500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Sat 14 Jan, 2023 11:12

pasi wrote:Frågan är då..spola ur motorn eller lyfta ur den och rengöra allt "för hand"..


När du formulerar frågan så, så innebär ursköljning att du startar motorn, och det skulle jag definitivt inte vilja göra i detta läget. Det är alltför riskabelt. Du vet ju inte om plastbitarna hamnade i sumpen vid den senaste motorstarten, och kedjan kuggar över nästa gång. Den stora skillnaden mellan kamaxlarna höger och vänster kan mycket väl bero på en skadad skena i stället för kedjeslitage, i synnerhet om vägmätarställningen stämmer. Dessutom tror jag inte att en urspolning skulle städa ur geggan uppe runt kamaxlarna särskilt bra. Nedtill i motorn såg det ju redan hyfsat ut. Som jag skrev är topparna illa konstruerade med många fickor där gegga inte sköljs bort efter ens ett drygt tiotal oljebyten. Alltså vete fåglarna om en ursköljning gör så stor nytta där?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 14 Jan, 2023 11:40

Marie wrote:
pasi wrote:Frågan är då..spola ur motorn eller lyfta ur den och rengöra allt "för hand"..


När du formulerar frågan så, så innebär ursköljning att du startar motorn, och det skulle jag definitivt inte vilja göra i detta läget. Det är alltför riskabelt. Du vet ju inte om plastbitarna hamnade i sumpen vid den senaste motorstarten, och kedjan kuggar över nästa gång. Den stora skillnaden mellan kamaxlarna höger och vänster kan mycket väl bero på en skadad skena i stället för kedjeslitage, i synnerhet om vägmätarställningen stämmer. Dessutom tror jag inte att en urspolning skulle städa ur geggan uppe runt kamaxlarna särskilt bra. Nedtill i motorn såg det ju redan hyfsat ut. Som jag skrev är topparna illa konstruerade med många fickor där gegga inte sköljs bort efter ens ett drygt tiotal oljebyten. Alltså vete fåglarna om en ursköljning gör så stor nytta där?

Får nog bita i det syra äpplet och lyfta ur motor och låda.. Du har en poäng där vad gäller start av motorn.. nästa gång kanske den rasar..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 14 Jan, 2023 20:27

Har nu börjat att demontera kringutrustning för att sen kunna lyfta ur motor/låda från bilen :? Men folket på finska mb forumet tycker detta jobb med att renovera motorn är onödigt. Eftersom oljetryck finns och motorn låter frisk så menar dom på att det blir bara onödigt arbete. Oljan som sugs upp från tråget passerar först oljefiltret och går sen ut till motorn om jag förstått det rätt. Det innebär att om det skulle bli avlagringar som hamnar i källaren på motorn så måste dessa passera filtret där dom fångas upp innan det går ut i motorn. Stämmer detta, nån som kan ge klarhet? För är det så, då kommer jag inte ta ur motorn, då känns det som onödigt arbete, utan isåfall byter jag kedjan,spännaren och släpkedjor och vattenpump.

Känns som isåfall att vevlager,kamaxlar med mera klarar sig om gegget ändå passerar filtret först, då kan jag istället hellre spola ur motorn flera gånger med fräsch olja och tillsatser.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 500sl fix

Postby V70tdi » Mon 16 Jan, 2023 17:49

Det stämmer att oljan passerar oljefiltret så länge bypassventilen inte öppnar om filtret har en sådan konstruktion.
Funderar på hur klegget reagerar med diesel ? Skulle diesel lösa upp det så skulle man kunna toppfylla motorn med diesel och låta det stå ett dygn innan man tömmer via sumpen och sen upprepa det några gånger ?
Renovera motorn känns lite överkurs om den är tät i övrigt så får man ur skiten och ser över kamdrivningen så lär den gå bra länge för så pass sliten ska den inte vara om milen stämmer.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 16 Jan, 2023 20:06

V70tdi wrote:Det stämmer att oljan passerar oljefiltret så länge bypassventilen inte öppnar om filtret har en sådan konstruktion.
Funderar på hur klegget reagerar med diesel ? Skulle diesel lösa upp det så skulle man kunna toppfylla motorn med diesel och låta det stå ett dygn innan man tömmer via sumpen och sen upprepa det några gånger ?
Renovera motorn känns lite överkurs om den är tät i övrigt så får man ur skiten och ser över kamdrivningen så lär den gå bra länge för så pass sliten ska den inte vara om milen stämmer.

Själva filtret har ingen bypass då den är av insatstyp. Men sitter nog bypass nån annanstans.. Vågar nog inte hälla i nåt annat än olja isf, kommer inte åt det stora tråget utan att hissa upp motorn isåfall så geggan kan ju stanna kvar i det tråget isf.. På finska mb forumet tyckte dom att det är onödigt att renovera motorn på grund av detta, och avrådde från att hälla nåt annat i motorn än just olja...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Tue 17 Jan, 2023 02:15

Ja för att få bort övre delen av sumpen måste antingen motorn lyftas ett stycke, eller hängas upp och framvagnsbalken tas ned. Det är helt rätt. Jag har heller inte förespråkat en renovering av motorn. Bara att städa ur topparna ordentligt, och eventuellt ta ned övre sumpdelen.

Att jag som är gammal och lite stel nog skulle lyfta ur spisen för att få vettig arbetsställning vid arbete på motorbröstet vid byte av skenor och kedja, är en annan sida av myntet. Ergonomi bllr ofta viktigare med åren.

Och skulle du välja att lyfta ur motorn så gör du helt rätt i att ta ur motor och låda tillsammans. Att dela motor och låda, och bara lyfta motorn är äventyrligt. Det misslyckades min verkstad i Österrike med, den genvägen blev en senväg. När motorn skulle i igen klantade någon sig och det blev en smäll mot momentomvandlaren så att ingående axel med oljepump behövde bytas i lådan.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 17 Jan, 2023 21:31

Var ska man köpa kedjesatsen nånstans? Hedin ville ha 14000kr för kedjesats och det tänker jag inte betala..

Tog ner oljetråget till växellådan, oljan är brun istället för röd.. Har inte heller skötts om med oljebyte. Blir nytt filter,trågpackning och i med fräsch olja.Momentomvandlaren och kylaren tömd på oljan med. Magneten saknades också, ska dit med magnet innan tråget skruvas tillbaks.
Image
Sen tog jag tag i det vänstra avgasröret ut från grenöret, värmeplåten skramlade så jag tog bort den då den var sönderrostad.
Image
Så ser röret ut. Köpte värmeisolerande bandage och lindade runt röret först (torrt) för att klippa den i rätt längd. Därefter satte jag bandaget i en hink med vatten och lät den dra åt sig i ungefär 20minuter. Att tänka på att den måste dras åt riktigt hårt samt att handskar är ett måste då den innehåller glasfiber.
Image
Blev rätt nöjd faktiskt, aldrig gjort sånt här innan..
Image
Image

Fortsättning följer :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Wed 18 Jan, 2023 03:21

Att Hedningarna hugger som kobror när det gäller reservdelar förvånar ju ingen. Testa att slå en pling till Motorcentrum i Markaryd, eller kanske surfa in på webshopen http://www.online-teile.com vilket brukar vara ännu billigare. 10% rabatt för mbks-medlemmar dessutom hos online-teile om du låter registrera ditt medlemskap där, ifall jag minns rätt. Sen finns ju Auto Dröge i Werl, men de har ingen webshop så det blir att ringa och prata med dem. Brukar annars bli allra billigast. Allesammans är dock garanterat billigare än Hedningarna, och allesammans säljer Mercedes Originaldelar. Förvisso köper jag i vissa fall kvalitetspiratdelar, men inte pga priset, utan för att Mercedes har kvalitetsproblem på vissa originaldelar, som t.ex. bromsskivor....

ATF-oljan var väl inte direkt oväntat efter att ha sett motoroljan. Stämmer miltalet (12700?) så var det nog ATF-oljan som fylldes på fabriken du hade kvar....
Det är minst ett men troligen två oljebyten som hoppats över. Tänk bara på att dra sumpen på automatlådan med rätt moment. Endast 8Nm! Ojämn eller för hård åtdragning så kan gummipackningen kantra, och/eller sumpen bli skev.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Wed 18 Jan, 2023 19:48

Marie wrote:Att Hedningarna hugger som kobror när det gäller reservdelar förvånar ju ingen. Testa att slå en pling till Motorcentrum i Markaryd, eller kanske surfa in på webshopen http://www.online-teile.com vilket brukar vara ännu billigare. 10% rabatt för mbks-medlemmar dessutom hos online-teile om du låter registrera ditt medlemskap där, ifall jag minns rätt. Sen finns ju Auto Dröge i Werl, men de har ingen webshop så det blir att ringa och prata med dem. Brukar annars bli allra billigast. Allesammans är dock garanterat billigare än Hedningarna, och allesammans säljer Mercedes Originaldelar. Förvisso köper jag i vissa fall kvalitetspiratdelar, men inte pga priset, utan för att Mercedes har kvalitetsproblem på vissa originaldelar, som t.ex. bromsskivor....

ATF-oljan var väl inte direkt oväntat efter att ha sett motoroljan. Stämmer miltalet (12700?) så var det nog ATF-oljan som fylldes på fabriken du hade kvar....
Det är minst ett men troligen två oljebyten som hoppats över. Tänk bara på att dra sumpen på automatlådan med rätt moment. Endast 8Nm! Ojämn eller för hård åtdragning så kan gummipackningen kantra, och/eller sumpen bli skev.


Tack för tipsen. Beställde alla delar hittils till denna bil från lott.de men det saknades en gasfjäder till bagageluckan och dom vägrar svara på mejl så köper jag inget därifrån mer, synd för dom har bra hemsida. Kan ju varken det tyska språket eller engelska i tal så pass bra att jag kan ringa till dom heller.. synd.

Nej precis atf oljan är nog troligtvis aldrig bytt.. Om jag inte missminner mig så är det vanlig atf dexron3 som denna låda ska ha? Då ska jag momentdra tråget med 8Nm, visste att den ska momentdras men har inte kollat upp än hur hårt. :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 19 Jan, 2023 09:29

Kollade på mb i tyskland och där kostar det över 1000 euro med i delar. Funderar på Febi, är det bra grejer?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Thu 19 Jan, 2023 12:10

pasi wrote:Kollade på mb i tyskland och där kostar det över 1000 euro med i delar. Funderar på Febi, är det bra grejer?

På de tyska märkesforum jag brukar läsa sägs det sällan något positivt om Febi. Det hör till den kategorin som jag bara skulle köpa om det inte fanns något bättre att få tag på. Men det är väl bättre än fullständigt okänt eller begagnat från skroten....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Thu 19 Jan, 2023 14:21

Vi har googlat runt lite nu. Febi verkar vara mycket varierande kvalitet. En kommentar vi sett på flera ställen är att kritiska motordelar och saker som man inte vill behöva byta igen, bör man undvika att köpa från Febi.

Ett exempel:
En person hade skickat efter fyra styck av samma reservdel. I en av askarna fanns en del som exakt liknade originalet, en var helt olik i material och utförande och två var hyfsade - syntes att det ej var original men ganska likt. Delarna kom helt uppenbart från olika tillverkare men var alla packade i askar märkta Febi. Febi köper alltså uppenbarligen från olika håll och packar i egna askar, så man har ingen aning om vad man får. Så skriver många.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 19 Jan, 2023 21:48

Marie wrote:Vi har googlat runt lite nu. Febi verkar vara mycket varierande kvalitet. En kommentar vi sett på flera ställen är att kritiska motordelar och saker som man inte vill behöva byta igen, bör man undvika att köpa från Febi.

Ett exempel:
En person hade skickat efter fyra styck av samma reservdel. I en av askarna fanns en del som exakt liknade originalet, en var helt olik i material och utförande och två var hyfsade - syntes att det ej var original men ganska likt. Delarna kom helt uppenbart från olika tillverkare men var alla packade i askar märkta Febi. Febi köper alltså uppenbarligen från olika håll och packar i egna askar, så man har ingen aning om vad man får. Så skriver många.

Okej, tack för infot. Då köper jag inte Febi..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 19 Jan, 2023 21:56

Nu sitter det magneter av mindre modell i tråget till växellådan..
Image
Avgassystemet uppe igen :-)
Image

Magneterna bör väl fungera? Är kylskåpsmagneter som jag tog bort plasten ifrån, inte så jättestarka men därför satte jag in alla 4..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Fri 20 Jan, 2023 02:23

Prydligt jobbat! Jag får nog med tiden också plocka ner främre röret och isolera om på samma sätt. Jag tror nog att magneterna kommer att göra sin tjänst.
ATF var det ja. Jag har på senare år beställt 8 st A001 989 21 03 10. Vid oljebyte inkl. momentomvandlare går det åt cirka 7,7 liter. Var noga med att inte fylla för mycket. Kör lådan riktigt varm innan du slutjusterar nivån. Blir det för mycket pressas överskottet ut och landar på det heta avgasröret. Inte så kul, luktar fanken och definitivt brandrisk.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests