Hej;
Du ligger då inte på latsidan! Kul att se att det är någon som jobbar på och inte bara pratar.
Om Du har tänkt att byta motorkuddarna är det ju ett gyllene tillfälle att byta dem nu, de är mer eller mindre förbrukningsvara .
Med tanke på de få milen tycker jag att motorn är väldigt grisig, rent ut sagt skitig. Ta och undersök ordentligt var den sölar ner sig, något vid vänster topplock, kamaxelomställaren?
Det är ju roligt att ha en maskin som är ren och fin och som håller sig så, särskilt efter man lagt ner en massa jobb (och pengar).
Fortsätt så, så har Du bilen klar till sommaren
500sl fix
Re: 500sl fix
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: 500sl fix
Håller helt med Marie och Mimmi vad gäller eventuellt läkage sen komplett kedjekit skulle även byta kedjan till oljepumpen när det är öppet så har du en fin maskin att åka med till sommaren men några täta oljebyten så blir den fin sen.
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen
Re: 500sl fix
Marie wrote:Jag vet inte ifall jag är ute och cyklar, men jag gissar att det är en del av styrskenan som skulle suttit i toppen mellan omlänkningshjulet och kamaxeldrevet på insugningskammen för höger cylinderbank (A eller 1, den för cyl 1-4). Motsvarande skena i toppen på vänster cylinderbank (B eller 2, den för cyl 5-8) finns kvar och syns på din bild. Du och/eller förra ägaren har haft tur som en tokig att den inte satte sig så att den orsakade kamkedjebrott med åtföljande ventilsallad. Ventilsallad på en 32-ventilers veåtta önskar man sig inte. Är det den skenan, förklarar det också det stora vinkelfelet på kamaxlarna i höger cylinderbank.
Som jag ser det, är jobbet du har, att lägga dit en ny kedja, sträckare och montera nya skenor. I övrigt ser ju snurran bra ut!
Grattis! Bra jobbat!
Den åker du i till sommaren!
PS Jag tycker mig se en knacksensor hängande i en sladd som borde gå i en spiralslang. Knacksensorkablaget behöver du nog se över. DS.
Hej. Ja precis det är den skenan som är trasig. Den saknade biten har nog hamnat mellan kedjan och drevet längst upp, vilket förklarar varför kedjan hoppade till ibland. När jag sen tog ner bröstkåpan så har den ramlat ner sen..
Ska lägga knacksensorkablaget i skydd sen
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Mimmi wrote:Hej;
Du ligger då inte på latsidan! Kul att se att det är någon som jobbar på och inte bara pratar.
Om Du har tänkt att byta motorkuddarna är det ju ett gyllene tillfälle att byta dem nu, de är mer eller mindre förbrukningsvara .
Med tanke på de få milen tycker jag att motorn är väldigt grisig, rent ut sagt skitig. Ta och undersök ordentligt var den sölar ner sig, något vid vänster topplock, kamaxelomställaren?
Det är ju roligt att ha en maskin som är ren och fin och som håller sig så, särskilt efter man lagt ner en massa jobb (och pengar).
Fortsätt så, så har Du bilen klar till sommaren
Tack Ja motorkuddarna kanske är en ide att byta nu Motorn har läckt olja som ett såll.. har läckt ut vid båda kamaxelförställarna samt dom övre bröstkåporna..
Planen är att få denna klar till sommaren
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
V70tdi wrote:Håller helt med Marie och Mimmi vad gäller eventuellt läkage sen komplett kedjekit skulle även byta kedjan till oljepumpen när det är öppet så har du en fin maskin att åka med till sommaren men några täta oljebyten så blir den fin sen.
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen
Ja oljepumpskedjan byter jag samtidigt Och jag kommer inte slarva med oljebyten sen som det har gjort tidigare.. Och jag blev förvånad över att källaren såg så bra ut, med tanke på hur det såg ut vid kamaxlarna..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
pasi wrote:Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html
Googlar du en aning, så finner du att febi, SWAG och BluePrint tillsammans utgör Bilstein Group....
Det är din bil.
Tillägg: Är du stensäker på att den satsen är till din bil? När jag tittade på vad den skulle passa till så var det R129.067 Det innebär den nyare motorn med elektronisk insprutning. Din heter väl R129.066 och har KE-jetronic? Jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes flera ändringar på motorn (även blocket) i samband med övergången till LH-jetronic. Jag skulle kontrollera att varenda ingående del i satsen har jämförnummer som stämmer med mercedes reservdelsnummer för delarna till din bil. Går man in på firman du länkade till, och söker delar till en R129.066 så får man INTE upp den kamkedjesatsen! Inte kul att stå med grejer som inte passar, i synnerhet om man brutit förpackningarna och börjat montera.
Det finns ett talesätt (fritt översatt) Den som köper billigt köper flera gånger (alternativt - köper ofta)
Re: 500sl fix
Marie wrote:pasi wrote:Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html
Googlar du en aning, så finner du att febi, SWAG och BluePrint tillsammans utgör Bilstein Group....
Det är din bil.
Tillägg: Är du stensäker på att den satsen är till din bil? När jag tittade på vad den skulle passa till så var det R129.067 Det innebär den nyare motorn med elektronisk insprutning. Din heter väl R129.066 och har KE-jetronic? Jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes flera ändringar på motorn (även blocket) i samband med övergången till LH-jetronic. Jag skulle kontrollera att varenda ingående del i satsen har jämförnummer som stämmer med mercedes reservdelsnummer för delarna till din bil. Går man in på firman du länkade till, och söker delar till en R129.066 så får man INTE upp den kamkedjesatsen! Inte kul att stå med grejer som inte passar, i synnerhet om man brutit förpackningarna och börjat montera.
Det finns ett talesätt (fritt översatt) Den som köper billigt köper flera gånger (alternativt - köper ofta)
Stämmer bra, den är till nyare motorn..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
https://www.sls-hh-shop.de/main/en/mercedes-300-500sl-r129-1-ge-/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=905500
Där finns det också kedjesats men den tillverkas av Febi tydligen, efter mejlkontakt med företaget..
Där finns det också kedjesats men den tillverkas av Febi tydligen, efter mejlkontakt med företaget..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Kamkedjesats med tillhörande skenor och spännare beställt nu. Bestämde mig för Febi som autoexperten fick fram, är ungefär en veckas leverans på detta. O-ringar beställt mb original
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Lite har grejat med motorn under tiden jag väntar på delar till den.. Har börjat göra rent allt och topparna krävde några timmars rengöring..
Det var riktigt smutsigt än..
Blir bättre
spolade sen ur allt rikligt med motorolja..
Tog även ur pinnbultarna till skenorna. Gängan på bulten är m6x1.
Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..
Lite nerplockade delar, alla skenor byts ut till nya också.
Innan rengöring..
efter rengöring
Fortsättning följer
Det var riktigt smutsigt än..
Blir bättre
spolade sen ur allt rikligt med motorolja..
Tog även ur pinnbultarna till skenorna. Gängan på bulten är m6x1.
Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..
Lite nerplockade delar, alla skenor byts ut till nya också.
Innan rengöring..
efter rengöring
Fortsättning följer
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 500sl fix
Det blev en viss skillnad du!
Bra jobbat Pasi
Bra jobbat Pasi
Re: 500sl fix
Ja, här händer det saker! Väl jobbat!
Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt?
Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...
Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.
pasi wrote:Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..
Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt?
Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...
Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.
Re: 500sl fix
Mattileinen wrote:Det blev en viss skillnad du!
Bra jobbat Pasi
Ja det blir lite roligare att skruva ihop den sen Tack
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Marie wrote:Ja, här händer det saker! Väl jobbat!pasi wrote:Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..
Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt?
Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...
Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.
Jag kan bjuda på en åktur sen när den är färdig Ja och 30 år gammal plast gör inte saken bättre heller..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests