Har du provat dra runt motorn för hand?
Verkar det funka så hade jag nog inte varit särskilt bekymrad.
Det hade jag provat i läget du är i nu iaf
500sl fix
Re: 500sl fix
Mattileinen wrote:Har du provat dra runt motorn för hand?
Verkar det funka så hade jag nog inte varit särskilt bekymrad.
Det hade jag provat i läget du är i nu iaf
Har inte kommit så långt än, bara en kamaxel på plats än så länge. Men eftersom lyftarna är så tröga så försvårar det monteringen av kammarna med.. Verkar som när lyftarna är hela och friska så är dom stumma, det kan förklara varför mina gamla lyftare va tysta för alla är stumma med, men dock fulla av sot..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Finns väl inget läge på kamen där ingen av cylindrarna har opåverkade ventiler. Att det tar emot beror ju på att kam nockarna öppnar ventilerna så det är fullt normalt skulle jag säga.
Re: 500sl fix
V70tdi wrote:Finns väl inget läge på kamen där ingen av cylindrarna har opåverkade ventiler. Att det tar emot beror ju på att kam nockarna öppnar ventilerna så det är fullt normalt skulle jag säga.
Så är det ja, men på youtubevideo så går kammarna i sina lägen av sig självt, måste vara då att lyftarna läcker och har tappat oljan i sig så dom går ner av bara kammens vikt.. bifogar länk till videon:
https://www.youtube.com/watch?v=8su5yE-VAX8 från 8minuter så ser man att den slinker ju ner utan nåt som helst motstånd.. måste vara lyftarna som är så slitna, min kam står exakt som på videon med..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Härligt det går framåt.
Svårt att se på videon en han drar ner kamaxeln i lagerlägena med överfallen. Som han säger så är det noga med att dra dom turvis för att inte sätta för stor press på ett överfall. Skulle kamen bara falla rakt ner utan motstånd från ventilerna så skulle man ju inte kunna starta bilen innan man fått upp oljetrycket. Hydraultryckaren är väl ändå som en vanlig tryckare men har den tilläggs funktionen att oljan justerar spelet i stället för att behöva hålla på med chimsbrickor och annat bök.
Ser ju riktigt trevlig ut nu efter lite rengöring.
Svårt att se på videon en han drar ner kamaxeln i lagerlägena med överfallen. Som han säger så är det noga med att dra dom turvis för att inte sätta för stor press på ett överfall. Skulle kamen bara falla rakt ner utan motstånd från ventilerna så skulle man ju inte kunna starta bilen innan man fått upp oljetrycket. Hydraultryckaren är väl ändå som en vanlig tryckare men har den tilläggs funktionen att oljan justerar spelet i stället för att behöva hålla på med chimsbrickor och annat bök.
Ser ju riktigt trevlig ut nu efter lite rengöring.
Re: 500sl fix
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Vackert
Måste vara en härlig känsla att få vrida igång 8án sen och veta att allt är frächt
Måste vara en härlig känsla att få vrida igång 8án sen och veta att allt är frächt
Re: 500sl fix
V70tdi wrote:Vackert
Måste vara en härlig känsla att få vrida igång 8án sen och veta att allt är frächt
Ja, fast det kommer bli nervöst.. som alltid när man har skruvat med en motor i en lite större omfattning
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
EGR skräpet lämnade jag bort och pluggade dessa
En av pluggplåtarna:
Gjort rent oljesumpen:
sumpen på plats:
Ventilkåporna rengjorda på plats
En av pluggplåtarna:
Gjort rent oljesumpen:
sumpen på plats:
Ventilkåporna rengjorda på plats
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 500sl fix
Intressant att du tar bort egr-historien!
Hur ställer sig bilprovningen till det? Inga konstigheter?
Har nämligen en om602 i närheten där jag lekte med tanken på att plugga det precis som du gjort
Hur ställer sig bilprovningen till det? Inga konstigheter?
Har nämligen en om602 i närheten där jag lekte med tanken på att plugga det precis som du gjort
Re: 500sl fix
Mattileinen wrote:Intressant att du tar bort egr-historien!
Hur ställer sig bilprovningen till det? Inga konstigheter?
Har nämligen en om602 i närheten där jag lekte med tanken på att plugga det precis som du gjort
Bilprovningen säger inget, min luftpump kommer att vara kvar men inte inkopplad.Täckplåtarna kommer inte att synas heller. Fungerar allt som det ska (bränsle,tändning) så ska den gå igenom besiktningen utan egr.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
Mina bröder gjorde en riktig klocka till mig att ha i garaget då den gamla hade gått sönder
Sen var det dags att rengöra delar i smådelstvätten:
Såhär långt har jag hunnit
Sen var det dags att rengöra delar i smådelstvätten:
Såhär långt har jag hunnit
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 500sl fix
pasi wrote:Mina bröder gjorde en riktig klocka till mig att ha i garaget då den gamla hade gått sönder
Snygg! Och vem behöver veta andra tider än 12, 4 och 8?
Re: 500sl fix
jarlh wrote:pasi wrote:Mina bröder gjorde en riktig klocka till mig att ha i garaget då den gamla hade gått sönder
Snygg! Och vem behöver veta andra tider än 12, 4 och 8?
Ja exakt
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 85 guests