Hjälp med lokaliseringen av Laddluftstryck givaren-A1710cdi!

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Hjälp med lokaliseringen av Laddluftstryck givaren-A1710cdi!

Postby bkaer » Fri 16 Feb, 2007 13:09

Har varit och felsökt min A 170 cdi p.g.a ett fel som beskrivits i en annan tråd ( http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=29713 )här på mbsca. Nu har jag varit och felsökt bilen med en dator och felkoderna var Laddluftstryck givaren och commonrailsystemet! Vilket av dem återstår och se. Men nu tänte jag börja med att försöka fixa turbotrycket, och det verkar lite svårt! Ringde merca och frågade efter Laddluftstryck givaren men fick svaret att en sådan inte finns på A 170 cdi motorn. Utan att det finns en vacumtrycksgivare, och en regulator som sitter ihop med turbon. Så nu behöver jag lite hjälp med att lokalisera dessa delar runt turbon, speciellt den där vacum givaren.

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

svar!

Postby Fredguy » Sun 25 Mar, 2007 23:17

hallå, om du öppnar huven och kollar strax över motorn till vänster så sitter det en liten dosa med tillhörande slang som går från givaren till insugsröret. om du t ex kopplar ur kontaktstycker till givaren så kommer du bli helt "utan" turbo, eller på ett annat språk så har du turbo men motorstyrdonet ger inte på mer bränsle när turbon laddar så det känns som att du blir utan turbo. på railen stter det två st givare, en på vardera sida, om du kommer fram till att det är någon av dom som felar, vilket är troligast så har jag båda två begagnade men dock fungerande jag kan tänkas bli av med. har även tre st spridare, högtryckspump med mera. hoppas detta hjäler lite på vägen. mv fredric
w201 2.0 diesel -85
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Re: svar!

Postby bkaer » Mon 26 Mar, 2007 20:51

Fredguy wrote:hallå, om du öppnar huven och kollar strax över motorn till vänster så sitter det en liten dosa med tillhörande slang som går från givaren till insugsröret. om du t ex kopplar ur kontaktstycker till givaren så kommer du bli helt "utan" turbo, eller på ett annat språk så har du turbo men motorstyrdonet ger inte på mer bränsle när turbon laddar så det känns som att du blir utan turbo. på railen stter det två st givare, en på vardera sida, om du kommer fram till att det är någon av dom som felar, vilket är troligast så har jag båda två begagnade men dock fungerande jag kan tänkas bli av med. har även tre st spridare, högtryckspump med mera. hoppas detta hjäler lite på vägen. mv fredric


Har testat och byta den givaren som sitter över motorn till vänster! Detta på grund av att en verkstad som kopplade in en felsökardator kunde se att den gav felkoder! Tyvärr hjälpte det inte att byta den sensorn utan den fortsatte att ge felkoder! Kanske det skulle hjälpa att byta rail sensorerna! Men då borde de ochså gjort felkoder, eller!

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Postby Fredguy » Mon 26 Mar, 2007 23:45

svar ja, mängdregleringsventil eller tryckregleringsventil. mvh
w201 2.0 diesel -85

w201 2.5 diesel -87

w168 1.7 CDI -00

w202 250 tdt -99


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest