Psycho 300 TDT

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Tue 27 Nov, 2018 09:37

jbw wrote:Hej!
Är backljusen original? ser snyggt ut. Rollon påminner om den som satt i min S202.

Det är Hella-kartonger, men ska kolla mer noga vad som står på, bild kommer!

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Tue 09 Apr, 2019 22:44

Har hittat några kola fälgar som jag fundera på till min kombi, men frågan är om dom kommer att passa?
Det är BBS RS 16" med 8" fram med ET 8 och 9" bak med ET 11. Vad säger panelen om den kombinationen? Nästa fråga är ju vilka däckdimensioner som passar?

Vårstädnig och lite småfix står på listan, annars bara fungerar den :-D

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: Psycho 300 TDT

Postby skaunejohan » Wed 10 Apr, 2019 21:01

min åsikt e helt klart att behålla orginal, såg även att du funderade på att bytta motor, du kan ju istället trimma din om617 eller stoppa i en snöppet nyare diesel som trimmas (om602 eller om605)
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Wed 10 Apr, 2019 21:26

skaunejohan wrote:min åsikt e helt klart att behålla orginal, såg även att du funderade på att bytta motor, du kan ju istället trimma din om617 eller stoppa i en snöppet nyare diesel som trimmas (om602 eller om605)

Hej!

Just nu så fungerar ju allt över förväntan så jag kör vidare så länge allt håller ihop. När det blir dags att se över drivlina får jag ta en funderare.

Just nu är den stora frågan om man får plats med 8" med ET 11 fram utan att det tar i?? 9" med ET 8 bör gå bra vad jag fattat. Sen behöver man ju gummi som ska passa? Hittar inga bra rekommendationer som inte är Tyskstuk...

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Psycho 300 TDT

Postby Mattileinen » Thu 11 Apr, 2019 15:22

I större gupp tog det i för mig med både 205/55 225/50, det tog i innerskärmen först och främst. Vet inte om du har sådana.
Valsat kanten sen efter det och då gick det bättre.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Thu 11 Apr, 2019 22:52

Mattileinen wrote:I större gupp tog det i för mig med både 205/55 225/50, det tog i innerskärmen först och främst. Vet inte om du har sådana.
Valsat kanten sen efter det och då gick det bättre.

Tack för bra svar. Verkar lite väl med 8" fram på 123. Bättre med 7,5" enligt ett amerikanskt form.Vill inte valsa kanter mm. Så jag släpper nog dom fälgarna och letar vidare. Ett par 15" Barocker skulle sitta fint, någon som vill sälja? Några snygga 16" tidstypiska BBS eller Rial kan jag också tänka mig.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Psycho 300 TDT

Postby pasi » Sat 13 Apr, 2019 21:46

psycho wrote:En M117 hade varit tidsenligt, typ 560 :twisted: men som sagt vintern får gå först. Bilen har gått 51 000 mil, precis lagom. Det som är slitet vad jag vet är klumpen, den känns lite trög på nått sätt. Lär få reda på mer när den servas nästa vecka.
Det är faktiskt extra kul att den har den utrustning som man tar för givet i dag. Kör med den dagligen i väntan på ytterligare ett bilköp och det fungerar hur bra som helst. Förvånansvärt tyst för att vara en så gammal bil. Jämför man med våra svenska märken från samma tid blir det tydligt varför en Mercedes kostade så mycket. Enda vettiga utmanaren på den tiden var nog Ford Granada 2.8i Ghia, men dom har ju förenats med naturen för länge sedan.
Bild på motor vad önskat.

Image

Ytterligare en efterlysning: Ett bagage skydd/rollo vore trevligt att få tag på :-D

Psycho

fint :-) Vad är det för vajer som går runt halva motorutrymmet från gaslänkaget? eftermonterad farthållare? Har du lust att ta bild på vaacumslangarna/rören i lite mer närbild, nån klåpare har skarvat och kopplat i mina så jag tror att nåt är fel.. min låda slirar mellan alla växlar innan den "greppar".. Har du provat hur din beter sig om man rycker loss vaacumslangen till lådan? misstänker att jag har nåt fel i vaacumet med.. skulle varit kul och jämfört lite, vill inte ta ner lådan i första läget :roll:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Sun 14 Apr, 2019 23:07

pasi wrote:
psycho wrote:En M117 hade varit tidsenligt, typ 560 :twisted: men som sagt vintern får gå först. Bilen har gått 51 000 mil, precis lagom. Det som är slitet vad jag vet är klumpen, den känns lite trög på nått sätt. Lär få reda på mer när den servas nästa vecka.
Det är faktiskt extra kul att den har den utrustning som man tar för givet i dag. Kör med den dagligen i väntan på ytterligare ett bilköp och det fungerar hur bra som helst. Förvånansvärt tyst för att vara en så gammal bil. Jämför man med våra svenska märken från samma tid blir det tydligt varför en Mercedes kostade så mycket. Enda vettiga utmanaren på den tiden var nog Ford Granada 2.8i Ghia, men dom har ju förenats med naturen för länge sedan.
Bild på motor vad önskat.

Image

Ytterligare en efterlysning: Ett bagage skydd/rollo vore trevligt att få tag på :-D

Psycho

fint :-) Vad är det för vajer som går runt halva motorutrymmet från gaslänkaget? eftermonterad farthållare? Har du lust att ta bild på vaacumslangarna/rören i lite mer närbild, nån klåpare har skarvat och kopplat i mina så jag tror att nåt är fel.. min låda slirar mellan alla växlar innan den "greppar".. Har du provat hur din beter sig om man rycker loss vaacumslangen till lådan? misstänker att jag har nåt fel i vaacumet med.. skulle varit kul och jämfört lite, vill inte ta ner lådan i första läget :roll:


Den långa vajern är till farthållaren, eftermonterad med orignalspak, svajar en aning men inte mer än original W126.
Sätt en pil på bilden där du vill att jag ta närbild så blir det lättare. Min låda är sliten, den tar tid på sig från P till D eller R, framförallt R. Men mitt "slir" har minskat ju mer jag kört efter att bytt olja och filter i lådan. Finns tydligen någon "justering på ovansidan av lådan" för vacum, vet inte mer och har inte hunnit kolla vad som menas. med "justering ovanpå lådan". Hade tänkt att pilla lite med min kombi i helgen våtdamsuga hela inredningen, men det vart ett onödigt långdraget strul med att få bort fronten på 190 2,5-16 och displayen till stoppuret. Rostiga bultar som inte vill ge sig :evil: Nu ligger delarna i skuffen på kombin, dom åker på lack i morgon, och stoppuret till en firma som ska löda den nya LCD-displayen.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Psycho 300 TDT

Postby pasi » Wed 17 Apr, 2019 09:36

Hej. Fick tag i ett vaacumschema så det löste sig :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby V70tdi » Wed 17 Apr, 2019 20:07

psycho wrote:
Mattileinen wrote:I större gupp tog det i för mig med både 205/55 225/50, det tog i innerskärmen först och främst. Vet inte om du har sådana.
Valsat kanten sen efter det och då gick det bättre.

Tack för bra svar. Verkar lite väl med 8" fram på 123. Bättre med 7,5" enligt ett amerikanskt form.Vill inte valsa kanter mm. Så jag släpper nog dom fälgarna och letar vidare. Ett par 15" Barocker skulle sitta fint, någon som vill sälja? Några snygga 16" tidstypiska BBS eller Rial kan jag också tänka mig.

Psycho


Har nog en uppsättning Lorinser liggandes i källaren av modellen på bilden om jag inte minns fel.
Image
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Wed 15 Apr, 2020 21:39

Det är långt mellan uppdateringarna, men nu i Coronatider så tänkte jag uppdatera lite vad som händer med min S123.
Fram till i helgen har den rullat lite till och från som extrabil och dragbil när det funnits behov. Lådan slirar lite på sista växeln, men det är hanterbart och blir varken sämre eller bättre.
Image

I höstas så packade AC-kompressorn ihop. Hittade då en amerikansk variant som skulle vara såå bra och mer hållbar, men dom ville inte skicka till Europa... Så nu blir det en original.
Har letat efter några snygga fälgar men priserna som begärs för tex. Barockfälgar på Blocket är i högsta laget. Så en fredag efter jobbet sökte jag på Blocket och skrev då: "MB fäljar", och då dyker det upp en annons med fina 14" Barocker för 1500:- med bra däck. Säljaren tyckte det var märkligt att ingen ringt då han var billig :? Hade inte hjärta att pruta.

Image

Men i helgen vart det tvärstopp. Efter att ha kört 20 säckar jord så fick den nog och la baken i backen. Efter att ha lastat ur resten din sig, men på morgonen efter hade den tömt ut hydraloljan på garagegolvet. Höger stötdämpare läcker i övre fästet :-( Så nu är Mercan på MB-service. Har lista: Byte av bränslefilter och packningar, fixa ACn, Justera lådan och serva dieselvärmaren som jag inte visste fanns :-D

Image

Image

Jag efterlyser fräsch dyna till passagerarstolen, en rollo för bagaget och centrumkåpor till Barockerna. Har delar som jag gärna byter med. här är några exempel.

Image

Ta hand om er! /Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Psycho 300 TDT

Postby Marie » Wed 15 Apr, 2020 21:47

Uj, uj, uj..... Den hänger ju på gumpen som en skadskjuten anka, och markerar revir som den värsta Jaguar!....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Wed 15 Apr, 2020 22:10

Marie wrote:Uj, uj, uj..... Den hänger ju på gumpen som en skadskjuten anka, och markerar revir som den värsta Jaguar!....

Jag är lägst på gatan, alltid nått :lol:
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Psycho 300 TDT

Postby pasi » Thu 16 Apr, 2020 18:20

Den är riktigt fin din bil :-) Hoppas du får ordning på lådan.. annars får du göra som jag, renovera ventilpaketet :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psycho 300 TDT

Postby psycho » Fri 17 Apr, 2020 00:58

pasi wrote:Den är riktigt fin din bil :-) Hoppas du får ordning på lådan.. annars får du göra som jag, renovera ventilpaketet :-D

Så jag får väl gör ett nytt försök och kik ner till dig så kan vi prata lite om S123or 8)

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests