Raketen E220-94 reservpendlarbilen

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby pasi » Thu 21 Nov, 2019 20:53

Kör hårt, gillar att du, som jag lagar upp rishögar :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby skaunejohan » Thu 21 Nov, 2019 21:50

Alla bilar behöver lagas, känner ingen som e duktig på bilar så ifall jag köper en annan bil lär den vara full med fix också, bättre o fixa det man har, blir alltid billigare för min del, denne mercan funkar bra så e nöjd med den, snart e ju det värsta fixat dessutom :-D när väl bakvagnen o torkaren e fixat så lär det klara sig 15 år till minst,

kan göra som frugan istället ta ett lån på 120 tusen till en modrrn, ful och obekväm skitbil som också den behöver serveras och lagas, när den behöver lagas är det dyrare och service är även det dyrare, så visst min bil e lite rostig men den går at laga och är både bekvämare, snyggare , billigare och fri från lån, desutom kan jag själv fixa en hel del
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby Mercafreaket » Thu 21 Nov, 2019 23:22

Rätt tänkt där Johan :-)

x124 är en av Mercedes sista välbyggda vagnar. En bunt årsmodeller har ju t.o.m hunnit bli "veteranklassade" iallafall mopf0, första årsmodellen mopf1 blir ju vid årsskiftet. En sån sak talar ju om dess kvalité, bara dom får omsorg. Men tyvärr har en hel del exemplar fått passera revy.
Rosten till trots är dom helt fantastiska och ärliga. Det är sådant som går att åtgärda.
Min coupe lider nog lite av samma bekymmer som din sedan? Spårig bakvagn, lederna original, 46000 mil på klockan. Måste göra samma manöver som dig är jag rädd för, eller ja... rädd och rädd, det är väl mest tiden som talar, när jag ska hinna med det?
Men se upp med bakvagnsinfästningarna i karossen, dom kan kanske vara ett med naturen, har sett en del skräckexempel tyvärr.

Råkar ju gasa runt i en BMW annars, men jag håller med dig även där. På tok för ny att man ska kunna göra nå större avancerade saker själv tyvärr. Det mesta kräver diagnosdator mm...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby skaunejohan » Fri 22 Nov, 2019 04:46

Håller tummarna att bakvagnsinfästningarna är okej på min, har jngen lyft så det blir ju att lämna bort just detta :roll: det enda problemet med äldre bilar kan vara brist på reservdelar(inget jag har märkt på w124) och framförallt rost :drinking:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby Marie » Fri 22 Nov, 2019 05:25

Jag kan då inte hitta var jag skulle ha förespråkat att skaffa en nyare bil? Kan ni hitta det så berätta!
Jag är ju inte precis någon vän av den utveckling bilindustrin tagit efter senaste sekelskiftet.

Det jag skrev var att det kanske vore vettigt att i sitt bevarandearbete, kanske utgå från ett lite friskare exemplar. OBS! friskare - inte nyare....
Det är ju dock ett känt faktum att det vanligen i det långa loppet brukar bli billigare att betala lite mera vid inköpet för att få ett bättre exemplar, än att reparera upp ett dåligt exemplar.
Samtidigt är det å andra sidan ju så att man vet vad man har, men man vet inte vad man får, dvs på en bil man ägt en tid har man en ganska god överblick över dess svagheter (och styrkor), medan en man nyligen köpt kan innehålla många överraskningar.

Ingen av er kan väl heller säga annat än att jag också måste räknas till den skara idioter som till nästan varje pris försöker hålla liv i gamla bilar, och det långt bortom normalt ekonomiskt räknandes yttersta horisont.

Jag kan ju dessutom lugna Pasi med att jag för flera år sedan bytte ut den första generationen LED-DRL till bättre om än kanske inte så mycket vackrare. Men har han inte värre att hacka på, så unnar jag honom gärna det lilla nöjet. :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby skaunejohan » Fri 22 Nov, 2019 09:19

Helt rätt marie :thumbleft:

Sen, om det är försvarbart, kan ju jag tycka att fixa en gammal bil för 10-20 tusen per år inklusive service jämfört med en nyare bil där bara sevicen kostar 15tusen och sen tillkommer reperatiioner som ofta är riktigt dyra, ovanpå finns även lånet man måste återbetala

Till och med 15 tums däck är ju nästan halva priset och ibland ännu billigare jämfört med 16-17tums som e normalt på nyare :shock:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby Marie » Fri 22 Nov, 2019 13:56

skaunejohan wrote:Sen, om det är försvarbart, kan ju jag tycka att fixa en gammal bil för 10-20 tusen per år inklusive service jämfört med en nyare bil där bara sevicen kostar 15tusen och sen tillkommer reperatiioner som ofta är riktigt dyra, ovanpå finns även lånet man måste återbetala.

Mycket vettigt tänkt. Hellre reparera än amortera....

Göran Persson fd statsminister sade i varje fall en vettig sak, sen må man tycka vad man vill om honom i övrigt... "Den som står i skuld är inte fri".
Jag försöker leva efter den devisen. Har inte en krona i lån på vare sig fastigheter, företag eller kapitalvaror numera. Jag har en checkkredit på företaget, men den är nollad nästan alltid, och så har jag ett kort med kreditmöjlighet, men även det nollas varje månad. Jag känner mig lyckligt lottad.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby amgen » Sun 24 Nov, 2019 02:02

Ähum, Ernst Wigforss sa det först!
https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby Marie » Sun 24 Nov, 2019 04:08

amgen wrote:Ähum, Ernst Wigforss sa det först!
https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss

Fullt möjligt. Blir inte sämre som levnadsvisdom för det.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: E220-94 pendlarbilen

Postby amgen » Mon 25 Nov, 2019 23:52

Visst är det så!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Postby skaunejohan » Sat 21 Dec, 2019 09:40

Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Postby pasi » Sun 22 Dec, 2019 10:18

skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Postby Marie » Sun 22 Dec, 2019 13:13

pasi wrote:
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)

Hänger du inte med i svängarna?
Det bidde en riktigt hyfsad m/93 200 död med tomatlåda.... :angel:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Postby skaunejohan » Sun 22 Dec, 2019 13:44

pasi wrote:
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)


precis som ovanstående sa, en w124 200D-93 med tomatlådda

ifall du kollar i min signatur så finns länk till projekttråden :wink: om du har svårt att läsa den lilla småttiga texten för det så finns den här :arrow: viewtopic.php?f=31&t=81924 :-D
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Postby pasi » Sun 22 Dec, 2019 20:09

skaunejohan wrote:
pasi wrote:
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)


precis som ovanstående sa, en w124 200D-93 med tomatlådda

ifall du kollar i min signatur så finns länk till projekttråden :wink: om du har svårt att läsa den lilla småttiga texten för det så finns den här :arrow: viewtopic.php?f=31&t=81924 :-D

har inte hängt med här på ett tag så därför min fråga.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests