Generatorbyte!

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Generatorbyte!

Postby bkaer » Mon 16 Jul, 2007 12:28

Undrar om det är svårt att byta generator på en A-klasse. Har en 99:a som gått 25000mil och har byt det mesta själv, tänkte göra ett försök på generatorn men den sitter lite avigt till tycker jag.

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Postby Fredguy » Mon 16 Jul, 2007 22:18

bilar med AC är lite krångligare än de utan för då sitter generatorn innanför ac kompressorn. mitt tips om du inte har en lyft är att du pallar upp bilen med riktiga lyftpallar på högsta läget på alla fyra lyftpunkterna så bilen kommer högt upp så du kan ligga under den och ha lite plats mellan dig och bilen, för remmen är inte det roligaste att byta eller lägga av och på, inte ens om du har en tvåpelarlyft. det är mitt tips.

mvh

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Postby bkaer » Tue 17 Jul, 2007 09:32

Denna har Ac. Har bytt remmen ett par gånger och det är ju lite bökigt hehe, men är det skitsvårt att byta generator? Skall göra en attack och om det inte funkar så får man väll lämna in till verkstaden. Brukar lämna till högdalens merca mek de är inte svindyra i varje fall.

User avatar
/////AMG
Expert
Expert
Posts: 653
Joined: Fri 20 Feb, 2004 18:16
Location: Västernorrland

Postby /////AMG » Tue 17 Jul, 2007 23:09

Det går "ganska bra" att byta på bensinare, dieseln har vattenslangar till generatorn å då blir det genast mycket trångt..
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD :-( -Skrotad :-( -Står på Museum i Kramfors :-)
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Postby Fredguy » Mon 23 Jul, 2007 19:36

bytt rem några ggr? hur många mil har du kört då?

User avatar
bkaer
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 27 Apr, 2005 13:38

Postby bkaer » Mon 23 Jul, 2007 21:01

Fredguy wrote:bytt rem några ggr? hur många mil har du kört då?


Har byt den några gånger pga att den har gnisllat och gnyt lite då och då!

Krifa
Medlem
Medlem
Posts: 67
Joined: Wed 26 Apr, 2006 11:35

Postby Krifa » Fri 24 Aug, 2007 16:07

Nu låter generatorn inte riktigt som den ska, inte så mycket mil (10500) men det kanske är placering som knäcker den.

Såg att någon hade bytt själv här, vad ska man ta när man ändå är där, remmen givetvis, remspännare?

Har Ni några bra tips? Är en 160 med AC.

Vore grymt bra om det fanns bilder.
300 D -88 45000+
A 160 -99 9500
E 220 D -97 11 000

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Postby Fredguy » Sun 26 Aug, 2007 20:56

det finns tre st plasthjul, löphjul som du också kan byta på en gång.

Krifa
Medlem
Medlem
Posts: 67
Joined: Wed 26 Apr, 2006 11:35

Postby Krifa » Tue 28 Aug, 2007 20:17

Tack för tipset.

Är det lagren i hjulen som ger upp? Hade väck ett och snurrade lite. Hur får jag loss spännrullen? Ser hyfat trångt ut.

Smidigaste sättet att lägga på remmen? När jag plockade av remmen spände jag bara ner rullen och lirkade av den.
300 D -88 45000+

A 160 -99 9500

E 220 D -97 11 000

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Postby Fredguy » Sun 02 Sep, 2007 19:25

ja det är lagren som blir dåliga, rullen på spännanordningen är skruvad likt de andra rullarnma barra att skruva bort. jag har också gått tillväga likadant när jag bytt remmar på a klass ibkand har jag tagit en grov ståltråd och böjt änden på den och med hjälp av den dragit ner remmen det som har behövts där det är som trängst mvh

Krifa
Medlem
Medlem
Posts: 67
Joined: Wed 26 Apr, 2006 11:35

Postby Krifa » Sun 09 Sep, 2007 18:59

Tack för alla tips, nu sitter en renoverad generator på plats. Gick förvånansvärt bra.

Dessvärre låter bilen fortfarande som en elbil så det är väl någon av de andra prylarna som är trött, ac, vattenpump, vad mer kan det vara?

Det mest spännande var att jag lämnade in den på felsökning på mercedes innan jag bytte, och de var säkra på att det var generatorn....
300 D -88 45000+

A 160 -99 9500

E 220 D -97 11 000


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests