Postby Marie » Sun 12 Feb, 2023 23:15
Jag vet inte ifall jag är ute och cyklar, men jag gissar att det är en del av styrskenan som skulle suttit i toppen mellan omlänkningshjulet och kamaxeldrevet på insugningskammen för höger cylinderbank (A eller 1, den för cyl 1-4). Motsvarande skena i toppen på vänster cylinderbank (B eller 2, den för cyl 5-8) finns kvar och syns på din bild. Du och/eller förra ägaren har haft tur som en tokig att den inte satte sig så att den orsakade kamkedjebrott med åtföljande ventilsallad. Ventilsallad på en 32-ventilers veåtta önskar man sig inte. Är det den skenan, förklarar det också det stora vinkelfelet på kamaxlarna i höger cylinderbank.
Som jag ser det, är jobbet du har, att lägga dit en ny kedja, sträckare och montera nya skenor. I övrigt ser ju snurran bra ut!
Grattis! Bra jobbat!
Den åker du i till sommaren!
PS Jag tycker mig se en knacksensor hängande i en sladd som borde gå i en spiralslang. Knacksensorkablaget behöver du nog se över. DS.
MB 400SE -92
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)