatten. I USA finns en hel drös med turbodieslar (sista åren fick de t.om 2.88 utväxling), borde kanske kolla hur du kan få hem en 3.06:a därifrån....
Re: 300tdt 1982
Posted: Wed 13 Mar, 2019 23:15
by pasi
M116 wrote:Du får nog googla mer i ämnet. Jag är långt ifrån allvetare när det kommer till diffar men mig veterligen så är diffhusen olika i utförande så att "flytta över innanmäte" är nog bara att glömma. Det jag sett folk göra är att de byggt om 123 bakvagnen så infästningarna passar till 124 eller 126 Mopf2 diffklumpar. Detta är inte gjort i en handvändning så i mina ögon låter även detta som att gå över ån efter vatten. I USA finns en hel drös med turbodieslar (sista åren fick de t.om 2.88 utväxling), borde kanske kolla hur du kan få hem en 3.06:a därifrån....
frakten kostar mer än diffen från USA