500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: det hände en sak.. R129

Postby Marie » Sun 11 Dec, 2022 22:48

Hej!
Mimmi var en aning för snabb. Hon postade inlägget medan jag kollade mina bokmärken.
Jag hade hittat schemata på diakom.ru, men den domänen är numera till salu, så firman är borta tydligen. Annars, om du har en Stardiagnos, finns elschema för de årgångarna i det medskickade tilläggsprogrammet Starfinder.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: det hände en sak.. R129

Postby V70tdi » Mon 12 Dec, 2022 01:35

Grattis till en fin bil.
Blir kul att följa tråden :cheers:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Mon 12 Dec, 2022 19:00

V70tdi wrote:Grattis till en fin bil.
Blir kul att följa tråden :cheers:

Tackar :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Mon 12 Dec, 2022 19:01

Marie wrote:Hej!
Mimmi var en aning för snabb. Hon postade inlägget medan jag kollade mina bokmärken.
Jag hade hittat schemata på diakom.ru, men den domänen är numera till salu, så firman är borta tydligen. Annars, om du har en Stardiagnos, finns elschema för de årgångarna i det medskickade tilläggsprogrammet Starfinder.


Hej. Får försöka leta efter ett schema till den, nåt star program har jag inte..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Mon 12 Dec, 2022 21:19

Marie wrote:Grattis till en fin bil!

Jag undrar just om din tilltänkta ombyggnad blir så lyckad? R129 och W140 är ju ganska nära släkt, och i W140 är tidstyrdonet som sköter blinkers även inblandat i det mesta som har tidfunktioner, så börjar du fippla runt där kanske det blir en hel del annat som lägger av? Elstolar, elbakruta, innerbelysning torkarintervall och Gud vet vad...?

På W140 är sådana tomterier med blinkers inte okänt på bilar som stått stilla länge, men brukar i många fall rätta till sig efter att bilen använts ordentligt ett tag. Lurigt om man behöver besiktiga dock....


Du hade rätt, den styr även torkaren :mrgreen: Så jag var lite för snabb med ombyggnationen.. så det lutar åt att köpa en annan styrenhet för att behålla allt intakt.. kan återställa allt till original som det har varit utan större krångel :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Mon 12 Dec, 2022 21:22

Nu fungerar ljustutan, sprutade i elektronikrengöring i spaken igår när jag avslutade i garaget, det hade gjort susen :-D
Dock åkte jag på bakslag vad gäller blinkersombyggnationen, den styrenheten styrde visst torkaren med :lol: :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: det hände en sak.. R129

Postby amgen » Wed 14 Dec, 2022 01:30

Dovt europeiskt 5-liters V8-muller, och ändå varvvillig med maxvrid på 3.900 varv. Den kan nog ryta bra om man vill!! :lol:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Wed 14 Dec, 2022 18:15

amgen wrote:Dovt europeiskt 5-liters V8-muller, och ändå varvvillig med maxvrid på 3.900 varv. Den kan nog ryta bra om man vill!! :lol:

Ja, just jag ville ha med v8.. det har varit pojkdrömmen att kunna köpa en 500sl nån gång :-D Men det börjar bli sällsynt med fina exemplar av sl av denna generation så skicket på bilen i övrigt går nog före motorvalet för dom flesta. Jag skulle dock inte själv köpt sl av denna generation med nån av sexorna, min personliga åsikt är att en sl ska en åtta under huven, men det är bara vad jag tycker själv :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Wed 14 Dec, 2022 20:49

Finns det nån färgkodslista till sacco-planken ? Ska lämna in min bakre stötfångare på lagning och lack så undrar ifall det finns nån sida där det finns? Bilen har almandinröd färg 512.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: det hände en sak.. R129

Postby pasi » Wed 14 Dec, 2022 22:07

Verkar vara Navarra red 3521som planket ska ha..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 20 Dec, 2022 17:18

Det har varit lite tyst i tråden med uppdateringar men det är full fart med detta, var inte oroliga :-D Efter att ha funderat lite fram och tillbaks hur jag ska göra nu då N10/2 styrboxen som är till blinkers/bakrutevärmare och som även styr vindrutetorkare så har jag ett beslut. Funderade om jag skulle köpt en annan styrbox för det skulle ju varit det enklaste lösningen för att få allt att fungera.

Dock så är dessa styrenheter gamla och dom blir äldre hela tiden och tillgången på dessa kommer även att minska.
Så jag har bestämt mig för att modernisera bilen vad gäller blinkers och torkare. Blinkersen är ju redan klara och torkarna ska få en modern intervall-relä istället för den gamla styrboxen.

Detta för att kunna hålla bilen i liv lättare. Det är lättare att byta intervall-relä eller blinkersrelä än att byta ut en styrbox som kanske inte ens går att få tag i sen när det behövs samt att den skulle gå sönder ändå sen, inte frågan om utan när.

Så har börjat med torkarspaken(multispaken). Ett intervall-relä behöver alla lägen separat från torkarspaken, dvs 0,intervall,låg hastighet och hög hastighet.
R129 torkarspaken fungerar inte så original. Den har samma kabel för intervall-läget som högsta hastighet. Skillnaden är att i intervalläget så går den över ett motstånd på 1ohm. Vid högsta hastighet så kopplas motståndet förbi.
Så jag byggde om min spak till en vanlig, så den skickar 12v rätt igenom vid alla dom olika lägena:

Motståndet syns närmast på bilden, tog bort motståndet och lödde dit en kabel som är för intervalläget.
Image

Det blev en gul kabel till intervalläget :-)
Image

Denna kabel hamnade sen på plats 12 som var tom.
Image

Fortsättning följer..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: 500sl fix

Postby jbw » Tue 20 Dec, 2022 20:48

Hej
Kul med nytt projekt.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Wed 21 Dec, 2022 11:18

Du är jätteduktig Pasi, som kan slöjda till praktiska lösningar! :angel8: :headbang: :hello1: :wav:

Men dokumentera ordentligt vad du gjort och låt dokumentationen följa med bilen. Jag tycker uppriktigt sagt synd om ägarna efter dig... :salute:

Jag hade för min del helt klart beställt ett fabriksnytt styrdon, om de finns att få, annars hade jag köpt ett begagnat för att få bilen besiktningsbar och skickat in det gamla styrdonet till en välrenommerad firma som renoverar sådant. Vid framtida felsökningar finns det få saker som är värre än ett redan komplext elsystem, där en - i och för sig skicklig - oppfinnarjocke varit inne och hemslöjdat så att inga kopplingsschemor stämmer längre och felsökningsanvisningarna i WIS bara är att kasta i papperskorgen.... Förr eller senare kommer Mercedes Classic att efterproducera en serie styrdon. Det gör de nästan alltid till modeller med kraftigt stigande samlarvärde, dit SL vanligtvis räknas. Just nu finns till exempel IR-nycklarna åter att köpa, de som varit slut i ett antal år... Att sådan efterproduktion kostar en hel del ingår ju i det man måste vara införstådd med när man köper gamla lyxbilar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Wed 21 Dec, 2022 17:24

Marie wrote:Du är jätteduktig Pasi, som kan slöjda till praktiska lösningar! :angel8: :headbang: :hello1: :wav:

Men dokumentera ordentligt vad du gjort och låt dokumentationen följa med bilen. Jag tycker uppriktigt sagt synd om ägarna efter dig... :salute:

Jag hade för min del helt klart beställt ett fabriksnytt styrdon, om de finns att få, annars hade jag köpt ett begagnat för att få bilen besiktningsbar och skickat in det gamla styrdonet till en välrenommerad firma som renoverar sådant. Vid framtida felsökningar finns det få saker som är värre än ett redan komplext elsystem, där en - i och för sig skicklig - oppfinnarjocke varit inne och hemslöjdat så att inga kopplingsschemor stämmer längre och felsökningsanvisningarna i WIS bara är att kasta i papperskorgen.... Förr eller senare kommer Mercedes Classic att efterproducera en serie styrdon. Det gör de nästan alltid till modeller med kraftigt stigande samlarvärde, dit SL vanligtvis räknas. Just nu finns till exempel IR-nycklarna åter att köpa, de som varit slut i ett antal år... Att sådan efterproduktion kostar en hel del ingår ju i det man måste vara införstådd med när man köper gamla lyxbilar.


Dokumentation görs såklart! Och den som ska ha bilen efter mig? Förmodligen ingen då.. Och med begagnat styrdon för att få den besiktningsbar, javisst men då gäller det att den fungerar då. Väldigt sällan dom gör det då detta är ett typfel, så jag vill vara på säkra sidan att det fungerar, i många år framåt så därför bygger jag om det till bättre grejer än vad mb hittade på 90 talet :mrgreen:
Skulle ir-systemet börja krångla på denna så finns det rf system som är ljusår bättre än det gammaldags ir systemet :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Wed 21 Dec, 2022 17:25

jbw wrote:Hej
Kul med nytt projekt.

Tackar :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 99 guests