500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 21 Jan, 2023 10:31

Marie wrote:Prydligt jobbat! Jag får nog med tiden också plocka ner främre röret och isolera om på samma sätt. Jag tror nog att magneterna kommer att göra sin tjänst.
ATF var det ja. Jag har på senare år beställt 8 st A001 989 21 03 10. Vid oljebyte inkl. momentomvandlare går det åt cirka 7,7 liter. Var noga med att inte fylla för mycket. Kör lådan riktigt varm innan du slutjusterar nivån. Blir det för mycket pressas överskottet ut och landar på det heta avgasröret. Inte så kul, luktar fanken och definitivt brandrisk.


Tackar :-D Ja dom plåtarna rostar och lossnar.. Detta band köpte jag från biltema och det var faktiskt hyffsat enkelt att montera. Dock får man lägga den i vatten först och sen när man monterar den så måste man sträcka på den så hårt man kan.. Och handksar är ett måste.

Ja, lådan ska varmköras riktigt ordentligt sen, tömde även momentomvandlaren i samband med att jag tömde tråget.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 21 Jan, 2023 10:35

Kylaren måste fixas till med, övre anslutningen gick sönder när jag lossade på slangen.. Ska ringa till en firma på måndag som renoverar kylare och höra vad det skulle kosta, en ny (ej mb original) kostar 6000kr :shock: Dessa finns ej på lager heller..
Image
Här ska arbetet utgå ifrån inför kedjebytet och byte av glidskenor..
Image

Tanken är att jag ska börja demontera lite idag, har inte beställt materialet till detta än men det lutar åt mb originaldelar för detta :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 21 Jan, 2023 17:54

Har problem med att få loss 27mm bulten från vevaxeln.. provat med muttermaskin och låst vevaxelskivan med en tving men den vill snurra med moturs när jag försöker med förlängningsskaft..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 21 Jan, 2023 19:50

Ska köpa en starkare mutterdragare imorgon så ska nog bulten lossna..
Så långt kom jag idag med demonteringen :-D
Image
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 500sl fix

Postby Mattileinen » Sat 21 Jan, 2023 20:25

Roligt att se att du jobbar på ännu Pasi :-D
Du är då inte rädd för nya projekt :thumbright:
Undrar vem som dragit fast kylarslangen, eller ska man tro att den ärgat fast? :P

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 21 Jan, 2023 22:52

Mattileinen wrote:Roligt att se att du jobbar på ännu Pasi :-D
Du är då inte rädd för nya projekt :thumbright:
Undrar vem som dragit fast kylarslangen, eller ska man tro att den ärgat fast? :P

Nejdå,nya utmaningar är kul.. dock gäller det att slutföra dom med..

Plasten i kylaren är över 30år gammal, därför spricker dom där.. sen är det även på den varma sidan av kylaren..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 500sl fix

Postby Mattileinen » Sun 22 Jan, 2023 12:18

Jaså det är plast! Tyckte det såg ut som aluminium :lol:
My bad :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 22 Jan, 2023 19:09

Mattileinen wrote:Jaså det är plast! Tyckte det såg ut som aluminium :lol:
My bad :-D

Så mycket som bilen kostade ny så borde det varit nåt annat än aluminium med :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 500sl fix

Postby V70tdi » Sun 22 Jan, 2023 21:19

Det är väl aluminiumkylare med plastgavlar så frågan är om det är värt att renovera den och vad plastgavlarna kostar om det finns att få tag på dom separat ?
Gör underverk på tempen att byta en gammal kleggig alu kylare mot en ny.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 22 Jan, 2023 22:50

V70tdi wrote:Det är väl aluminiumkylare med plastgavlar så frågan är om det är värt att renovera den och vad plastgavlarna kostar om det finns att få tag på dom separat ?
Gör underverk på tempen att byta en gammal kleggig alu kylare mot en ny.

Ska ringa en firma imorgon och höra. Ny kylare kostar 6000kr, eftermarknads. Dom finns inte tillgängliga ens..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 23 Jan, 2023 10:02

Finns inte kylare att få tag i..Så ska försöka laga den jag har. Kent (mercedessource) har rep sats till övre anslutningen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 500sl fix

Postby V70tdi » Mon 23 Jan, 2023 18:23

Surt att det inte finns längre :-( Tyckte mig se sprickor i plasten men det kanske bara är smuts ? Surt att åka på en onödig varmgång om gaveln spricker.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Mon 23 Jan, 2023 22:49

Pasi! Prata med Autokyl i Mölndal. autokyl.se ! De fixar det mesta.

De fixade Mimmis motorcykelkylare, och de tillverkar kylare, även till veteranbilar.

Grönhand-Kent kan du ju roa dig med. Sist jag försökte köpa något från den tomten blev det tvärstopp när man försökte fylla i andra länder än USA eller Canada... :evil:

Kylaren är mycket viktig. Jag kokte ur, bytte viscokoppling, bytte termostat, testade diverse kemikalier. Ingenting hjälpte förrän jag köpte en ny kylare. Då försvann överhettningstendenserna. Sedan den nya kylaren kom på plats har jag konsekvent undvikit vattenledningsvatten. Jag har blandat kylarvätska på batterivatten och kylarvätskekoncentrat. Jag bytte väl kylaren för sådär 13 år sedan.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 24 Jan, 2023 08:01

V70tdi wrote:Surt att det inte finns längre :-( Tyckte mig se sprickor i plasten men det kanske bara är smuts ? Surt att åka på en onödig varmgång om gaveln spricker.

Det är smuts :fadein:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 24 Jan, 2023 08:02

Marie wrote:Pasi! Prata med Autokyl i Mölndal. autokyl.se ! De fixar det mesta.

De fixade Mimmis motorcykelkylare, och de tillverkar kylare, även till veteranbilar.

Grönhand-Kent kan du ju roa dig med. Sist jag försökte köpa något från den tomten blev det tvärstopp när man försökte fylla i andra länder än USA eller Canada... :evil:

Kylaren är mycket viktig. Jag kokte ur, bytte viscokoppling, bytte termostat, testade diverse kemikalier. Ingenting hjälpte förrän jag köpte en ny kylare. Då försvann överhettningstendenserna. Sedan den nya kylaren kom på plats har jag konsekvent undvikit vattenledningsvatten. Jag har blandat kylarvätska på batterivatten och kylarvätskekoncentrat. Jag bytte väl kylaren för sådär 13 år sedan.

Tack för tipset. Jag har kört med batterivatten ihop med glykol i flera års tid, inte kranvatten oavsett bil :wink:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests