A 140 problem

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
limpan
Wannabe
Wannabe
Posts: 1
Joined: Wed 20 Sep, 2006 17:23

A 140 problem

Postby limpan » Wed 20 Sep, 2006 17:40

Hej
Har A 140 startade den i dag och när jag skulle köra i väg så är det inget drag i den förrän jag får upp den ivarv,det käns som det skulle kunna vara tänd kablarna ?vet ej var dem sitter kan ej heller hitta tändstiften?
snälla någon som har lite svar på detta.
Starta perfekt i morse.
Hej jag tror jag har hittat det det är nog Luftfiltert tog bort det och den går bra .

Mvh Limpan

Radde
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Sun 23 Apr, 2006 14:43
Location: Västerås

Sätt dit luftfiltret igen!!!!!

Postby Radde » Thu 02 Nov, 2006 23:05

Luftfiltret skall skydda din luftmassemätare. Om du kör utan filter är risken STOR att din bil kommer att sluta fungera eller få driftstörningar. Det vanligaste felet till att man får skadad LMM verkar vara att filtret till vevhusventilationen är dåligt vilket medför att oljedimma lägger sig på volframtråden och orsakar korrision. Korrisionen stör eller förhindrar avläsningen på elektronströmmen till databoxen som då inte får rätt värde till bränsleinsprutningen.Jag har ett liknande fel nu på min luftmassemätare och Mercedes vill ha 16.000:- för att åtgärda felet!

Jag tippar på att du kan försöka göra rent volframtrådarna i LMM genom att följa de enkla råden du hittar här: http://svc.cc/maf.html
(Tack Crashnet!)

Men vad du än gör så sätt dit ett nytt filter omgående och kör inte med bilen innan du gjort detta.
För säkerhetsskull köp originalfilter och blås rent den med tryckluft innan du sätter in det i bilen. Minsta lilla fibrer kan påverka LMM:en eller i värsta fall förstöra den. Du hittar en instruktion här:http://homepage.ntlworld.com/albert.rowe/mypage.16.htm
(Tack igen Crashnet!)

Lycka till!

Radde
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Sun 23 Apr, 2006 14:43
Location: Västerås

A-klasse har inga tändkablar...

Postby Radde » Tue 05 Dec, 2006 22:58

då tändkablarna och tändspolen är en fast enhet. Jag tror att det kan vara fel på tändstiften eller på din tändspole. Den sitter rakt ner bakom kylaren på motorn - ganska långt ned. Den sitter med två bultar och en skruv. Kostar ca 1200 kr på Mercedes. Men be Mercedes göra en diagnos först om problemet fortfarande är kvar. Diagnosen kommer att avslöja om någon cylinder inte tänder.

Lycka till!

User avatar
Plaketti
Expert
Expert
Posts: 494
Joined: Mon 09 Oct, 2006 22:10
Location: Kramfors

Re: Sätt dit luftfiltret igen!!!!!

Postby Plaketti » Thu 07 Dec, 2006 17:04

Radde wrote:Luftfiltret skall skydda din luftmassemätare. Om du kör utan filter är risken STOR att din bil kommer att sluta fungera eller få driftstörningar. Det vanligaste felet till att man får skadad LMM verkar vara att filtret till vevhusventilationen är dåligt vilket medför att oljedimma lägger sig på volframtråden och orsakar korrision. Korrisionen stör eller förhindrar avläsningen på elektronströmmen till databoxen som då inte får rätt värde till bränsleinsprutningen.Jag har ett liknande fel nu på min luftmassemätare och Mercedes vill ha 16.000:- för att åtgärda felet!

Jag tippar på att du kan försöka göra rent volframtrådarna i LMM genom att följa de enkla råden du hittar här: http://svc.cc/maf.html
(Tack Crashnet!)

Men vad du än gör så sätt dit ett nytt filter omgående och kör inte med bilen innan du gjort detta.
För säkerhetsskull köp originalfilter och blås rent den med tryckluft innan du sätter in det i bilen. Minsta lilla fibrer kan påverka LMM:en eller i värsta fall förstöra den. Du hittar en instruktion här:http://homepage.ntlworld.com/albert.rowe/mypage.16.htm
(Tack igen Crashnet!)

Lycka till!



Du kan inte mena allvar när du ska åtgärda en luftmassemätare för 16000kr?
86-MB 250D
01-Bmw 530D

fd Mercor.
01-E320 CDI Avantgarde
84-190D
*Grabbar med hjärna kör bil med stjärna*

Radde
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Sun 23 Apr, 2006 14:43
Location: Västerås

Postby Radde » Wed 13 Dec, 2006 23:08

Nej, 16.000:- hade jag ingen lust att lägga ut, jag löste det på annat sätt - läs mer här: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=28508


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests