Kommer dessa olika servicevarianter varannan gång fortlöpande?
Lämnar om någon vecka in våran A160L Aut. -02 på en A-service efter att ha
gjort just en sådan sist. Enligt MB-verkstaden så nollställs bilen och datorn
känner av vilken typ av service som behövs beroende på körsätt och förhållanden.
Kan ASSYST till en början visa B-service för att sedan ändra det till A-service?
Jag minns inte om det var en eller två skiftnycklar efter senaste servicen.
I.o.f.s. så sparar jag några sköna slantar på det, men är det inte risk för att man
missar viktiga servicedetaljer som gör att det kan bli fel på bilen längre fram?
Detta blir 4:e servicen. Den 1:a var A. Den 2:a var B. Den 3:e var A och
nu den 4:e blir A igen, bilen har gått ca 5750 mil.
Sedan sista servicen har jag bytt batteri och sedan haft "batteritorka"
sedan kupébelysningen stått på i 4 dygn. Kan det ha gjort att bilen har
tappat ordningen på A- och B-servicena?
Sen kan man ju undra. Håller bilen själv reda på vilken service man har gjort
efter nollställning av ASSYST eller finns det två olika sätt att nollställa ASSYST på,
en efter A-service och en efter B-service?
Frågor om A- och B-service
Frågor om A- och B-service
B 170 -08 Silver, aut
A 160 L Elegance -02, Silver, aut.
A 160 Classic -00 Silver
A 160 L Elegance -02, Silver, aut.
A 160 Classic -00 Silver
Hei.
Min -99 A140 Elegance autoclutch, har varit stabil A-B-A-B-A-B.... sedan början. Jag köpte den begagnat i 2001. Den rundar nu 125 000 km.
Konstigt med två A'ar på rad...
Min lilla A byts dock i en ny A180cdi innom kort tid.
Jag hoppas jag väntar på no godt
Autotronic
Thermotronic
Panorama tak
Avantgarde
Kosmossvart met.
Bi-zenon
Min -99 A140 Elegance autoclutch, har varit stabil A-B-A-B-A-B.... sedan början. Jag köpte den begagnat i 2001. Den rundar nu 125 000 km.
Konstigt med två A'ar på rad...
Min lilla A byts dock i en ny A180cdi innom kort tid.
Jag hoppas jag väntar på no godt
Autotronic
Thermotronic
Panorama tak
Avantgarde
Kosmossvart met.
Bi-zenon
A180 Avantgarde autotronic, mod-07
Vespa Granturismo 200, mod-04
Vespa Granturismo 200, mod-04
det finns bara ett sätt att nollställa service, . om du gör en b-service och sedan kör tills kombiinstrumentet börjar tala om att du ska serva så visar den a-service, kör du längre utan att serva bilen, dvs nollställa så går den automatiskt över på b-service efter ett tag. det du råkat ut för om det nu stämmer kan ju vara så enkelt som att mekn på verkstan råkat nollställa instrumentet två ggr? jobbar själv på mercedes.. mvh
w201 2.0 diesel -85
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99
Re: Frågor om A- och B-service
Jaa, som kuriosa kan jag flika in följande.
Efter att har gjort en A-service kollade jag ASSYST
för att försäkra mig om att det var en B-service
som skulle till här näst – och det var det!
Men döm om min förvåning när jag
kollade ASSYST senast och ser att
den har ändrats till A-service!
Det blir den 3:e A i rad!
Efter att har gjort en A-service kollade jag ASSYST
för att försäkra mig om att det var en B-service
som skulle till här näst – och det var det!
Men döm om min förvåning när jag
kollade ASSYST senast och ser att
den har ändrats till A-service!
Det blir den 3:e A i rad!
B 170 -08 Silver, aut
A 160 L Elegance -02, Silver, aut.
A 160 Classic -00 Silver
A 160 L Elegance -02, Silver, aut.
A 160 Classic -00 Silver
Re: Frågor om A- och B-service
Miguel wrote:Kommer dessa olika servicevarianter varannan gång fortlöpande?
Detta blir 4:e servicen. Den 1:a var A. Den 2:a var B. Den 3:e var A och
nu den 4:e blir A igen, bilen har gått ca 5750 mil.
Sen kan man ju undra. Håller bilen själv reda på vilken service man har gjort
efter nollställning av ASSYST eller finns det två olika sätt att nollställa ASSYST på,
en efter A-service och en efter B-service?
Bilen håller reda på vilken service man har gjort på bilen förutsatt att man gjort rätt service.
Det kommer ALLTID en b-service efter en a men det kan komma 2 b-servicear efter varandra, beroende hur långt man har kört slår automatiskt om till b om man kört mer än ca 2300mil sedan förra servicen eller att uträkningen som bilen gör talar om att sträckan blir längre eller att tiden gått över för mycket.. Men 2 st a-servicear är omöjligt. Man kan även inte radera serviceintervallen av misstag 2ggr efter varandra och på så sätt få fel indikering.
Problemet med en sådan servicebok som du har är att mb kan ha synpunkter på den vid ett gw-fall.
kolla med din verkstad och se vad som hänt.
Mvh Krille
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests