w123 rostlagning
Re: 300tdt 1982 renovering
Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.
Re: 300tdt 1982 renovering
V70tdi wrote:Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.
Så är det helt klart, ett under att dom håller så länge faktiskt Och plåten är tjock, när det väl rostar så att det syns så är det redan försent.. Men detta ska jag nog få ihop
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 300tdt 1982 renovering
V70tdi wrote:Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.
Skillnaden är väl att Simca, Renault och Fiat inte BEHÖVER ständiga reparationer till skillnad från W123?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 300tdt 1982 renovering
Cpt Tuttle wrote:V70tdi wrote:Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.
Skillnaden är väl att Simca, Renault och Fiat inte BEHÖVER ständiga reparationer till skillnad från W123?
Ja för dom vill man skrota direkt
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: 300tdt 1982 renovering
Jag tycker nog du ska behålla domkrafts hålen. Så mycket smuts samlar dom inte och de är guld värda när du behöver dom. Är det övrigt tätt och rostskyddat så rostar inte domkraft hålen. Vattnet kommer uppifrån vid dräneringarna för framrutan som rostar sönder och rinner ner. Det är det som tar många trösklar fram och framgolv.
Jag använder faktiskt orginal domkraften när jag byter s/v däck går mycket fortare än och dra ut garagedomkraften.
Jag använder faktiskt orginal domkraften när jag byter s/v däck går mycket fortare än och dra ut garagedomkraften.
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Re: 300tdt 1982 renovering
sonderklasse126 wrote:Jag tycker nog du ska behålla domkrafts hålen. Så mycket smuts samlar dom inte och de är guld värda när du behöver dom. Är det övrigt tätt och rostskyddat så rostar inte domkraft hålen. Vattnet kommer uppifrån vid dräneringarna för framrutan som rostar sönder och rinner ner. Det är det som tar många trösklar fram och framgolv.
Jag använder faktiskt orginal domkraften när jag byter s/v däck går mycket fortare än och dra ut garagedomkraften.
Får nog bli så, om inte annat så för att förstärka upp just där
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Marie wrote:pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Nu skäller du väl som vanligt på mig för att jag har synpunkter....
Tånk på två aspekter...
1) Det lär ge en rejäl minskning av värdet den dagen du skall sälja, eftersom den med ett sådant väl synligt avsteg från originalutförande blir mycket ointressantare i samlarbilskretsar, i synnerhet i Tyskland. Synd tycker jag, med tanke på det jättejobb du gör. Merarbetet just nu är överskådligt, men att skära upp och rätta till det i efterhand är ett rejält jobb, som dessutom lämnar tråkiga icke-original svetsfogar i tröskelplåten.
2) Den dagen du står med en punktering vid vägkanten en mörk regnig kväll, lär du förbanna avsaknaden av domkraftsfästen....
Ber om ursäkt om jag va "uppkäftig". Kommer ta detta i beaktandet och för att göra det enklare för mig så kommer jag sätta tillbaka dessa domkraftsfästen då dessa fungerar även som en förstärkande konstruktion.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Efter mycket "bollande" fram och tillbaka med finska mb forumet så kommer jag att förstärka upp även trösklarna med en vertikal plåt från övre falsen mellan tröskel/golv till nedre falsen. Detta då dessa plåtar är av ekonomiplåt och inte lika tjocka som originalplåtar. Kombin behöver vara vridstyvare än sedan enligt finska mb forumet. Har även fått hem nya bakskärmar idag så dessa ska kollas på imorgon
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Gjorde klart förstärkningsplåten, av 2mm plåt som original också.
Original är den också bara punktad inifrån. Jag punktade inifrån och på utsidan vid ovankanten, blev stabilt
Fortsätter härifrån sen med en 0,9mm plåt som går över förstärkningsplåten och den punktar jag även fast på insidan mot förstärkningsplåten sen.
Frugan kom förbi på besök också med kanelmunkar. Så vi tog fika och pratade och tittade på mitt projekt, det var riktigt trevligt och jag fick energi av henne att fortsätta med detta
Original är den också bara punktad inifrån. Jag punktade inifrån och på utsidan vid ovankanten, blev stabilt
Fortsätter härifrån sen med en 0,9mm plåt som går över förstärkningsplåten och den punktar jag även fast på insidan mot förstärkningsplåten sen.
Frugan kom förbi på besök också med kanelmunkar. Så vi tog fika och pratade och tittade på mitt projekt, det var riktigt trevligt och jag fick energi av henne att fortsätta med detta
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: 300tdt 1982 renovering
Kom även på att tröskeln bildar som en hylla mellan framskärmen och pedalbrunnsväggen. Om du förstår vad jag menar. Även om du har innerskärmar så samlas det damm och fukt blir liggande där. Om du svetsat om där försök och bygg om annars lägg på med underredsmassa så fukten försöke leta sig ner mot framskärmens dränerings väck.
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Re: 300tdt 1982 renovering
sonderklasse126 wrote:Kom även på att tröskeln bildar som en hylla mellan framskärmen och pedalbrunnsväggen. Om du förstår vad jag menar. Även om du har innerskärmar så samlas det damm och fukt blir liggande där. Om du svetsat om där försök och bygg om annars lägg på med underredsmassa så fukten försöke leta sig ner mot framskärmens dränerings väck.
Ja precis, vet vad du menar och den konstruktionen kommer jag att ändra. Gjorde egen konstruktion där på min s210 med..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Hej
Trevligt med besök av frun i garaget, jag får support av min fru för att det blir ordning i garaget. Har ägt både sedan och kombi av mercedes 202 och det är ganska stora skillnader i vridstyvhet. Bra ide att förstärka en kombi.
Trevligt med besök av frun i garaget, jag får support av min fru för att det blir ordning i garaget. Har ägt både sedan och kombi av mercedes 202 och det är ganska stora skillnader i vridstyvhet. Bra ide att förstärka en kombi.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
Re: 300tdt 1982 renovering
jbw wrote:Hej
Trevligt med besök av frun i garaget, jag får support av min fru för att det blir ordning i garaget. Har ägt både sedan och kombi av mercedes 202 och det är ganska stora skillnader i vridstyvhet. Bra ide att förstärka en kombi.
ja alltid trevligt med besök av henne Ja, känns bra att jag har beslutat att förstärka upp trösklarna
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests