500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
amgen
Expert
Expert
Posts: 801
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 500sl fix

Postby amgen » Sun 25 Dec, 2022 03:14

God Jul Pasi, och alla andra som följer forumet!!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 25 Dec, 2022 22:42

amgen wrote:God Jul Pasi, och alla andra som följer forumet!!

Tack detsamma till dig och alla som följer tråden :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 31 Dec, 2022 20:51

I väntan på delar till torkarombyggnaden så passade jag på att börja titta på motorn. Oljeläckage vid packboxarna till kamaxelsolenoiderna samt bakom fördelarlocken vid packboxarna där. Ska beställa nya packboxar..
Image
Behöver inte fundera två gånger om man ska byta fördelarlocken och rotorerna :shock:
Image
tändkablarna behöver förnyas också :mrgreen:
Image

Ska beställa ventilkåpspackningar,packboxar till kamaxlarna,rotorer,fördelarlock :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 01 Jan, 2023 12:04

Sådär nu har jag beställt delar :mrgreen: Blir dyrt detta :shock: Beställde bosch fördelarlock,rotorer samt tändkabelsats. Sen blev det även bussningar till växelväljaren,packboxar till kamaxlarna,ventilkåpspackningar :-) Beställde från lott.de..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 09 Jan, 2023 20:00

Nu behöver jag er hjälp.. åkte på ett backjobb med motorn.. Ska ju byta kamaxelpackboxarna så tog loss ventilkåpan och främre bröstkåpan och till min panik upptäcker jag detta :|
Image
Oljan är nog inte bytt på flera år och flera hundra mil..
Image
Image

Är stora klumpar av gammal olja i skrymslen.. dock ser kamaxlarna bra ut och kedjan med. Min tanke är, går det att köra nån invändig motortvätt att man häller i nåt medel i motoroljan och kör runt detta? Kommer såklart ta bort allt som jag kan innan dess.. Har ingen lust att riva ner motorn just nu..
Motorn har bra oljetryck samt tickar inget.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Tue 10 Jan, 2023 11:09

Hej Pasi!
Det där ser ju inte så kul ut. Du säger att kamkedjan ser bra ut. Vad menar du då? Har du kontrollerat kamaxlarnas läge gentemot vevaxeln?
På M119 har ju kedjan en tendens att länga sig, så att kamaxlarna inte längre står riktigt rätt, och kamkedjehaverier är definitivt inget helt okänt fenomen på M119. Står kamaxlarna fel skulle jag i din situation åtminstone dra i en ny kedja och byta kedjespännare. För att kunna sova riktigt gott framöver skulle jag överväga att byta samtliga kamkedjeskenor också samtidigt, men det innebär ju att riva hela motorbröstet och lämpligen byta vattenpumpen också i förbifarten, Bara ett litet tips alltså.
Det lät jag göra för nio år sedan då ändå topparna skulle av för byte av ventilstyrningar. Har du förresten tagit kompressionsprov på den? Vore annars kanske vettigt med tanke på hur oljebytena ser ut att ha skötts... Det var via kompressionsprov jag upptäckte att ventilstyrningarna var utslitna redan vid 32000 mil, efter att jag irriterat mig på lätta motorvibrationer runt 1600-1800 rpm.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 500sl fix

Postby V70tdi » Tue 10 Jan, 2023 15:38

Ser ut som en klassisk "mineral olja är minst lika bra som en syntet" där man kört med bytesintervall som för en högklassig helsyntet med en lågklassig mineralolja :-(
Hade det varit en gammal Volvo B230 eller en gammal Cheva V8 så hade jag chansat på att köra en hög renande diesel olja med lite tvättande tillsatser men vete tusan om man vågar det på den motorn utan att skiten sätter igen någon tunn oljekanal och orsakar mer skada och kleggar igen hydrauliska ventillyftarna totalt ?
Marie har nog bra koll på hur det ser ut med oljekanaler, lyftare och sugsilen i tråget.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 10 Jan, 2023 20:56

Marie wrote:Hej Pasi!
Det där ser ju inte så kul ut. Du säger att kamkedjan ser bra ut. Vad menar du då? Har du kontrollerat kamaxlarnas läge gentemot vevaxeln?
På M119 har ju kedjan en tendens att länga sig, så att kamaxlarna inte längre står riktigt rätt, och kamkedjehaverier är definitivt inget helt okänt fenomen på M119. Står kamaxlarna fel skulle jag i din situation åtminstone dra i en ny kedja och byta kedjespännare. För att kunna sova riktigt gott framöver skulle jag överväga att byta samtliga kamkedjeskenor också samtidigt, men det innebär ju att riva hela motorbröstet och lämpligen byta vattenpumpen också i förbifarten, Bara ett litet tips alltså.
Det lät jag göra för nio år sedan då ändå topparna skulle av för byte av ventilstyrningar. Har du förresten tagit kompressionsprov på den? Vore annars kanske vettigt med tanke på hur oljebytena ser ut att ha skötts... Det var via kompressionsprov jag upptäckte att ventilstyrningarna var utslitna redan vid 32000 mil, efter att jag irriterat mig på lätta motorvibrationer runt 1600-1800 rpm.


Menade med skicket på kedjan att den var fri från glegg. Kamaxlarnas läge mm har jag inte kollat. Hur kollar jag detta? Kompressionsprov har jag inte tagit på den då den gick jämnt och fint..
För att komma så enkelt undan som möjligt nu så kan jag köra nån ursköljning av motorn? Med nåt medel att tillsätta i oljan. Har ingen lust att göra mer än nödvändigt nu då det redan spårat ur med allt annat på denna bil med.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 10 Jan, 2023 20:58

V70tdi wrote:Ser ut som en klassisk "mineral olja är minst lika bra som en syntet" där man kört med bytesintervall som för en högklassig helsyntet med en lågklassig mineralolja :-(
Hade det varit en gammal Volvo B230 eller en gammal Cheva V8 så hade jag chansat på att köra en hög renande diesel olja med lite tvättande tillsatser men vete tusan om man vågar det på den motorn utan att skiten sätter igen någon tunn oljekanal och orsakar mer skada och kleggar igen hydrauliska ventillyftarna totalt ?
Marie har nog bra koll på hur det ser ut med oljekanaler, lyftare och sugsilen i tråget.

Är inne på invändig motortvätt.. tömma ut nuvarande olja, i med ny olja ihop med rengöring och nytt filter..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Wed 11 Jan, 2023 15:48

Tja... Vad som händer om du kör riktig olja och rengöring i en motor i det skicket är ingenting jag vill uttala mig om. Det är lite rysk roulette. Det kan mycket väl gå bra och du får bort geggan, men det kan också sluta med gråt och tandagnisslan. Ingen vet om kläggklumpar sätter sig mindre lyckligt, och tätar ojekanaler. Ingen vet om kedjesträckaren och ventillyftarna hålls täta av gegga som åker ut med rengöringen och du sitter med en motor med tickande ventillyftare och/eller rasslande kamkedja.
Jag gissar att ägarhistoriken innehåller minst en ägare per sommar, köpt billigt på hösten och sålt nästa höst efter minimal serviceinsats... :evil: Det är ju alltför ofta så på den typen av bil. Jag har alltid drömt om en R129, men ännu inte hittat någon till överkomliga pengar utan sådan historik. Jo en gång för bortåt tio år sedan, men den såldes medan jag körde från Kinna till Skåne där den fanns.... Idag tio år senare inser jag att jag aldrig lär hitta någon jag vågar köpa.

Lycka till med din hundratjugonia, Pasi! Jag unnar dig av hela mitt hjärta att du lyckas denna gången!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Wed 11 Jan, 2023 16:44

Jag glömde inte att svara på hur man kollar kamaxellägena. Det är lite mera än jag kan hålla i huvudet, så jag måste kolla i WIS, och det får jag se när jag hinner. Du kan ju själv googla eller slå upp i WIS.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Wed 11 Jan, 2023 19:25

Marie wrote:Tja... Vad som händer om du kör riktig olja och rengöring i en motor i det skicket är ingenting jag vill uttala mig om. Det är lite rysk roulette. Det kan mycket väl gå bra och du får bort geggan, men det kan också sluta med gråt och tandagnisslan. Ingen vet om kläggklumpar sätter sig mindre lyckligt, och tätar ojekanaler. Ingen vet om kedjesträckaren och ventillyftarna hålls täta av gegga som åker ut med rengöringen och du sitter med en motor med tickande ventillyftare och/eller rasslande kamkedja.
Jag gissar att ägarhistoriken innehåller minst en ägare per sommar, köpt billigt på hösten och sålt nästa höst efter minimal serviceinsats... :evil: Det är ju alltför ofta så på den typen av bil. Jag har alltid drömt om en R129, men ännu inte hittat någon till överkomliga pengar utan sådan historik. Jo en gång för bortåt tio år sedan, men den såldes medan jag körde från Kinna till Skåne där den fanns.... Idag tio år senare inser jag att jag aldrig lär hitta någon jag vågar köpa.

Lycka till med din hundratjugonia, Pasi! Jag unnar dig av hela mitt hjärta att du lyckas denna gången!


Hej. Ja precis, det är ju en chansning.. Vad är alternativet då? Riva isär hela motorn.. Då tänker jag att chansar med rengöring och hoppas på det bästa.. Ägarhistoriken är faktiskt bra på denna vad gäller antal ägare i Sverige, servicen är det sämre med har det visat sig nu och att bilen har för det mesta stått i garage. Senaste 4åren har den bara stått i garaget, där jag köpte bilen av från bekanta. Fick bilen betydligt billigare än marknadsvärdet är men det kommer tillbaks nu som en käftsmäll istället.,
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Wed 11 Jan, 2023 19:25

Marie wrote:Jag glömde inte att svara på hur man kollar kamaxellägena. Det är lite mera än jag kan hålla i huvudet, så jag måste kolla i WIS, och det får jag se när jag hinner. Du kan ju själv googla eller slå upp i WIS.

Det är lugnt, hittade en guide på youtube, lägger upp bilder här om en stund, min otur fortsätter..så mycket kan jag säga..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Wed 11 Jan, 2023 20:01

Blir så trött på detta nu.. att det inte kan flyta på bara.
Vänstra cylinderbankens kamaxlar stod i läge när vevaxeln står så. Lite förbi 45 graders markeringen. Det är ju inte farligt:
Image
Värre med höger cylinderbank.. nästan 10grader förbi 45 markeingen innan borrarna gick i kamaxellägena..
Image

Har ett dilemma nu.. Motorn behöver ju sköljas ur av gammal olja med avlagringar. Kedjan behöver bytas om jag tolkar detta "test" rätt. Känns som att jag inte vågar köra en ursköljning av oljesystemet innan kedjan har blivit bytt med allt vad det innebär. Dock skulle det varit smidigast att byta kedjan efter ursköljningen så man ser att det/om det fungerar och om man eventuellt behöver riva isär motorn pga det.

Men för att kunna skölja ur den så måste jag isåfall återmontera allt jag redan demonterat och sen är frågan om kedjan håller för det ens :cry:

Skulle jag sätta igång med att byta kedjan, köra ursköljning efter det sen så finns det risk att jag får demontera ner allt igen om det misslyckas. Fördelen med detta skulle vara att jag kan fortsätta att riva ner motorn inför kedjebyte men frågan är om jag ska skölja ur motorn innan eller efter kedjebytet :roll:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Thu 12 Jan, 2023 05:01

Stackars dig, Pasi. Det där var inte så roligt. :cry:
Kedjan är ordentligt längd/sliten. Inte så förvånande med tanke på hur det ser ut med oljeslammet. Och att felet är störst på högerbanken är ju naturligt eftersom den ligger längst bort från vevaxeln i kedjans sträckningsriktning. Jag skulle ta ett kompressionsprov också, det kan underlätta ditt beslut. Har du då dålig kompression på en eller flera cylindrar så vore ett leak-downtest vettigt för att veta om kompressionsförlusten sker via ventiler eller kolvringar. Måste ändå topparna av så kan du rensa oljekanaler och ventillyftare i samband med det, och samtidigt ta kedja och skenor utan ytterligare haveririsk. Har du bra kompressionsvärden så kvarstår valet mellan kolera och pest...
Med tanke på hur sliten/förlängd kamkedjan är, bör du överväga att ta oljepumpskedjan också. Den är ju en klassiker på många av mercedes motorer sedan ett antal decennier tillbaka, och en vanlig bakomliggande orsak när vevstakar vill ta en liten titt ut genom motorblocket.
Jag tror att Mimmi skrivit en berättelse här om när Ivar efter ett långt liv med endast Mercedes gick och köpte en Ford på äldre dagar... Där var det troligen en oljepumpskedja som var boven.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests