Page 1 of 1

jeep cherokee xj - om603

Posted: Tue 10 Dec, 2019 00:17
by brolle87
Håller på med ett lite ovanligt projekt att försöka montera en w124 300d(om603) med mb automatlåda i en cherokee xj mot jeepens orginal fördelningslåda.
Försöker filma och ta lite kort och lägga ut på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=fMcURHp8WYg

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Tue 10 Dec, 2019 00:33
by brolle87
Funderar på att ha hardyskiva från mb automatlåda, och en medbringare mot denna. sen en axeltapp me splines svetsad mot medbringaren och in i splineshylsan i fördelningslådan. är det något som går tro? växellådan och fördelningslådan kommer inte sitta fast ihop, utan med egna upphängningar.

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Wed 11 Dec, 2019 10:01
by skaunejohan
Finns en youtubevideo med en Finsk(tror jag) som monterat en om605 i en cherokee, kul projekt :)

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Wed 11 Dec, 2019 19:58
by V70tdi
Detta projekt ska följas :thumbright:

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Thu 19 Dec, 2019 19:30
by brolle87
Har köpt ett oljetråg från en w211 320cdi med omvänt oljetråg, och oljepumpen.
tråget & oljepumpen skulle vara bolt on, men upptäckte att drevet på nya pumpen är betydligt mindre..

Drevet från om603an är skruvat och har ett typ triangelformat hål bakom skruven. om648-pumpens drev har ingen skruv utan verkar va påpressad. Ska kolla om det går flytta över på nå vis.. annars försökte jag se om drivkedjan hade nån låslänk, så man kan korta kedjan, men jag hittade ingen. nån som vet om dom är delbar?

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Thu 19 Dec, 2019 23:50
by Mercafreaket
Kamkedjan brukar nitas ihop, misstänker likadan procedur för drivkedjan till pumpen. Så det som gäller är att slipa bort nitarna på en länk och anförskaffa en ny delad länk.

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Fri 20 Dec, 2019 10:29
by brolle87
ok, det fanns en länk på ebay

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Fri 13 Mar, 2020 21:58
by brolle87
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=tg7uj9g4kTo

Del 3: https://www.youtube.com/watch?v=CyaqefPy-qo&t=2s

Har lite bekymmer med automatlådans vaccum. På bensinarna så tar man vad jag förstår vaccum direkt från insuget, eftersom det är vaccum där som varierar beroende på hur mycket man gasar (vaccummodulatorn på lådan ska ha varierat vaccum).
På en dieselmotor har man inget gasspjäll och får tydligen inget varierat vaccum från insuget, så då har dom gjort någon avancerad pryl som sitter bakom insprutningspumpen, som varierar vaccumet från vaccumpumpen, plus några extra vaccumprylar som verkar tjorvigt..

Men, tex äldre 220d har ju vaccumstyrd gas genom att ha ett gasspjäll på insugsröret, så om man öppnar spjället och släpper in luft så "gasar" vaccumet insprutningpumpen.

Då är frågan om kanske jag kan montera ett spjäll och koppla vaccumslangen till insuget sen?

Sen tänkte jag kolla om någon satt dit nån billigare 12volts 3-vägs solenoid som går använda som vaccumstopp av motorn? Den ska alltså vara stängd när strömmen är på och öppna när strömmen bryts

Re: jeep cherokee xj - om603

Posted: Sat 14 Mar, 2020 23:35
by skaunejohan
på min w124 200d finns gasspjäll men det är för att EGR ska fungera (så som jag har förstått) så ifall du kikar på insug från om601-603 med egr så kanske du hittar gasspjäll?

Image