Köpråd B-klass

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
User avatar
Anders_79
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Mon 07 May, 2007 20:31
Location: Dalarna

Köpråd B-klass

Postby Anders_79 » Mon 29 Dec, 2008 16:47

Hej Min flickvän ska byta bil, och är intresserad av en MB B-class 200 -06 o uppåt...Är det något att köpa?? Har själv en E-class W211 kombi som jag e mkt nöjd med.. Har knappt sett o aldrig kört en b klass.Men det finns det säkert många här som redan äger en. Så därför undrar jag om ni kan komma med lite feedback om bilen. Vad som e bra o dåligt.. Hur stor är bilen? Har lite svårt att uppskatta på bild men den ser ju ut att vara i klass med VWgolf el kanske större? Tacksam för svar / Mvh Anders

User avatar
Belar
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 146
Joined: Mon 25 Jul, 2005 23:03
Location: Taradeau, Frankrike
Contact:

Re: Köpråd B-klass

Postby Belar » Tue 30 Dec, 2008 00:01

Har en B200 CDI -06 som jag är väldigt nöjd med. Har gått snart 6000 mil utan problem.
Den steglösa automatlådan funkar mycket bra tillsammans med dielselmotorn.
Den är betydligt rymligare än en Golf, knäutrymmet i baksätet än större än i de flesta stora bilar.
Dessutom sitter man högt och får ett bekvämt insteg.
/Bertil
Bertil -43
CLK320 Cab -98, B200 CDI -12
Husbil Rapido 992MH/MB Sprinter 519 CDI 3,0 V6 -11
W123 280E -83 (x),W115 200 -75 (x)

User avatar
Anders_79
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Mon 07 May, 2007 20:31
Location: Dalarna

Re: Köpråd B-klass

Postby Anders_79 » Tue 30 Dec, 2008 14:50

Okej, tack!

Men hon vill helst ha en bensin 200. även om jag tror det vore bättre med cdi modellen.

Ska nog iväg o provköra en efter nyår. Annars då inget mer att säga om bilen? Bra /dåligt?

JaBe
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Sun 06 Nov, 2005 14:43

Re: Köpråd B-klass

Postby JaBe » Tue 30 Dec, 2008 21:16

Hej

Kan bara rekommendera B-klass. Har haft nästan alla MB, och gått nedåt i storlek då jag inte behöver "familjebil" längre och hustrun har egen A-klass. Har precis lämnat min B200 -06 för försäljning (finns på Blocket och www.bilfirmamm.se). Har nu hämtat ut en ny B170 NGT (gas). B200 har gått 13000 mil utan annat än service och en kylfläkt som gav upp efter 2,5 år men byttes på garanti/goodwill (anna än mina kollegor som fått många verkstadsbesök på sina Volvo och Saab). Gått som tjänstebil, snittförbrukning 0,75 under alla milen. Absolut rätt motor för modellen, en "riktig" MB med lite vrid och bottendrag. B170 skulle jag aldrig köpa, den är för klen för bilen! (B170 NGT är faktiskt samma motor men lite nedtrimmad). B-klassen som sådan är mycket rymlig, praktisk och trevlig att åka i.

Hälsn
Jan B

User avatar
Anders_79
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Mon 07 May, 2007 20:31
Location: Dalarna

Re: Köpråd B-klass

Postby Anders_79 » Tue 30 Dec, 2008 23:51

Hej Jan B. Tack det var trevligt att höra, ska nog ta en titt på blocket nu och se på din bil . Hon vill hellst ha en svart tydligen ;) . Ska bli intressant att få provköra en B- klass, ska göra det nu så fort det går efter nyår.

Flera får gärna lämna sina synpunkter på B klassen.

Mvh / Anders

User avatar
Anders_79
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Mon 07 May, 2007 20:31
Location: Dalarna

Re: Köpråd B-klass

Postby Anders_79 » Sun 04 Jan, 2009 16:56

Har nu varit o provkört en B 170, Och blev mkt possitivt överraskad :) (Men motorn gjorde mig lite besviken "170")

Vilken stor bil i "litet" format, även om den mest ser liten ut. I verkligheten är den ju inte så värst liten. Efter att jag ställt in sätet behagligt fram så satt jag lätt bakom mig själv i baksätet utan problem, det gör jag knappt i E-klassen.

Sen är den ju faktisk rätt snygg med, spec den svarta med sportpaket men smaken är ju som sagt delad. De som inte sett den på riktigt brukar oftast tycka att den ser lite konstig ut :) men den e värd att ta en närmare titt på.
Själv tycker jag den ser mkt modern o cool ut faktiskt. Även om inte alla håller med mig men de e kanske lite insnöade ;)
påminner ju lite om R klassen och det e ju en grymt snygg bil.

Hyffsat bagagerum som rymmer det mesta, man kan ju även fälla sätena om så önskas o då sväljer den nog allt som man kan tänkas frakta i en bil. Smart lösning när man kan höja o sänka golvet i lastutrymet väldigt enkelt.
Bekväm bil att stiga in o ut ur, med det höga golvet, Sitter rätt högt också, känns som att köra suv.

Men motorn räckte inte till i mitt tycke, 170in känns väldigt trött på alla växlar och under hela registret. Så vill man ha lite motor så bör man nog välja en vridstark cdi eller 200an gärna med turbon.

Flickvännen gillade bilen även hon väldigt mkt, så nu är det bara att börja leta bil. En svart 200 helst med sportpaket. Lutar åt en begagnad, då priset för en ny känns alldeles för högt.

Men nu kan även jag varmt rekommendera en B-klass nu när jag vet lite mer om bilen.

Mvh Anders

Tope
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sun 25 Jan, 2004 10:02
Location: Sthlm/Järfälla

Re: Köpråd B-klass

Postby Tope » Sun 01 Feb, 2009 12:34

Ni kanske redan har handlat bil men vill ändå lägga till:

Har en B200 som jag är mycket nöjd med. Jag är speciellt nöjd med den steglösa automatlådan. Väldigt bra benutrymme i baksätet. Hade varit perfekt om man kunde justera baksätet för att få ett större bagageutrymme.

Om det är något negativt så är det framhjulsdriften, vilket iof inte är ett "B-klass-problem". Har tidigare kört E-klassen med bakhjulsdrift.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Köpråd B-klass

Postby Jovani » Sun 01 Feb, 2009 17:16

Hyrde en B180cdi i sommras å tog en alppass-semester... De blev mycket klättrande med den bilen;-
Iaf, 250mils körning å tre tankar senare var vi tillbaka i münchen! Tyckte de var rätt imponerande
förbrukning på en så pass stor bil ändå. Komforten å lastförmågan fick mer än godtjänt!


Kan rekomender en VÄLDIGT fin B180 cdi som en nära vän till oss har ägt
http://www.blocket.se/vi/15470108.htm?ca=8_s
Han som har ägt den innan är pedant ut i fingetspetsarna, eller vad sägs om att han ofta/alltid
kör sina bilar med filt-tfflor & ratthanskar! Lika så framsätet har alltid stolsöverdrag för att
inte slita på klädslen,.....

Priset i dessa dagar går säkert att diskutera.
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Tope
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sun 25 Jan, 2004 10:02
Location: Sthlm/Järfälla

Re: Köpråd B-klass

Postby Tope » Wed 26 Jan, 2011 00:28

Nu har jag sålt min B200, efter 4,5 år.
Det hade varit en mycket bra bil om den inte hade rostat så mycket.
Det började efter ett par år när det rann brunt rostvatten ur dörrarna. Efter 4 år var det gravrost i dörrarna. Alla dörrar fick bytas, som tur var på Mercedes "goodwill-garanti". Observera: inte rostskyddsgarantin.
Bilen var välskött och hade bara gått 4000 mil.

När jag köpte den sa de på Mercedes att de gamla rostproblemen var lösta, vilket visade sig vara helt fel,

Jag litar inte längre på Mercedes och kommer aldrig att köpa Mercedes igen efter ha varit märket trogen i 20 år.

Nu har jag beställt en ny bil, en tysk kvalitetsbil.

amgen
Expert
Expert
Posts: 801
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Köpråd B-klass

Postby amgen » Sat 05 Mar, 2011 00:24

Det finns ju en B200 Turbo också, brorsan har en som andrabil.
Ganska ovanlig också. Körde den i somras och den verkade riktigt
trevlig, snabb och kul! :-D

Mvh,
Peter.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Re: Köpråd B-klass

Postby endor » Mon 30 May, 2011 21:13

Äger en MB B200 06 som gått 11000 ca.

Grymt nöjd, även jag som är gammal e-klass och w124'oholic trivs bra med bilen.

Eldprovet för min del var igår när jag skulle köpa garderobsstommar på IKEA.
3st 236cm garderober in i B-klassen med stängd baklucka.. mycket imponerande.

- lyfte loss sitsen på 2-an i baksätet och fällt ryggstöd + fällt ryggstöd på passagerarsidan fram. 2 minuter
Passagerarstolen har möjlighet att fällas med en enkel spak, ungefär som på en 3-dörrars bil.


Man ska passa sig för B-klass som är äldre än 07. Titta på karossmassan runt dörrar, bagagelucka och i motorutrymmet.
Det ska vara en slät rand om det är de nya modellerna utan problem (dom äldre är vågiga små berg).

Vad jag läst mig till så är problemet att dom slängt på karossmassan och sedan rostskyddsbehandlat plåten = inget rostskydd bakom karossmassan. Vilket tydligen ska vara förändrat på de nyare modellerna.

Vår B200 hade lite rost på förarsidans dörrar i nederkant som åtgärdades av MB försäljaren vi köpte hos utan problem och mycket proffsigt.

Vi har en rubinröd B-klass, färgen är perfekt på denna bil och går bra mot det röda i baklyktorna.

200-motorn passar bra för denna modell, skulle dock inte vilja ha någon mindre motor.
Utrustningen på vår modell:
Automatlådan = underbar :)
Lamelltak/soltak = lull lull men funkar fint.
Skinn = rekommenderas. (kolla vänsterdelen på sitsen på de utan skinn, brukar vara nästan sönderslitet.)
P-sensor = funkar bra
Belysningspaket = eh.. ja helt ok
Passagerar komfort, samma stolsinställningar på passagerarstolen som på förarstolen = nice.

Köpte till instegsskydd i transparent färdigskuren plastfilm till alla 4 dörrar +kofångaren vid bakluckan.
Har man barn så är det ett måste eftersom det är ca 4cm lackad plåt utanför instegslisten som får stryk (även från oaktsamma vuxna)

Överlag, skulle jag köpa en B-klass nästa gång det är dags? Utan att tveka!!
Real men don't eat sushi..

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Köpråd B-klass

Postby TheMPG » Thu 02 Jun, 2011 05:18

Enligt dom taxiåkare jag har pratat med så är bilen näst in till livsfarlig på i vinterväglag. Bilen är tydligen galet överstyrd (modell gå på bredden när man släpper gasen) och dålig på att ta sig fram.
Ska inte yttra mig om detta då jag bara kört farsans lite på sommaren, det kändes inte som att köra merca direkt
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
endor
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 09 Jul, 2007 08:50
Location: Kronoberg

Re: Köpråd B-klass

Postby endor » Thu 02 Jun, 2011 08:51

Visst är den annorlunda än en merca i vanligt format på vinterväg. I vintras körde jag B200:an med bra odubbade däck, men jag upplevde inte några konstigheter eller att bilen betedde sig livsfarligt. Jag kände mig 100% trygg i bilens hantering.

Sen har jag plågat den en aning för att försöka ställa upp eller sätta den på sladd, men då kickar alla säkerhetssystem in och det är snudd på omöjligt att få sladd. Jag tycker det var tråkigt då jag gillar att slira loss lite på isgatorna.

Vår lilla A-klass har också gått bra i vinter.
Real men don't eat sushi..

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd B-klass

Postby Marie » Thu 02 Jun, 2011 19:19

endor wrote:Visst är den annorlunda än en merca i vanligt format på vinterväg. I vintras körde jag B200:an med bra odubbade däck, men jag upplevde inte några konstigheter eller att bilen betedde sig livsfarligt. Jag kände mig 100% trygg i bilens hantering.


Självklart är den livsfarlig i vinterväglag. Den lika väl som alla andra framhjulsdrivna bilar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

marcusli
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Fri 11 Jun, 2010 08:28

Re: Köpråd B-klass

Postby marcusli » Sun 12 Jun, 2011 20:52

Kan inte se att B klass skulle vara annorlunda än någon annan framhjulsdriven bil med moderna säkerhetssystem på vintern? Kör B170 NGT 2009 med odubbade Michelin X-ICE - inte upplevt några problem, kört skåne - sälen tor flera gånger bla.

Bästa köprådet är nog att leta reda på en bil med den utrustning du vill ha, skinn o panorama är trevligt stora klimatorn med termotronic är inte dum att ha på vintern och den aktiva parkeringshjälpen funkar faktiskt kanon även om jag var skeptisk till en början. Jag har stora Comanden också, knappast värt merkostnaden - BT telefonen är kanonbra men finns i de mindre stereosystemen också.

Citat från ovan - Köpte till instegsskydd i transparent färdigskuren plastfilm till alla 4 dörrar +kofångaren vid bakluckan.
Har man barn så är det ett måste eftersom det är ca 4cm lackad plåt utanför instegslisten som får stryk (även från oaktsamma vuxna)

Var? MB? Jag vill också ha detta, trösklarna tar skada.....


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests