"Automatlådan"

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Automatlådan"

Postby torake » Mon 13 Dec, 2010 15:14

Det är inte nån drivaxel, knut eller medbringare som har problem, då?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Tue 14 Dec, 2010 16:15

Det skulle i så fall vara ett nytt problem som uppkommit eftersom den fungerade ett tag, men så brukar det iofs vara. Allt enligt Murphys lag... Jag tycker dock att ljudet kommer ifrån växellådan, men det är ju svårt att avgöra.
Det får kollas upp såklart!

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: "Automatlådan"

Postby Moka » Fri 17 Dec, 2010 22:53

Ivenblixt wrote:Tidigare så har den betett sig som om man står med kopplingspedalen nedtryckt, men nu är det snarare som om växeln inte riktigt går i. Man hör ett rasslande som av kuggar som inte riktigt går ihop när växeln läggs i och bromsen släpps upp.

Är det så konstigt att det rasslar när man lägger i en växel med "kopplingen uppe". :roll: :shock:
Ivenblixt wrote:Jag har kikat igenom dina länkar Moka, och det finns mycket bra där, men jag har inte hittat någon som har haft detta problem tyvärr. Jag skulle behöva veta mer om hur den här kopplingen och växellådan fungerar...


Växellådan och kopplingen är samma som vanliga manuella lådor har.
Vid växelspaken och vid växellådan sitter några givare för kopplings hydraulikens skull.
Givarna ger signaler till kopplings hydrauliken att du håller på att växla och vilken växel som används.

Man kan få samma fel på kopplingen(slirande koppling) som i vilken annan manuell låda som helst eller rasa växellådan (vid lager fel) osv.

Men om du inte har känt av en slirande koppling tidigare eller missljud från lådan så är dessa förmodligen ok.

Problemet brukar vara att kolen på elmotorn på kopplings hydrauliks enheten tar slut och fungerar därför inte som det ska.

Ta tex generatorn eller kupéfläkten, kolen tar slut på dom också och måste bytas.
Det är inget som håller för evigt, man måste ge lite service till grejerna.

http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.59a.htm
Och läs allt under rubriken(scrolla ner till drygt halv vägs på sidan)
Don't confuse ACS with fully automatic transmissions both are fitted to the 'A' Class .

Där står allt du behöver veta med några bilder.
Kolen är förmodligen på väg att ta slut på din kopplings enhet.
Fungerar till och från pga det.
Temperaturen har ingen betydelse.
Jo visst nu, lite kanske så här i början, men snart lägger den av helt
och då spelar det ingen roll om det är -20 eller +20 grader.

Om du vill ha en "drift säker" koppling bygg om till vanlig kopplingspedal
och ja det går o fungerar... 8) :-)

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Tue 21 Dec, 2010 10:16

Det är inget som rasslar när man lägger i växeln utan när man släpper bromsen, alltså när kopplingen "släpps upp". Det bör alltså inte ha något med kopplingen att göra. Antingen så kommer inte växeln i riktigt ordentligt av någon anledning, eller så är det något av det som Torake skrev. Eller något annat :? Det känns ju inte rimligt att detta missljud skulle ha med kolen till den elmotorn att göra eftersom det inte längre är ett kopplingsrelaterat problem, eller kan det vara det? Kanske en kombination?

Jag har läst allt under sidan 59, men inga symptom verkar likna mina vad gäller dessa ljud, därför tror jag att detta är något annat. Frågan är vad...

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: "Automatlådan"

Postby Moka » Tue 21 Dec, 2010 15:51

Ok, du har alltså inga problem med kopplingen utan rasslande växellåda.
Ett tag sen(flera år sen) byttes ett antal rasade växellådor på dom här bilarna
enl. en merca mekaniker men sen om det berodde på handhavande fel eller tillverknings fel det vet jag inte.
Kolla länkaget och speciellt en liten led med kulkoppling i båda ändarna att den är schysst.


Det är svårt att göra diagnos så här över nätet.
Vissa typ fel kan man däremot klara ut rätt fort.
Sen är det så att vissa ljud är normala och andra inte.

Rassel från växellåda/koppling(-lager) är inte ovanligt
men du sa tidigare att det small till och bilen sluta driva.
Växellådorna brukar inte smälla till sådär så det kan ju var
att något gick sönder och ger missljud.

Som sagt svårt att säga det en eller det andra om man inte kan höra eller provköra bilen.
Rasslande ljud när man kör bilen är inte bra men ett visst rassel ljud från vxl/diffen när du har bilen upplyft
kan ju förekomma när ena hjulet snurrar och inte andra osv.

Lycka till.

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Tue 21 Dec, 2010 16:21

Jag tror det handlar om två olika fel där det första som hände var att den inte la i växlarna när kylan kom. Detta fel verkar ha avhjälpts när bromsvätskan byttes. Det som är fel nu är alltså det här rasslande ljudet, och alltså även att den fortfarande inte driver. Det är alltså precis som om växeln inte riktigt är i helt utan att kuggarna bara skaver mot varandra. Det kan ju mycket väl vara någon annanstans senare i kraftöverföringen också, jag vet alltså inte om det kommer ifrån växellådan.

Den lilla svarta länken i länkaget verkar ok. Den sitter kvar och det blir ingen skillnad om man "hjälper" den att komma ut i läge.

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: "Automatlådan"

Postby Moka » Tue 21 Dec, 2010 16:35

Det är många gånger följd fel på grund av det ena felet.
Ett sätt är att bygga om det till en med vanlig koppling.

Då utesluter du fel på kopplings sidan om det fungerar då.
Rasslandet har du kvar och får du ingen "drivning"
med vanlig koppling så har du fel även där.

Då får du riva ner växellådan och kopplingen och se vad du hittar. :roll:

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: "Automatlådan"

Postby Moka » Tue 21 Dec, 2010 17:13

Det går att testa växellådan även om du inte har någon drivning.
Har du lite rull på bilen kan du köra utan koppling/drivning till och med växla med känsla.
Men det kräver nästan någonstans där det är ingen trafik och bogser hjälp för du kan inte starta i något annat än nedförsbacke med rull.
Obs det är inget jag rekommenderar men det går :!: . Eventuellt går det göra samma sak med bilen upplyft men i båda fallen får du räkna med skrap vid växling.
Växellådan är ju vanlig manuell så är det inget fel på lådan så ska man kunna få snurr på bilen.
Men som sagt det är onödigt att prova om du är säker på att växellådan är hel.

Hur jag vet det, ja fick köra drygt 50mil utan koppling med KÄNSLA,planering och framförhållning när kopplings hydrauliken la av.
Hade tur att det var mitt i natten 20grader kallt med lite trafik i norrland så att jag tog mej hem. :shock: :roll:

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Mon 27 Dec, 2010 21:02

torake wrote:Det är inte nån drivaxel, knut eller medbringare som har problem, då?


Det verkar faktiskt vara just det som är problemet trots allt! Medbringaren (sa min bror att den hette) åker ur diffen, och i ett mellanläge så ligger den och "rasslar". Troligen så har det varit detta problem hela tiden, bara att det sammanfallit så bra med när vi tagit in den i garaget och lyft upp den så har vi trott att det var värmen, men i själva verket så kanske det var för att vi lyft den i bärarmarna så att medbringaren åkt in och ur.
Nu återstår frågan vad som har hänt. Något small ju till när detta hände, och nu känns det mer logiskt än om det skulle vara kopplingen.
Nu ska jag studera Heynes-boken och se om man kan få några ideer om hur det sitter ihop och vad somhåller medbringaren på plats.

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Mon 27 Dec, 2010 22:07

Vet någon ett bra ställe att få tag på sprängskisser? Vore bra att kunna se vad som ska hålla denna inne innan man tar isär något...

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Fri 07 Jan, 2011 09:54

Ja då är problemet löst. Det som hade kunnat ta 1 h tog nog närmare 20 h att lösa, men å andra sidan har man ju lärt sig en del på vägen... Problemet var alltså en låsring på drivaxeln som var sliten. Vad jag fortfarande inte förstår är hur det kunde vara så uppenbart temperaturrelaterat. Jag utesluter inte att det också hade med bromsvätskan att göra (kopplingshydrauliken), dels eftersom det inte var förrän efter att den vätskan var bytt som "skorrandet" kom, och dels för att det var så temepraturberoende. En annan teori är att varje gång som jag tagit in bilen har den hissats upp och det påverkar ju såklart drivaxlarna att hjulen hänger, men att drivaxeln skulle åka in varje gång känns mindre troligt.

Hur som helst, det som jag fruktade skulle innebära ny koppling gick på 5:- så jag är nöjd. :)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Automatlådan"

Postby torake » Fri 07 Jan, 2011 12:22

Skönt att det löste sig. Blev lite mycket spekulerande i den här tråden, men det blir ofta så med lite ovanligare modeller som inte så många av oss har erfarenhet av. Du tog inga bilder på skruvandet?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Fri 07 Jan, 2011 12:41

Ja det är lurigt när man från början kommer in på fel spår. Första dagen med riktig kyla och en konstig koppling som jag i princip gått och väntat på att den ska strula...
Jag tog någon bild på medbringaren, men det är nog inget att se... Själva drivaxelingreppen var ju väldigt enkelt. Lossa på bärarmen och trycka ut hela paketet så axeln kom ut helt. Byta låsringen och in med det igen. Ett rejälare "knäpp" än med gamla ringen tydde på att vi hade hittat felet :)

Tack för all hjälp med detta!

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Fri 11 Feb, 2011 16:28

Lite kalla kårar gick längs ryggraden när jag pratade med en mek-kunnig bekant här om dagen. Han tyckte absolut att diffen borde ha läckt olja när drivaxeln åkte ur, men det har jag inte märkt att den gjort. Någon som vet hur det "borde" blivit? Jag drog ju ur drivaxeln helt och hållet när jag bytte låsringen, men inte en droppe kom det...

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Mon 21 Feb, 2011 15:03

Ingen som har en aning om hur det ser ut i diffen? Det borde ju rimligtvis vara olja där, men frågan är om den rinner ut när man tar ur axeln...


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest