500sl fix
Re: 500sl fix
Ska vevaxeln ha ett spel på ca 1mm inåt/utåt? Har tagit bort vevaxelskivan och navet till den och märkte då att den går att skjuta in/ut ca 1mm..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
pasi wrote:Ska vevaxeln ha ett spel på ca 1mm inåt/utåt? Har tagit bort vevaxelskivan och navet till den och märkte då att den går att skjuta in/ut ca 1mm..
Korrigering på detta. Trodde att den glappade 1mm.. fram med mätklockan och snacka om hur fel man känner utan riktig info och mätning Mätklockan stannade på 0,18mm vilket är acceptabelt
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Vevaxelmuttern lossnade utan problem med Julas stora mutterdragare som är tryckluftsdriven Och nu är spelet mätt på vevaxeln så det var inom toleranserna med
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Toppen
Ett spel känns ju nästan alltid värre än det är så gott att du mätte.
Ett spel känns ju nästan alltid värre än det är så gott att du mätte.
Re: 500sl fix
amgen wrote:Gott att höra!
Ja, vill inte ha mer problem med denna bilen än vad jag redan har
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
V70tdi wrote:Toppen
Ett spel känns ju nästan alltid värre än det är så gott att du mätte.
Ja precis, ska aldrig mer gissa
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 500sl fix
Fint med frekventa uppdateringar Pasi!
Fortsättning följer, spännande!
Fortsättning följer, spännande!
Re: 500sl fix
Mattileinen wrote:Fint med frekventa uppdateringar Pasi!
Fortsättning följer, spännande!
Försöker uppdatera hyffsat så följarna inte tappar intresset
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Få se om bröstkåpan går att lossa då den sitter ju i "kläm" mellan topplock/oljetråghuset..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
pasi wrote:Få se om bröstkåpan går att lossa då den sitter ju i "kläm" mellan topplock/oljetråghuset..
Lossa är ju en sak... Men att få den på plats igen utan att det läcker är en annan. Tänk också på att det är ett par vattenkanaler från bröstkåpan (vattenpumpen) in mot cylinderbankarna som också måste bli fria från läckage...
Det var inte helt utan orsak som jag skrev så här för ett tag sedan:
Marie wrote:Skall du vara säker på att få tätt runt motorbröstet behöver du sannolikt antingen plocka av den övre stora oljesumpen eller båda topparna. Att efter kamkedjeskenebytena klämma in motorbröstet mellan sumpen och topplocken utan att skada någonting lär inte vara lätt. Min verkstad nere i Österrike valde att lyfta ut hela spisen och ta bort både topplocken (de skulle ju ändå av för renovering) och hela sumpen för att kunna garantera att det inte blev några oljeläckor runt motorbröstet.
Jag har ju sett skiten isärplockad, och hade inte särskilt svårt att förstå varför verkstaden valde att göra som de gjorde. Jag skulle inte själv vilja försöka pilla dit en bröstkåpa med toppar och sump på plats, och samtidigt ha krav på mig att undvika både olje- och vattenläckor....
Re: 500sl fix
Marie wrote:pasi wrote:Få se om bröstkåpan går att lossa då den sitter ju i "kläm" mellan topplock/oljetråghuset..
Lossa är ju en sak... Men att få den på plats igen utan att det läcker är en annan. Tänk också på att det är ett par vattenkanaler från bröstkåpan (vattenpumpen) in mot cylinderbankarna som också måste bli fria från läckage...
Det var inte helt utan orsak som jag skrev så här för ett tag sedan:Marie wrote:Skall du vara säker på att få tätt runt motorbröstet behöver du sannolikt antingen plocka av den övre stora oljesumpen eller båda topparna. Att efter kamkedjeskenebytena klämma in motorbröstet mellan sumpen och topplocken utan att skada någonting lär inte vara lätt. Min verkstad nere i Österrike valde att lyfta ut hela spisen och ta bort både topplocken (de skulle ju ändå av för renovering) och hela sumpen för att kunna garantera att det inte blev några oljeläckor runt motorbröstet.
Jag har ju sett skiten isärplockad, och hade inte särskilt svårt att förstå varför verkstaden valde att göra som de gjorde. Jag skulle inte själv vilja försöka pilla dit en bröstkåpa med toppar och sump på plats, och samtidigt ha krav på mig att undvika både olje- och vattenläckor....
Ja precis, stämmer det du skriver. Jag kan säkert få av den om jag verkligen vill, men har våldat mig tillräckligt på den utan att lyckas få loss den mer än att den glipar. Den sitter i spänn mellan topparna och oljesumpen. Så för att få det 100% tätt sen vid återmonteringen så kommer jag lyfta ur motor och låda ur bilen och lossa oljesumpen. Sen får jag kolla om jag ska ta och byta topplockspackningarna samtidigt och lämna in topparna för kontroll/eventuell åtgärd.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Nån gång skulle jag vilja vara mer sån som kan lyssna på andras tips och inte vara så envis Detta med att försöka få loss bröstkåpan på motorn med oljesump och topparna på plats har jag kommit fram till att det går inte
Nu kommer det bli så att motor och låda lyfts ur bilen och sen får vi se hur mycket och vad som kommer att göras med motorn. Har krypit på golvet tillräckligt nu
Sen så är sanningen den att denna bilen kommer inte bli körbar till denna sommar utan jag får sikta in mig på nästa år, för vill inte stressa ihop detta bara för att det ska bli färdigt och sen kommer detta kosta en slant så jag gör lite i taget och det ska bli bra med
Nu kommer det bli så att motor och låda lyfts ur bilen och sen får vi se hur mycket och vad som kommer att göras med motorn. Har krypit på golvet tillräckligt nu
Sen så är sanningen den att denna bilen kommer inte bli körbar till denna sommar utan jag får sikta in mig på nästa år, för vill inte stressa ihop detta bara för att det ska bli färdigt och sen kommer detta kosta en slant så jag gör lite i taget och det ska bli bra med
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Pasi, jag kan ärligt och uppriktigt erkänna, att om jag inte hade följt reparationen 2014 av min egen M119, så hade jag varit lika enveten som du. Det skulle bara gått att fixa det hela på ett enklare och billigare sätt.
Jag minns när jag som 22-åring "renoverade" en 60 hp Ford V8 sidventilspis på hobbyrumsgolvet hos svärfar...
Den hade stått stilla i ett fuktigt ouppvärmt uthuskällargarage i 13 år, och en kolv satt ordentigt fast så att jag fick slå ut den med ett tilltäljt vedträ och slägga....
Hela bilen var ett fullblods idiotprojekt som jag köpte av min farfar = första ägaren. Jag kom till körbart chassi men halvvägs igenom kaross (rostberg) och inredning (40 rums mushotell) kroknade jag, och 4 barn och renoveringskrävande 30-talshus kom emellan. För några år sedan kapitulerade jag äntligen på riktigt och sålde hela rasket, om än med sorg i hjärtat.
Jag minns när jag som 22-åring "renoverade" en 60 hp Ford V8 sidventilspis på hobbyrumsgolvet hos svärfar...
Den hade stått stilla i ett fuktigt ouppvärmt uthuskällargarage i 13 år, och en kolv satt ordentigt fast så att jag fick slå ut den med ett tilltäljt vedträ och slägga....
Hela bilen var ett fullblods idiotprojekt som jag köpte av min farfar = första ägaren. Jag kom till körbart chassi men halvvägs igenom kaross (rostberg) och inredning (40 rums mushotell) kroknade jag, och 4 barn och renoveringskrävande 30-talshus kom emellan. För några år sedan kapitulerade jag äntligen på riktigt och sålde hela rasket, om än med sorg i hjärtat.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 61 guests