Re: 300tdt 1982
Posted: Tue 25 Dec, 2018 18:33
Lite har man grejat med motorn i dagarna. Här en bild på "nya" turbons fläns mot grenröret, fick borra upp den till 10mm då den var gjord för m10 pinnbultar. Jag ska ju ha m10x1,5 gängstång i rostfritt tänkte jag mot grenröret(gängad in i grenröret som original) och då måste gängan gå fri igenom flänsen till turbon, blir muttrar sen på andra sidan för låsning av turbon
Ny vs.gammal turbo
som tur är så kunde jag få ur pinnbultarna som gick av, men det tog flera timmar att borra ur dom pga härdat stål(och fel borrar såklart)
Så dom nedre hålen kommer att gängas om till m10x1,5 som dom övre är med.
Nu ska jag leta efter passande tryckslang från turbon till insuget och funderar även på att ha en intercooler emellan där för att kyla av laddluften. Oljeröret in till turbon ser ut att ha samma dimensioner som originalturbon och även oljereturen dock får jag säker modifiera returröret ner till tråget då den kommer nog inte stämma höjdmässigt mot den gamla turbon, så antingen blir den för lång eller för kort.Men detta anpassas på plats sen
Ny vs.gammal turbo
som tur är så kunde jag få ur pinnbultarna som gick av, men det tog flera timmar att borra ur dom pga härdat stål(och fel borrar såklart)
Så dom nedre hålen kommer att gängas om till m10x1,5 som dom övre är med.
Nu ska jag leta efter passande tryckslang från turbon till insuget och funderar även på att ha en intercooler emellan där för att kyla av laddluften. Oljeröret in till turbon ser ut att ha samma dimensioner som originalturbon och även oljereturen dock får jag säker modifiera returröret ner till tråget då den kommer nog inte stämma höjdmässigt mot den gamla turbon, så antingen blir den för lång eller för kort.Men detta anpassas på plats sen