300tdt 1982

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#76 Inläggav pasi » fre 11 jan, 2019 22:33

besviken..laddar bara 0.3bar och kräver mkt varv.. nån som vet vad problemet kan vara?
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#77 Inläggav pasi » lör 12 jan, 2019 12:16

hitrat felet nu, wastegatens port var inte tillräckligt förankrad nu när jag har provat :mrgreen:
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#78 Inläggav pasi » lör 12 jan, 2019 18:16

Har grejat lite med bilen i helgen och hittadfe felet på att den inte laddade, så nu går den som den ska. Nedan lite videos på hur den är nu:
https://www.youtube.com/watch?v=pNsI7sPO8t8

och sen provkörning, körde även på en skogsväg för att se hur den går på väg, det gick bra och den känns pigg :-D
https://www.youtube.com/watch?v=u8U_plSPVXs

Nu ska jag beställa delar till luftfiltret, sen kommer jag ersätta viskofläkten med en elfläkt också då jag tycker en elfläkt är bättre, tar mindre plats med då jag eventuellt i framtiden ska ha en laddluftkylare så bygger jag det så redan nu att det går att sätta dit sen utan att köpa nytt igen sen. Här en bild på hur det ser ut just nu, har börjat klura på avgassystem till den med som jag bygger helt själv av 2,5tums rör.

Bild

Bild

fortsättning följer :-D
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1403
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:25

Re: 300tdt 1982

#79 Inläggav peewee » ons 16 jan, 2019 13:03

Hur mycket ska den ladda egentligen?bra jobbat förövrigt.

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#80 Inläggav pasi » ons 16 jan, 2019 17:51

peewee skrev:Hur mycket ska den ladda egentligen?bra jobbat förövrigt.

original så ligger laddet på ca 0.6bar. tack :-)
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#81 Inläggav pasi » lör 19 jan, 2019 23:16

Lite helgjobb har jag haft, har tillverkat ett fäste för wg ventilen samt satt dit luftfilter då jag inte har originalfilterbox till bilen. Börjat planera avgassystemet med...
Bild
Bild
fick dock byta wg ventil då den som kom med turbon öppnade redan vid 0,6bar. Satte dit ett ställbart från 0,7 till 1,7 bar. Har ställt in den på ca.0,8bar. Ska kolla det mer noga sen med motorn igång.
Bild
börjar likna nåt :-)
Bild
Bild

Näst på tur är att fixa till avgassystemet och sen byta expansionskärlet till kylaren. Beställde en ny men den hade utgång för en nivågivare vilket jag inte har på min bil så vet inte om man ska köpa en givare och trycka dit för det verkar inte finnas kärl utan givaruttag till salu(nya då).
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#82 Inläggav pasi » sön 20 jan, 2019 18:24

Börjat svetsa till avgassystemet, behåller originalsystemet som kom med bilen, bytte bara bakre ljuddämparen då det var hål i den. Hade en ljuddämpare liggandes på hyllanm så den fick hamna här sen :-)
Här har jag gjort röret ut från turbon med flexrör.
Bild
den gamla ljuddämparen var helt slut.. ljudisoleringen inuti var helt i smulor med..
Bild
klart :) Svetsar färdigt rören mot ljuddämparen först efter att jag har passat in allt på bilen först.
Bild
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#83 Inläggav pasi » ons 23 jan, 2019 18:56

På frågan angående expansionskärlet så nytillverkas ju bara kärlen med uttag för nivågivare. Dessa w123:or har aldrig haft nivåvarnare för kylvätskan vad jag vet och därför måste ju uttaget för givaren pluggas vid byte av kärl. Det finns en plugg,tätning och låsring som tillbehör att köpa för att plugga detta och numret är 1265000084
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#84 Inläggav pasi » sön 27 jan, 2019 10:41

Monterade avgassystemet igår:
https://www.youtube.com/watch?v=YwGWVY4Xieg&feature=youtu.be

Nån som vet varför motorn när den är kall, puffar lite ibland och samtidigt puffar den ut blårök? Startar alltid på första och går jämnt och fint annars. Den har alltid varit sån innan turbobytet med, tar jag loss vevhusslangen från ventilkåpan så känns det som att det upphör? Dock inget jag kan garantera, kan ju vara tillfällighet med. Den gör så några gånger tills den har blivit varm, då upphör det helt.Syns lite i början på denna video..
https://www.youtube.com/watch?v=x-CbGUqPwH8&feature=youtu.be

Den rör på sig bra, lyssna på ljudet :-D
https://www.youtube.com/watch?v=VtNFtBHGJrE&feature=youtu.be

Sen skulle jag byta olja och filter i lådan men jag hade fått fel filter. Dock så hade originalfiltret 126 nummer, är det samma låda på w123 och w126? Motorn är bytt på bilen nån gång då motornumret är inte samma som står på datakortet, dock är det en likadan motor dvs.617.952. Går det att kolla med hela motornumret att vilken bil min motor kommer ifrån, kan det vara så att både motor och låda kommer från en w126 300SD kanske ?
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
Marie
Guru
Guru
Inlägg: 6703
Ålder: 63
Blev medlem: fre 27 jun, 2008 11:38
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300tdt 1982

#85 Inläggav Marie » mån 28 jan, 2019 12:57

pasi skrev:Sen skulle jag byta olja och filter i lådan men jag hade fått fel filter. Dock så hade originalfiltret 126 nummer, är det samma låda på w123 och w126? Motorn är bytt på bilen nån gång då motornumret är inte samma som står på datakortet, dock är det en likadan motor dvs.617.952. Går det att kolla med hela motornumret att vilken bil min motor kommer ifrån, kan det vara så att både motor och låda kommer från en w126 300SD kanske ?


Min salig V123 300D Lang, där både morot och tomatlåda var original, hade definitivt ett 126-nummer på oljefiltrer till tomatlådan, så vitt jag minns var det samma filternummer som jag sedan hade på min V126 och har än idag på W140.
MB 400SE -92Bild
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Användarvisningsbild
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 07 okt, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

#86 Inläggav Mattileinen » mån 28 jan, 2019 18:49

617.952 fanns ju i 126 karossen så det kan säkert stämma :-)

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#87 Inläggav pasi » mån 28 jan, 2019 18:55

Marie skrev:
pasi skrev:Sen skulle jag byta olja och filter i lådan men jag hade fått fel filter. Dock så hade originalfiltret 126 nummer, är det samma låda på w123 och w126? Motorn är bytt på bilen nån gång då motornumret är inte samma som står på datakortet, dock är det en likadan motor dvs.617.952. Går det att kolla med hela motornumret att vilken bil min motor kommer ifrån, kan det vara så att både motor och låda kommer från en w126 300SD kanske ?


Min salig V123 300D Lang, där både morot och tomatlåda var original, hade definitivt ett 126-nummer på oljefiltrer till tomatlådan, så vitt jag minns var det samma filternummer som jag sedan hade på min V126 och har än idag på W140.

Vad har hänt med din stavning, du som är så noga med det? :mrgreen: :mrgreen:
Hade du en 300D lang med turbo också?
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#88 Inläggav pasi » mån 28 jan, 2019 18:57

Mattileinen skrev:617.952 fanns ju i 126 karossen så det kan säkert stämma :-)

Ja, det var lite min tanke med. På finska mb forumet skrevs det att w123:or med 5cyl.diesel motorer och(eventuellt) större bensinare hade en kraftigare växellåda och därför har dessa 126nummer på filtren. Dom andra med mindre motorer hade andra filter och växellådor. Dom med mindre motorer hade 722.1 lådor medand dom med större motorer hade 722.3 lådor. Sen om detta stämmer vet jag inte men det är vad som har skrivits på finska forumet.
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 07 okt, 2011 20:15

Re: 300tdt 1982

#89 Inläggav Mattileinen » mån 28 jan, 2019 20:07

Jo det finns då 2 olika automater som passar 617. Turbodieseln hade väl en kraftigare variant.

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7094
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#90 Inläggav pasi » mån 28 jan, 2019 20:19

Mattileinen skrev:Jo det finns då 2 olika automater som passar 617. Turbodieseln hade väl en kraftigare variant.

Ahaa, tack då vet jag det :)
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen


Återgå till "Våra projekt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 77 och 0 gäster