Marie wrote:Stackars dig, Pasi. Det där var inte så roligt.
Kedjan är ordentligt längd/sliten. Inte så förvånande med tanke på hur det ser ut med oljeslammet. Och att felet är störst på högerbanken är ju naturligt eftersom den ligger längst bort från vevaxeln i kedjans sträckningsriktning. Jag skulle ta ett kompressionsprov också, det kan underlätta ditt beslut. Har du då dålig kompression på en eller flera cylindrar så vore ett leak-downtest vettigt för att veta om kompressionsförlusten sker via ventiler eller kolvringar. Måste ändå topparna av så kan du rensa oljekanaler och ventillyftare i samband med det, och samtidigt ta kedja och skenor utan ytterligare haveririsk. Har du bra kompressionsvärden så kvarstår valet mellan kolera och pest...
Med tanke på hur sliten/förlängd kamkedjan är, bör du överväga att ta oljepumpskedjan också. Den är ju en klassiker på många av mercedes motorer sedan ett antal decennier tillbaka, och en vanlig bakomliggande orsak när vevstakar vill ta en liten titt ut genom motorblocket.
Jag tror att Mimmi skrivit en berättelse här om när Ivar efter ett långt liv med endast Mercedes gick och köpte en Ford på äldre dagar... Där var det troligen en oljepumpskedja som var boven.
Frågan är hur pålitlig kompressionsprovet blir med tanke på kedjan?