500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 12 Jan, 2023 07:58

Marie wrote:Stackars dig, Pasi. Det där var inte så roligt. :cry:
Kedjan är ordentligt längd/sliten. Inte så förvånande med tanke på hur det ser ut med oljeslammet. Och att felet är störst på högerbanken är ju naturligt eftersom den ligger längst bort från vevaxeln i kedjans sträckningsriktning. Jag skulle ta ett kompressionsprov också, det kan underlätta ditt beslut. Har du då dålig kompression på en eller flera cylindrar så vore ett leak-downtest vettigt för att veta om kompressionsförlusten sker via ventiler eller kolvringar. Måste ändå topparna av så kan du rensa oljekanaler och ventillyftare i samband med det, och samtidigt ta kedja och skenor utan ytterligare haveririsk. Har du bra kompressionsvärden så kvarstår valet mellan kolera och pest...
Med tanke på hur sliten/förlängd kamkedjan är, bör du överväga att ta oljepumpskedjan också. Den är ju en klassiker på många av mercedes motorer sedan ett antal decennier tillbaka, och en vanlig bakomliggande orsak när vevstakar vill ta en liten titt ut genom motorblocket.
Jag tror att Mimmi skrivit en berättelse här om när Ivar efter ett långt liv med endast Mercedes gick och köpte en Ford på äldre dagar... Där var det troligen en oljepumpskedja som var boven.


Frågan är hur pålitlig kompressionsprovet blir med tanke på kedjan?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Thu 12 Jan, 2023 11:57

Är kedjan boven får du en skillnad mellan höger och vänster cylinderbank. Jämför då värdena inom resp. cylinderbank i första hand. Om alla i höger bank är lite lägre beror det på kedjan eftersom insugsventilerna där stänger lite för sent. Det du i första hand är intresserad av är ju om en eller ett par cylindrar avviker markant från övriga.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 12 Jan, 2023 14:11

Marie wrote:Är kedjan boven får du en skillnad mellan höger och vänster cylinderbank. Jämför då värdena inom resp. cylinderbank i första hand. Om alla i höger bank är lite lägre beror det på kedjan eftersom insugsventilerna där stänger lite för sent. Det du i första hand är intresserad av är ju om en eller ett par cylindrar avviker markant från övriga.

Så sant :-) Ska ta kompressionsprov på den sen i samband med oljesköljning. Håller på och rengör ventilkåpor och dom övre bröstkåporna från oljeslagg så jag kan montera tillbaks dom, om än tillfälligt bara.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 12 Jan, 2023 22:40

Mycket oljeglegg..
Image
Blev helt okej :-D
Image
Tog bild på topplocket innan ursköljning.
Imagefree image hosting
Färdigt för att bara skölja ur oljesystemet..
Image

Återstår att tömma ur gamla oljan samt ta ner oljetråget för att se hur det ser ut där :|
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Fri 13 Jan, 2023 02:44

Snyggt jobbat Pasi!
Skall du ha ner sumpen (hela stora sumpen) så sitter det en skiljeplåt mellan vevaxeln och sumpen. Den bör kanske också ned för att du skall kunna rengöra ordentligt?
När jag ser de nya bilderna så undrar jag vad det är för suspekta tändstiftshattar på cylinder 5 och 8 tändstift? Definitivt inte original.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Fri 13 Jan, 2023 07:35

:-)
Marie wrote:Snyggt jobbat Pasi!
Skall du ha ner sumpen (hela stora sumpen) så sitter det en skiljeplåt mellan vevaxeln och sumpen. Den bör kanske också ned för att du skall kunna rengöra ordentligt?
När jag ser de nya bilderna så undrar jag vad det är för suspekta tändstiftshattar på cylinder 5 och 8 tändstift? Definitivt inte original.

Tackar :-) Får kolla hur det ser ut i tråget sen.. Mycket riktigt,dom tändkablarna är inte original utan nya bosch. Har inte bytt alla än då vissa är hela av originalkablarna. När motorn är fixad så byts alla till dessa bosch, som jag redan har köpt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Fri 13 Jan, 2023 17:51

Sådär.. nu vill jag ha svar här av er, skulle ni köra ursköljning av motorn? Jag tycker att tråget såg bättre ut än förväntat..
Dock lite plastbitar i tråget, antagligen från nån skena som är på väg att gå sönder..
Image
Tycker det ser helt okej ut här:
Image
Image
Image
Image
oljetråget rengjort :-D
Image

Så frågan är, ska jag prova att spola ur den, dvs i med ny olja och filter och tillsatsmedel? :roll:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Fri 13 Jan, 2023 20:19

Hade du bitar av en kamkedjeskena i sumpen, så är varje motorstart en rysk roulette med bara en tom kammare i revolvern. En ventilsallad på en 32-ventilsmotor är mer än jag tror att du klarar att ro iland. Det kommer att kosta pengar, blod, svett och tårar, så starta INTE motorn.

Ditt val nu är om du skall riva motorbröstet med motorn kvar på plats, med åtföljande tortyrliknande arbetsställningar, eller lyfta ut spisen först som sist och kunna jobba bekvämt och dessutom enkelt kunna ta av stora sumpen och göra jobbet ordentligt med en gång.

Image
Kamkedjan på en M119 är lång som en dålig bortförklaring...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Fri 13 Jan, 2023 21:34

Marie wrote:Hade du bitar av en kamkedjeskena i sumpen, så är varje motorstart en rysk roulette med bara en tom kammare i revolvern. En ventilsallad på en 32-ventilsmotor är mer än jag tror att du klarar att ro iland. Det kommer att kosta pengar, blod, svett och tårar, så starta INTE motorn.

Ditt val nu är om du skall riva motorbröstet med motorn kvar på plats, med åtföljande tortyrliknande arbetsställningar, eller lyfta ut spisen först som sist och kunna jobba bekvämt och dessutom enkelt kunna ta av stora sumpen och göra jobbet ordentligt med en gång.

Image
Kamkedjan på en M119 är lång som en dålig bortförklaring...


Ja det är ju en risk som du skriver, varje gång man startar den nu.. Sen funderar jag på, om spolningen gör att det lossnar stora mängder slagg och täpper till nån oljekanal i tex veven eller kamaxlarna..
Om jag skulle lyfta ur motorn, hur mycket anser du jag behöver/bör göra då? Mpste tex veven loss för att kontrollera oljekanaler? Kamaxlar likaså? Måste topparna av med? Klart smidigt att passa på isåfall om motorn ändå är ur men frågan är om det är ett måste..
Frågar bara så man inte gör nåt som inte måste göras.. men vill dock inte vara dumsnål heller när det är frågan om motorn :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Fri 13 Jan, 2023 21:37

Tog och bytte oljefiltret i hopp om att kunna spola ur oljesystemet men blir tveksam till detta nu efter det Marie skrivit..
Svårt att se men det såg faktiskt helt okej ut där..
Image
Filtret hade små partiklar i sig, glömde dock kolla vilket år filtret var ifrån :-)
Imageroyaltyfria bilder
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Sat 14 Jan, 2023 04:51

Jag *tror* att du kommer väldigt långt om du lyfter kamaxlarna, rengör ventiltryckarna, rengör oljebryggorna och oljekanalerna i topparna, diskar ur alla skrymslen ovanpå topplocken (här finns åtskilliga fickor där gammalt oljeslam kan bli stående trots otaliga oljebyten). Var flitig och generös med Bremsenreiniger (jag saknar ett bra svenskt ord; bromsrengöringsspray?) och rengör allt du kommer åt.

Topparna på min bil hade vid topprenoveringen åtskilligt med goja i skrymslena uppe runt kamaxlarna, och då hade den ändå fått regelbundna oljebyten med ordentlig helsyntetolja och max 1000 mils intervall/minst en gång per år/ under de senaste 15000 milen. Jag är oerhört petig med sådant. Första ägaren var en slarver med servicen, som många förmögna personer, så det var nog minnen från hans tid - alltså bilens första 14000 mil. När han bytte in den hos Hedin i Göteborg såg den sannolikt ut som din uppe kring kamaxlarna.

Om du även skall ta ned vevaxeln vill jag inte svara på. Jag hade kanske inte gjort det, men det beslutet måste du ta själv och höra även vad andra tycker. Jag vill inte vara syndabock om något tråkigt händer.

Skall du vara säker på att få tätt runt motorbröstet behöver du sannolikt antingen plocka av den övre stora oljesumpen eller båda topparna. Att efter kamkedjeskenebytena klämma in motorbröstet mellan sumpen och topplocken utan att skada någonting lär inte vara lätt. Min verkstad nere i Österrike valde att lyfta ut hela spisen och ta bort både topplocken (de skulle ju ändå av för renovering) och hela sumpen för att kunna garantera att det inte blev några oljeläckor runt motorbröstet.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Sat 14 Jan, 2023 05:09

pasi wrote:.... Mycket riktigt,dom tändkablarna är inte original utan nya bosch. Har inte bytt alla än då vissa är hela av originalkablarna. När motorn är fixad så byts alla till dessa bosch, som jag redan har köpt.

Aha!
Jag ser nu att du bytt kablar till cylindrarna 2, 3, 5 och 8. Alltså kablarna från fördelaren på vänster topplock. Då har du bara bytet från fördelaren på höger topp kvar. Jag tycker dock att kabellängderna ser lite mysko ut. I synnerhet verkar kabeln till nr 8 vara alldeles för kort?

Datumet på oljefiltret säger kanske inte så mycket? Själv köper jag sådär 5-6 filter samtidigt (för att spara på frakten), så det kan ta några år från köpet innan det sista kommer på plats. Sen vet ju fåglarna allena hur länge de legat på hyllan nere på Mercedes centrallager i Tyskland innan jag köpte dem.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 14 Jan, 2023 08:27

Marie wrote:
pasi wrote:.... Mycket riktigt,dom tändkablarna är inte original utan nya bosch. Har inte bytt alla än då vissa är hela av originalkablarna. När motorn är fixad så byts alla till dessa bosch, som jag redan har köpt.

Aha!
Jag ser nu att du bytt kablar till cylindrarna 2, 3, 5 och 8. Alltså kablarna från fördelaren på vänster topplock. Då har du bara bytet från fördelaren på höger topp kvar. Jag tycker dock att kabellängderna ser lite mysko ut. I synnerhet verkar kabeln till nr 8 vara alldeles för kort?

Datumet på oljefiltret säger kanske inte så mycket? Själv köper jag sådär 5-6 filter samtidigt (för att spara på frakten), så det kan ta några år från köpet innan det sista kommer på plats. Sen vet ju fåglarna allena hur länge de legat på hyllan nere på Mercedes centrallager i Tyskland innan jag köpte dem.


Ja, längderna är inte rätt för jag tog bara kablar ifrån påsen nu för att kunna starta den. När jag monterar ihop allt "på riktigt" så ska rätt kabel till rätt plats :wink:
Sant med datumet på oljefiltret men det ger en liten fingervisning kanske :roll:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 14 Jan, 2023 09:36

Frågan är då..spola ur motorn eller lyfta ur den och rengöra allt "för hand"..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 14 Jan, 2023 11:04

Det lutar åt att motorn ska ur bilen och plockas isär för rengöring.. Vill känna mig säker att inget täpper till nåt i oljekanaler..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests