Page 9 of 28

Re: 300tdt 1982

Posted: Sat 13 Apr, 2019 17:21
by pasi
Går det att renovera automatlådan själv? den slirar mellan växlarna... har kollat oljenivån.. går det att justera nåt? är 722.120 låda..

Re: 300tdt 1982

Posted: Sat 13 Apr, 2019 22:06
by pasi
Har inte bytt olja och filter i lådan men så mycket som den slirar så tror jag knappast att det hjälper.. eller vad tror experterna här?

Re: 300tdt 1982

Posted: Sat 13 Apr, 2019 22:24
by pasi
här en video på hur den slirar, observera att jag inte ger fullgas nånstans i videon..
https://www.youtube.com/watch?v=E6uH8d41zQY&feature=youtu.be

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 08:19
by aroncbds
Kolla oljenivån i lådan, den kan slira om du har oljebrist.

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 09:38
by pasi
aroncbds wrote:Kolla oljenivån i lådan, den kan slira om du har oljebrist.

har fyllt på så det stämmer :-)

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 13:03
by aroncbds
pasi wrote:
aroncbds wrote:Kolla oljenivån i lådan, den kan slira om du har oljebrist.

har fyllt på så det stämmer :-)

Gott! :-)

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 13:38
by Surgubbe
pasi wrote:Går det att renovera automatlådan själv? den slirar mellan växlarna... har kollat oljenivån.. går det att justera nåt? är 722.120 låda..


Väldigt längesedan jag hade 123 automatare. Men slirar den mellan alla växlar låter det mer som nåt vaacum relaterat.

Kan följa lilla slangen som går från lådan till dieselpumpen och se om den är frisk och sitter som den ska i gummimuffarna i varje ände.

För mig det går vrida klockan på pumpen där slangen går in,växlar hårdare framåt och mjukare om man vrider bakåt,eller om det var tvärtom.

Om inte minnet sviker ska den växla stenhårt med slangen bortkopplad. Ett enkelt sätt att utesluta lådan


Även haft någon modell där det styrs av nån liten "mojj" uppe på ventilkåpan ihop med gasen

Har dålig datorvana och blir rörigt skrivet,hoppas du kan testa nåt av ovanstående

//Surgubbe

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 15:29
by pasi
Surgubbe wrote:
pasi wrote:Går det att renovera automatlådan själv? den slirar mellan växlarna... har kollat oljenivån.. går det att justera nåt? är 722.120 låda..


Väldigt längesedan jag hade 123 automatare. Men slirar den mellan alla växlar låter det mer som nåt vaacum relaterat.

Kan följa lilla slangen som går från lådan till dieselpumpen och se om den är frisk och sitter som den ska i gummimuffarna i varje ände.

För mig det går vrida klockan på pumpen där slangen går in,växlar hårdare framåt och mjukare om man vrider bakåt,eller om det var tvärtom.

Om inte minnet sviker ska den växla stenhårt med slangen bortkopplad. Ett enkelt sätt att utesluta lådan


Även haft någon modell där det styrs av nån liten "mojj" uppe på ventilkåpan ihop med gasen

Har dålig datorvana och blir rörigt skrivet,hoppas du kan testa nåt av ovanstående

//Surgubbe


kopplar jag ur den då slirar den lika mycket..

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 15:31
by pasi
är det samma automatlåda på en 300d w123 som denna? eller är dom förstärkta på tdt?

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 18:25
by pasi
verkar vara olika lådor... 722.6 nästa :mrgreen:

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 20:46
by koff
Skulle nog prova att byta olja och filter i lådan

Re: 300tdt 1982

Posted: Sun 14 Apr, 2019 20:48
by pasi
koff wrote:Skulle nog prova att byta olja och filter i lådan

kan jag göra, dom jag har pratat med säger dock att slirar den så mycket så hjälper inte oljebyte..

Re: 300tdt 1982

Posted: Wed 17 Apr, 2019 09:39
by pasi
Sådär, bytte olja och filter i lådan igår, den gamla oljan var klarröd men luktade lite bränt. Blev ingen skillnad, slirar mellan alla växlar fortfarande, vaakumet kollat och den är okej, kopplat ur allt annat i vaacumväg förutom till lådan samt justerat på staget till vcv ventilen men ingen skillnad så lådan har nog gjort sitt? Det är 722.315 låda som sitter, kollade det igår i samband med oljebytet.. Tar även ca.en sekund innan D och R går i från neutral eller P läget och när dom går i så hugger dom i..

Re: 300tdt 1982

Posted: Wed 17 Apr, 2019 10:22
by psycho
pasi wrote:Sådär, bytte olja och filter i lådan igår, den gamla oljan var klarröd men luktade lite bränt. Blev ingen skillnad, slirar mellan alla växlar fortfarande, vaakumet kollat och den är okej, kopplat ur allt annat i vaacumväg förutom till lådan samt justerat på staget till vcv ventilen men ingen skillnad så lådan har nog gjort sitt? Det är 722.315 låda som sitter, kollade det igår i samband med oljebytet.. Tar även ca.en sekund innan D och R går i från neutral eller P läget och när dom går i så hugger dom i..

Trist när lådan är slut. Fins ju firmor som renoverar, eller chansa på en byteslåda. Eller så nördar du lite och renoverar själv. Youtube är ju en bra vän.

Psycho

Re: 300tdt 1982

Posted: Wed 17 Apr, 2019 12:28
by pasi
psycho wrote:
pasi wrote:Sådär, bytte olja och filter i lådan igår, den gamla oljan var klarröd men luktade lite bränt. Blev ingen skillnad, slirar mellan alla växlar fortfarande, vaakumet kollat och den är okej, kopplat ur allt annat i vaacumväg förutom till lådan samt justerat på staget till vcv ventilen men ingen skillnad så lådan har nog gjort sitt? Det är 722.315 låda som sitter, kollade det igår i samband med oljebytet.. Tar även ca.en sekund innan D och R går i från neutral eller P läget och när dom går i så hugger dom i..

Trist när lådan är slut. Fins ju firmor som renoverar, eller chansa på en byteslåda. Eller så nördar du lite och renoverar själv. Youtube är ju en bra vän.

Psycho


Blir nog en 722.6 låda istället 8)