Page 10 of 20

Re: 500sl fix

Posted: Sun 12 Feb, 2023 23:29
by Mimmi
Hej;
Du ligger då inte på latsidan! :-) Kul att se att det är någon som jobbar på och inte bara pratar.

Om Du har tänkt att byta motorkuddarna är det ju ett gyllene tillfälle att byta dem nu, de är mer eller mindre förbrukningsvara :-( .

Med tanke på de få milen tycker jag att motorn är väldigt grisig, rent ut sagt skitig. Ta och undersök ordentligt var den sölar ner sig, något vid vänster topplock, kamaxelomställaren?
Det är ju roligt att ha en maskin som är ren och fin och som håller sig så, särskilt efter man lagt ner en massa jobb (och pengar).

Fortsätt så, så har Du bilen klar till sommaren :-D

Re: 500sl fix

Posted: Sun 12 Feb, 2023 23:31
by V70tdi
Håller helt med Marie och Mimmi vad gäller eventuellt läkage sen komplett kedjekit skulle även byta kedjan till oljepumpen när det är öppet så har du en fin maskin att åka med till sommaren men några täta oljebyten så blir den fin sen.
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen

Re: 500sl fix

Posted: Mon 13 Feb, 2023 07:44
by pasi
Marie wrote:Jag vet inte ifall jag är ute och cyklar, men jag gissar att det är en del av styrskenan som skulle suttit i toppen mellan omlänkningshjulet och kamaxeldrevet på insugningskammen för höger cylinderbank (A eller 1, den för cyl 1-4). Motsvarande skena i toppen på vänster cylinderbank (B eller 2, den för cyl 5-8) finns kvar och syns på din bild. Du och/eller förra ägaren har haft tur som en tokig att den inte satte sig så att den orsakade kamkedjebrott med åtföljande ventilsallad. Ventilsallad på en 32-ventilers veåtta önskar man sig inte. Är det den skenan, förklarar det också det stora vinkelfelet på kamaxlarna i höger cylinderbank.

Som jag ser det, är jobbet du har, att lägga dit en ny kedja, sträckare och montera nya skenor. I övrigt ser ju snurran bra ut!

Grattis! Bra jobbat!
Den åker du i till sommaren!

PS Jag tycker mig se en knacksensor hängande i en sladd som borde gå i en spiralslang. Knacksensorkablaget behöver du nog se över. DS.


Hej. Ja precis det är den skenan som är trasig. Den saknade biten har nog hamnat mellan kedjan och drevet längst upp, vilket förklarar varför kedjan hoppade till ibland. När jag sen tog ner bröstkåpan så har den ramlat ner sen..
Ska lägga knacksensorkablaget i skydd sen :wink:

Re: 500sl fix

Posted: Mon 13 Feb, 2023 07:46
by pasi
Mimmi wrote:Hej;
Du ligger då inte på latsidan! :-) Kul att se att det är någon som jobbar på och inte bara pratar.

Om Du har tänkt att byta motorkuddarna är det ju ett gyllene tillfälle att byta dem nu, de är mer eller mindre förbrukningsvara :-( .

Med tanke på de få milen tycker jag att motorn är väldigt grisig, rent ut sagt skitig. Ta och undersök ordentligt var den sölar ner sig, något vid vänster topplock, kamaxelomställaren?
Det är ju roligt att ha en maskin som är ren och fin och som håller sig så, särskilt efter man lagt ner en massa jobb (och pengar).

Fortsätt så, så har Du bilen klar till sommaren :-D


Tack :-D Ja motorkuddarna kanske är en ide att byta nu :-) Motorn har läckt olja som ett såll.. har läckt ut vid båda kamaxelförställarna samt dom övre bröstkåporna..
Planen är att få denna klar till sommaren :-)

Re: 500sl fix

Posted: Mon 13 Feb, 2023 07:48
by pasi
V70tdi wrote:Håller helt med Marie och Mimmi vad gäller eventuellt läkage sen komplett kedjekit skulle även byta kedjan till oljepumpen när det är öppet så har du en fin maskin att åka med till sommaren men några täta oljebyten så blir den fin sen.
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen


Ja oljepumpskedjan byter jag samtidigt :-) Och jag kommer inte slarva med oljebyten sen som det har gjort tidigare.. Och jag blev förvånad över att källaren såg så bra ut, med tanke på hur det såg ut vid kamaxlarna..

Re: 500sl fix

Posted: Mon 13 Feb, 2023 18:56
by pasi
Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html

Re: 500sl fix

Posted: Tue 14 Feb, 2023 11:49
by Marie
pasi wrote:Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html

Googlar du en aning, så finner du att febi, SWAG och BluePrint tillsammans utgör Bilstein Group....
Det är din bil.

Tillägg: Är du stensäker på att den satsen är till din bil? När jag tittade på vad den skulle passa till så var det R129.067 Det innebär den nyare motorn med elektronisk insprutning. Din heter väl R129.066 och har KE-jetronic? Jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes flera ändringar på motorn (även blocket) i samband med övergången till LH-jetronic. Jag skulle kontrollera att varenda ingående del i satsen har jämförnummer som stämmer med mercedes reservdelsnummer för delarna till din bil. Går man in på firman du länkade till, och söker delar till en R129.066 så får man INTE upp den kamkedjesatsen! Inte kul att stå med grejer som inte passar, i synnerhet om man brutit förpackningarna och börjat montera.
Det finns ett talesätt (fritt översatt) Den som köper billigt köper flera gånger (alternativt - köper ofta)

Re: 500sl fix

Posted: Tue 14 Feb, 2023 19:11
by pasi
Marie wrote:
pasi wrote:Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html

Googlar du en aning, så finner du att febi, SWAG och BluePrint tillsammans utgör Bilstein Group....
Det är din bil.

Tillägg: Är du stensäker på att den satsen är till din bil? När jag tittade på vad den skulle passa till så var det R129.067 Det innebär den nyare motorn med elektronisk insprutning. Din heter väl R129.066 och har KE-jetronic? Jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes flera ändringar på motorn (även blocket) i samband med övergången till LH-jetronic. Jag skulle kontrollera att varenda ingående del i satsen har jämförnummer som stämmer med mercedes reservdelsnummer för delarna till din bil. Går man in på firman du länkade till, och söker delar till en R129.066 så får man INTE upp den kamkedjesatsen! Inte kul att stå med grejer som inte passar, i synnerhet om man brutit förpackningarna och börjat montera.
Det finns ett talesätt (fritt översatt) Den som köper billigt köper flera gånger (alternativt - köper ofta)


Stämmer bra, den är till nyare motorn..

Re: 500sl fix

Posted: Tue 14 Feb, 2023 19:13
by pasi
https://www.sls-hh-shop.de/main/en/mercedes-300-500sl-r129-1-ge-/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=905500

Där finns det också kedjesats men den tillverkas av Febi tydligen, efter mejlkontakt med företaget..

Re: 500sl fix

Posted: Fri 17 Feb, 2023 17:07
by pasi
Kamkedjesats med tillhörande skenor och spännare beställt nu. Bestämde mig för Febi som autoexperten fick fram, är ungefär en veckas leverans på detta. O-ringar beställt mb original :-)

Re: 500sl fix

Posted: Sat 18 Feb, 2023 21:51
by pasi
Lite har grejat med motorn under tiden jag väntar på delar till den.. Har börjat göra rent allt och topparna krävde några timmars rengöring..
Det var riktigt smutsigt än..
Image
Blir bättre :-)
Image
spolade sen ur allt rikligt med motorolja..
Image
Tog även ur pinnbultarna till skenorna. Gängan på bulten är m6x1.
Image
Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..
Image
Lite nerplockade delar, alla skenor byts ut till nya också.
Image
Innan rengöring..
Image
efter rengöring
Image

Fortsättning följer :-D

Re: 500sl fix

Posted: Sun 19 Feb, 2023 10:10
by Mattileinen
Det blev en viss skillnad du!
Bra jobbat Pasi :-D

Re: 500sl fix

Posted: Sun 19 Feb, 2023 10:21
by Marie
Ja, här händer det saker! Väl jobbat!
pasi wrote:Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..

Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt? :-D

Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...

Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.

Re: 500sl fix

Posted: Sun 19 Feb, 2023 10:59
by pasi
Mattileinen wrote:Det blev en viss skillnad du!
Bra jobbat Pasi :-D

Ja det blir lite roligare att skruva ihop den sen :-D Tack :P

Re: 500sl fix

Posted: Sun 19 Feb, 2023 11:00
by pasi
Marie wrote:Ja, här händer det saker! Väl jobbat!
pasi wrote:Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..

Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt? :-D

Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...

Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.


Jag kan bjuda på en åktur sen när den är färdig :-D Ja och 30 år gammal plast gör inte saken bättre heller..