Page 23 of 28

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Wed 06 Jan, 2021 18:01
by V70tdi
Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Wed 06 Jan, 2021 19:36
by pasi
V70tdi wrote:Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.

Så är det helt klart, ett under att dom håller så länge faktiskt :-D Och plåten är tjock, när det väl rostar så att det syns så är det redan försent.. Men detta ska jag nog få ihop :-D

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Wed 06 Jan, 2021 20:58
by Cpt Tuttle
V70tdi wrote:Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.


Skillnaden är väl att Simca, Renault och Fiat inte BEHÖVER ständiga reparationer till skillnad från W123?

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Wed 06 Jan, 2021 21:29
by pasi
Cpt Tuttle wrote:
V70tdi wrote:Man hittar alla möjliga sorters lappningar i gamla kvalitetsvagnar som ju än i dag är trevliga att åka. Hade det inte varit för kvaliten i bilen i övrigt så hade den säkerligen fått stå och dö rostdöden för över 20 år sedan som så många andra bilar som Simca, Renault, Fiat etc etc som inte varit värda att hålla igång och lägga tid på lappningar för att klara den årliga inspektionen.


Skillnaden är väl att Simca, Renault och Fiat inte BEHÖVER ständiga reparationer till skillnad från W123?

Ja för dom vill man skrota direkt :mrgreen:

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Thu 07 Jan, 2021 22:40
by sonderklasse126
Jag tycker nog du ska behålla domkrafts hålen. Så mycket smuts samlar dom inte och de är guld värda när du behöver dom. Är det övrigt tätt och rostskyddat så rostar inte domkraft hålen. Vattnet kommer uppifrån vid dräneringarna för framrutan som rostar sönder och rinner ner. Det är det som tar många trösklar fram och framgolv.
Jag använder faktiskt orginal domkraften när jag byter s/v däck går mycket fortare än och dra ut garagedomkraften.

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Fri 08 Jan, 2021 17:43
by pasi
sonderklasse126 wrote:Jag tycker nog du ska behålla domkrafts hålen. Så mycket smuts samlar dom inte och de är guld värda när du behöver dom. Är det övrigt tätt och rostskyddat så rostar inte domkraft hålen. Vattnet kommer uppifrån vid dräneringarna för framrutan som rostar sönder och rinner ner. Det är det som tar många trösklar fram och framgolv.
Jag använder faktiskt orginal domkraften när jag byter s/v däck går mycket fortare än och dra ut garagedomkraften.


Får nog bli så, om inte annat så för att förstärka upp just där :-)

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Fri 08 Jan, 2021 17:50
by pasi
Marie wrote:
pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..


Nu skäller du väl som vanligt på mig för att jag har synpunkter....

Tånk på två aspekter...

1) Det lär ge en rejäl minskning av värdet den dagen du skall sälja, eftersom den med ett sådant väl synligt avsteg från originalutförande blir mycket ointressantare i samlarbilskretsar, i synnerhet i Tyskland. Synd tycker jag, med tanke på det jättejobb du gör. Merarbetet just nu är överskådligt, men att skära upp och rätta till det i efterhand är ett rejält jobb, som dessutom lämnar tråkiga icke-original svetsfogar i tröskelplåten.

2) Den dagen du står med en punktering vid vägkanten en mörk regnig kväll, lär du förbanna avsaknaden av domkraftsfästen....


Ber om ursäkt om jag va "uppkäftig". Kommer ta detta i beaktandet och för att göra det enklare för mig så kommer jag sätta tillbaka dessa domkraftsfästen då dessa fungerar även som en förstärkande konstruktion. :wink:

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Fri 08 Jan, 2021 17:53
by pasi
Efter mycket "bollande" fram och tillbaka med finska mb forumet så kommer jag att förstärka upp även trösklarna med en vertikal plåt från övre falsen mellan tröskel/golv till nedre falsen. Detta då dessa plåtar är av ekonomiplåt och inte lika tjocka som originalplåtar. Kombin behöver vara vridstyvare än sedan enligt finska mb forumet. Har även fått hem nya bakskärmar idag så dessa ska kollas på imorgon :-D

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Sat 09 Jan, 2021 21:13
by pasi
Gjorde klart förstärkningsplåten, av 2mm plåt som original också.
Image
Image
Original är den också bara punktad inifrån. Jag punktade inifrån och på utsidan vid ovankanten, blev stabilt 8)
Image
Image
Fortsätter härifrån sen med en 0,9mm plåt som går över förstärkningsplåten och den punktar jag även fast på insidan mot förstärkningsplåten sen.
Frugan kom förbi på besök också med kanelmunkar. Så vi tog fika och pratade och tittade på mitt projekt, det var riktigt trevligt och jag fick energi av henne att fortsätta med detta :wink:

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Sat 09 Jan, 2021 21:37
by sonderklasse126
Kom även på att tröskeln bildar som en hylla mellan framskärmen och pedalbrunnsväggen. Om du förstår vad jag menar. Även om du har innerskärmar så samlas det damm och fukt blir liggande där. Om du svetsat om där försök och bygg om annars lägg på med underredsmassa så fukten försöke leta sig ner mot framskärmens dränerings väck.

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Sun 10 Jan, 2021 09:53
by pasi
sonderklasse126 wrote:Kom även på att tröskeln bildar som en hylla mellan framskärmen och pedalbrunnsväggen. Om du förstår vad jag menar. Även om du har innerskärmar så samlas det damm och fukt blir liggande där. Om du svetsat om där försök och bygg om annars lägg på med underredsmassa så fukten försöke leta sig ner mot framskärmens dränerings väck.

Ja precis, vet vad du menar och den konstruktionen kommer jag att ändra. Gjorde egen konstruktion där på min s210 med..

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Sat 16 Jan, 2021 20:12
by pasi
Tillverkade en till förstärkningsplåt :-D
Image
På plats:
Image
Färdigt
Image
Image

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Tue 19 Jan, 2021 20:04
by pasi
Jobbet går framåt, lite av gårdagens jobb..
Image
Image

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Fri 22 Jan, 2021 21:32
by jbw
Hej
Trevligt med besök av frun i garaget, jag får support av min fru för att det blir ordning i garaget. Har ägt både sedan och kombi av mercedes 202 och det är ganska stora skillnader i vridstyvhet. Bra ide att förstärka en kombi. :thumbright:

Re: 300tdt 1982 renovering

Posted: Sat 23 Jan, 2021 21:13
by pasi
jbw wrote:Hej
Trevligt med besök av frun i garaget, jag får support av min fru för att det blir ordning i garaget. Har ägt både sedan och kombi av mercedes 202 och det är ganska stora skillnader i vridstyvhet. Bra ide att förstärka en kombi. :thumbright:


ja alltid trevligt med besök av henne :-) Ja, känns bra att jag har beslutat att förstärka upp trösklarna :-)