Orkeslös A 170 cdi!
Orkeslös A 170 cdi!
Min A 170 cdi har tappat orken. Det går knappt att varva över 2500 v/min. Kan det vara luftmassemätaren eller något annat? Någon som har koll på hur man byter luftmassemätaren på en a 170 cdi?
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
frankbuick wrote:har ett liknande fel på min c200 cdi!! varvar bara 2500-3000v/min!! men helt plötsligt kan den funka och lika fort lägger den av igen!!
Det hände precis som du beskriver! Dagen efter så funkade den som vanligt igen. Kan det vara så att luftmassemätaren håller på att paja lite i taget.
frankbuick wrote:har ett liknande fel på min c200 cdi!! varvar bara 2500-3000v/min!! men helt plötsligt kan den funka och lika fort lägger den av igen!!
Det hände precis som du beskriver! Dagen efter så funkade den som vanligt igen. Kan det vara så att luftmassemätaren håller på att paja lite i taget.
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Hej.
En luftmassemätare dör oftast ingen snabb död, "bimetallen" i den den dör lite i taget. Det kan även hända några dödsryckningar som ni beskrivit.
Om ni konstaterat att det verkligen är den, prova då att rengöra tråden i den. Berör inte tråden utan spraya Bräkleen eller bromsrengöring på den och låt den självtorka ett par gånger. Om ni kört med inoljat luftfilter så kan tråden ha en oljefilm på sig från oljepartiklarna som frigjorts från filtret.
Bara ett litet tips.
En luftmassemätare dör oftast ingen snabb död, "bimetallen" i den den dör lite i taget. Det kan även hända några dödsryckningar som ni beskrivit.
Om ni konstaterat att det verkligen är den, prova då att rengöra tråden i den. Berör inte tråden utan spraya Bräkleen eller bromsrengöring på den och låt den självtorka ett par gånger. Om ni kört med inoljat luftfilter så kan tråden ha en oljefilm på sig från oljepartiklarna som frigjorts från filtret.
Bara ett litet tips.
C220 Cdi med Dieseltech HighEnd box
Säger bara.. DIESELRAKET !
Säger bara.. DIESELRAKET !
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Turbotrycksgivare
Prova byt turbotrycksgvare, har ej hört att luftmassemätare brukar gå på 170cdi. mvh fredric
Re: Turbotrycksgivare
Fredguy wrote:Prova byt turbotrycksgvare, har ej hört att luftmassemätare brukar gå på 170cdi. mvh fredric
Fredguy! Tack för ditt svar! Kanske är det turbotrycksgivaren eller Laddluftstryck givaren som är trasig. Har åkt ett tag nu och tror inte att det ät luftmassemätaren som är trasig. Det är något annat som strular. Det är är när man varavar ur motorn som problemen uppstår, över 3000-4000 varv så börjar den tappa ork stötvis så att säga. Och håller man plattan i mattan tillräkligt länge så går elektroniken ner på ett felläge som gör att man inte kan vrava mer än 3500 varv/min även om man håller gasen i botten på tomgång. SAkulle vara till stor hjälp om jag visste vart Laddluftstryck givaren sitter!
katalysatorn
Om den har gått många mil så kan det vara katten som är igensatt. Det händer ju förr eller senare på alla dieslar. skruva loss den och testa...
300 D W124 (och en Volvo)
Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests