Orkeslös A 170 cdi!

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Orkeslös A 170 cdi!

Postby bkaer » Mon 27 Nov, 2006 16:04

Min A 170 cdi har tappat orken. Det går knappt att varva över 2500 v/min. Kan det vara luftmassemätaren eller något annat? Någon som har koll på hur man byter luftmassemätaren på en a 170 cdi?

a3519
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Tue 28 Nov, 2006 22:29

Postby a3519 » Wed 29 Nov, 2006 10:05

Jag tycker det låter som en typisk trasig LMM...
Gå på en bilskrot och köp en begagnad LMM, sätt in den o testa.
Om det inte var den så får du nog lämna tillbaks den igen. Men hör med dom först bara.
C220 Cdi med Dieseltech HighEnd box
Säger bara.. DIESELRAKET !

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Postby frankbuick » Wed 29 Nov, 2006 20:28

har ett liknande fel på min c200 cdi!! varvar bara 2500-3000v/min!! men helt plötsligt kan den funka och lika fort lägger den av igen!! :?

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Postby bkaer » Wed 29 Nov, 2006 21:52

frankbuick wrote:har ett liknande fel på min c200 cdi!! varvar bara 2500-3000v/min!! men helt plötsligt kan den funka och lika fort lägger den av igen!! :?


Det hände precis som du beskriver! Dagen efter så funkade den som vanligt igen. Kan det vara så att luftmassemätaren håller på att paja lite i taget.

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Postby bkaer » Wed 29 Nov, 2006 21:52

frankbuick wrote:har ett liknande fel på min c200 cdi!! varvar bara 2500-3000v/min!! men helt plötsligt kan den funka och lika fort lägger den av igen!! :?


Det hände precis som du beskriver! Dagen efter så funkade den som vanligt igen. Kan det vara så att luftmassemätaren håller på att paja lite i taget.

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Postby frankbuick » Thu 30 Nov, 2006 20:16

ja man kan ju börja fundera!! men man tycker ju att är den kass så är den!! inget mitt i mellan!! men ja är osäker!! nu har inte min fungerat på nån dag :cry: före d så va d ett par veckor sen!! men helt plötsligt härom dagen så funka den en kort stund :roll:

a3519
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Tue 28 Nov, 2006 22:29

Postby a3519 » Thu 30 Nov, 2006 21:21

Hej.
En luftmassemätare dör oftast ingen snabb död, "bimetallen" i den den dör lite i taget. Det kan även hända några dödsryckningar som ni beskrivit.
Om ni konstaterat att det verkligen är den, prova då att rengöra tråden i den. Berör inte tråden utan spraya Bräkleen eller bromsrengöring på den och låt den självtorka ett par gånger. Om ni kört med inoljat luftfilter så kan tråden ha en oljefilm på sig från oljepartiklarna som frigjorts från filtret.
Bara ett litet tips.
C220 Cdi med Dieseltech HighEnd box

Säger bara.. DIESELRAKET !

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Postby frankbuick » Thu 30 Nov, 2006 21:57

tack d ska ja testa :-)

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Postby frankbuick » Sun 03 Dec, 2006 09:33

skruvade ur lmm igår å testade göra rent som a3519 beskrev!!
å se på fasen!!! nu funkar den igen :angel: :-D
Måste få tacka för tipset :love7:

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Postby bkaer » Sun 03 Dec, 2006 21:21

Någon som vet vart luftmassemätaren sitter på en A 170 cdi?

a3519
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Tue 28 Nov, 2006 22:29

Postby a3519 » Tue 05 Dec, 2006 20:32

Tack tack. Kul att det fungerade. :-D

LMM sitter på de flesta bilar strax efter luftfilterhuset på luftröret, kolla var i det området det sitter en modul med ingående kablar, fastsatt med slangklamrar. Då har du nog hittat den.
C220 Cdi med Dieseltech HighEnd box

Säger bara.. DIESELRAKET !

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Turbotrycksgivare

Postby Fredguy » Thu 28 Dec, 2006 18:56

Prova byt turbotrycksgvare, har ej hört att luftmassemätare brukar gå på 170cdi. mvh fredric

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Re: Turbotrycksgivare

Postby bkaer » Mon 15 Jan, 2007 12:21

Fredguy wrote:Prova byt turbotrycksgvare, har ej hört att luftmassemätare brukar gå på 170cdi. mvh fredric


Fredguy! Tack för ditt svar! Kanske är det turbotrycksgivaren eller Laddluftstryck givaren som är trasig. Har åkt ett tag nu och tror inte att det ät luftmassemätaren som är trasig. Det är något annat som strular. Det är är när man varavar ur motorn som problemen uppstår, över 3000-4000 varv så börjar den tappa ork stötvis så att säga. Och håller man plattan i mattan tillräkligt länge så går elektroniken ner på ett felläge som gör att man inte kan vrava mer än 3500 varv/min även om man håller gasen i botten på tomgång. SAkulle vara till stor hjälp om jag visste vart Laddluftstryck givaren sitter!

Ronny
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 124
Joined: Thu 28 Aug, 2003 16:26
Location: Piteå

katalysatorn

Postby Ronny » Fri 19 Jan, 2007 14:30

Om den har gått många mil så kan det vara katten som är igensatt. Det händer ju förr eller senare på alla dieslar. skruva loss den och testa...
300 D W124 (och en Volvo)


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests