Page 2 of 3

Re: Köpråd B-klass

Posted: Wed 20 Jul, 2011 18:40
by endor
Sorry för sent svar, jag köpte den färdikskurna skyddsfilmen på ebay.de

hittar inte något instegsskydd just nu men skydd för bagage/inlastning finns i olika former (skyddsfilm och metall)
Sök på: w245 schutz

Google chrome med automatisk översättning av tyska till svenska eller engelska är ju trevligt när man smurfar ebay.de, annars brukar man kunna använda ebay.co.uk och ange sökning i europa, tänk bara på att tyskarna lägger ut sina objekt med tysk text.

Re: Köpråd B-klass

Posted: Wed 26 Oct, 2011 20:27
by M116
Har idag blivit av med vår B180 NGT -10 och tänkte summera lite i den här tråden.
Hade bilen i nästan 4 månader och hann köra dryga 5000km. Mest korta turer men även enstaka längre.

Det jag minns bäst med bilen är just räckvidden. Drygt 40 mil (21Nm3) på gas och sedan 50 liter bensintank utöver detta. Skrattade högt när jag bunkrade gas samtidigt med en VW Caddy som fick i 24Nm3 i gastanken och 5(!) liter soppa i nödtanken!!

Just gasdriften var jag väldigt skeptisk emot till en början, men det var bara i Norrköping jag blev riktigt förbannad och fick lov att tanka bensin, tack vare trasiga/tomma pumpstationer. Bilen gick lika bra på gas som bensin men just energiinnehållet i olika gassorter kunde påverka förbrukningen.

Frugan var nog mest nöjd med bilen i övrigt, hon hade rattat en W202 innan och med höjden, blåtandshandsfree i stereon, multifunktionsratten och det rymliga bagaget blev hon kompis med bilen från dag ett. Själv har jag turen att få prova många olika bilmärken och modeller på jobbet, så jag kände mig inte direkt bortskämd med varken materialval eller utrustning på bilen. Överlag måste jag dock hålla med om att det var en perfa andrabil. Synd på priset bara......

Re: Köpråd B-klass

Posted: Wed 02 Nov, 2011 02:14
by Cpt Tuttle
Då kommer den givna följdfrågan då, vad var anledningen till att den såldes? :)

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sat 05 Nov, 2011 16:16
by KjellAson
Jag har också en B200CDI som just nu är 4,5 år och rullat 9500 mil. En himla trevlig bil som jag hade tänkt byta mot en ny B-klass så småningom om det inte varit för rosten. När jag köpte den så sa dom att rostproblemen var ur världen men det var det inte. Den är en 2008 års modell, en av de första tillverkade. Den har också drabbats dessvärre trots att den borde ha det förbättrade rostskyddet. Det är alla 4 dörrar + framför båda bakhjulen ned mot tröskeln. Återstår att se om man får det åtgärdat på någon goodwill/garanti.

Min har Autotroniclådan och den passar bra ihop med dieseln. En liten nackdel är att kopplingen är lite brutal i ingreppet så man får smyga lite med gasen när man åker iväg. Det andra är att när bilen är kall (+5 grader eller lägre) så hörs ett skorrande från någon plåt i motorrummet och det låter lite osnyggt. Det lär också vara typfel på modellen men har ingen praktisk betydelse.

I snitt så har bilen dragit 0,62 liter/mil men då är det övervägande landsvägskörning men ändå en del korta körsträckor upp till ca 1 mil. Kortväxta personer tycker att framstolarna är lite väl höga, man får kliva upp när man ska sätta sig. Annars har mest varit positiva reaktioner och de flesta blir förvånade att innerutrymmena är så stora, det ger inte bilen sken av på utsidan.

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sat 05 Nov, 2011 18:39
by Feliks
KjellAson wrote:Jag har också en B200CDI som just nu är 4,5 år och rullat 9500 mil. En himla trevlig bil som jag hade tänkt byta mot en ny B-klass så småningom om det inte varit för rosten. När jag köpte den så sa dom att rostproblemen var ur världen men det var det inte. Den är en 2008 års modell, en av de första tillverkade. Den har också drabbats dessvärre trots att den borde ha det förbättrade rostskyddet. Det är alla 4 dörrar + framför båda bakhjulen ned mot tröskeln. Återstår att se om man får det åtgärdat på någon goodwill/garanti.

Min har Autotroniclådan och den passar bra ihop med dieseln. En liten nackdel är att kopplingen är lite brutal i ingreppet så man får smyga lite med gasen när man åker iväg. Det andra är att när bilen är kall (+5 grader eller lägre) så hörs ett skorrande från någon plåt i motorrummet och det låter lite osnyggt. Det lär också vara typfel på modellen men har ingen praktisk betydelse.

I snitt så har bilen dragit 0,62 liter/mil men då är det övervägande landsvägskörning men ändå en del korta körsträckor upp till ca 1 mil. Kortväxta personer tycker att framstolarna är lite väl höga, man får kliva upp när man ska sätta sig. Annars har mest varit positiva reaktioner och de flesta blir förvånade att innerutrymmena är så stora, det ger inte bilen sken av på utsidan.

Fruktansvärt dåligt att en bil från 2008(!) ska rosta så som du beskriver. Går det inte på garantin är det skandal!

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sun 06 Nov, 2011 22:12
by KjellAson
Feliks wrote:Fruktansvärt dåligt att en bil från 2008(!) ska rosta så som du beskriver. Går det inte på garantin är det skandal!


Återstår att se vad som händer. Den har varit inne på verkstan för inspektion, bara att vänta och se vad Mercedes säger. Det kunde visst vara rätt segt innan det kommer ett svar på det, flera månader i värsta fall. All service är i alla fall gjord på MB-verkstan och det är nog tur det.

Jag har alltid köpt märken som andra har dömt ut som otillförlitliga eller udda av ena eller andra orsaken mest för att jag tyckt det varit skoj att bilda mig en egen uppfattning av hur dom var/är. Alltid nya bilar som jag haft i 3-8 år beroende på om jag trivts med dom eller ej. Det är Ford, Peugeot, Citroën och Opel så det är väl inte direkt några premiumbilar men det har varit väldigt få problem med dom ändå. Ingen av dom har haft någon rost på karossen när jag bytt bort dom så den här MB:n är unik i skaran. Jag räknade med att MB hade fixat sina problem med rost men där misstog jag mig. Hoppas jag får den fixad och sedan byter jag nog bort den och skaffar något annat istället.

Det jag gillade med denna var att den var lite högre än en ordinär bil utan att vara som en SUV eller Crossover eller vad man nu kallar dom. Dessutom var det lite högre till tak än i många andra bilar så inga problem med att huvudet slår i taket.

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sun 12 Feb, 2012 17:09
by gegge
Hade en 180NGT i två år och var mycket nöjd. Satt bra fram - men framförallt bak. Den gick väldigt billigt i laglig fart på gasen, med vid 120-140km/h försvann fördelarna och drog rejält. Konstlädret sprack vid sömmarna på vänster sida på förarstolen vilket nog beror på att man glider ur bilen. Körde den med fantastiska Conti friktionsdäck på vintrarna. Men i snömodden var det hopplöst att köra om då den blygsamma effekten bromsades av antispinnsystemet. Enda lösningen var att ladda friskt och rulla om. Rätt trist väghållning och känsla i ratten, men det är trots allt en MB.

Re: Köpråd B-klass

Posted: Thu 19 Jul, 2012 23:57
by psycho
Har nu klämt 600 mil med min B-klass 180 NGT -2010 sen jag köpte den i maj. Service närmar sig, 24000 mil... Räckvidden och ekonomin är det som attraherar mest. variomaticlådan får man lära sig att hantera, sen är den lätt att leva med. Frugan fattade tycke direkt, blåtandsfunktionenen på stereon, den höga sittpositionen samt ett bra format. Kort och gott en bra bruksbil. Nu återstår bara att göra den snygg...

Psycho

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sun 03 Feb, 2013 22:09
by TheMPG
Vad tror ni om en B180 NGT -10 med 30k på mätaren och originallåda! Den "växlar" som en ny bil. Kan man räkna med att åka problemfritt 2-3000 mil med den tror ni? Är fd stockholmsbulle

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sun 03 Feb, 2013 22:25
by torake
TheMPG wrote:Vad tror ni om en B180 NGT -10 med 30k på mätaren och originallåda! Den "växlar" som en ny bil. Kan man räkna med att åka problemfritt 2-3000 mil med den tror ni? Är fd stockholmsbulle

Taxifirman vet något som inte du vet.

Psycho åkte ju inte problemfritt ens ett halvår med sin...

Re: Köpråd B-klass

Posted: Sun 03 Feb, 2013 23:54
by M116
TheMPG wrote:Vad tror ni om en B180 NGT -10 med 30k på mätaren och originallåda! Den "växlar" som en ny bil. Kan man räkna med att åka problemfritt 2-3000 mil med den tror ni? Är fd stockholmsbulle


Behåll du din 123:a istället....... Inget ont om NGT, men jag skulle inte frivilligt ta över en gammal "bulle".

Re: Köpråd B-klass

Posted: Mon 04 Feb, 2013 12:30
by psycho
TheMPG wrote:Vad tror ni om en B180 NGT -10 med 30k på mätaren och originallåda! Den "växlar" som en ny bil. Kan man räkna med att åka problemfritt 2-3000 mil med den tror ni? Är fd stockholmsbulle


Har ju en fd Stockholmstaxi 2010 med 25000 mil på mätaren sedan nästan ett år och är nästan nöjd. Kolla att förarstolen är hel, tydligen ett problem på många taxi. Har haft problem med att någon "pillat" i motorkablaget och att den misständer vid start när det är kallgrader. Styrboxen var kass. Min låda rycker lite vid start från stillastående, men övrigt känns min B-klass tight. En moderns bruksbil till små pengar.

Psycho

Re: Köpråd B-klass

Posted: Tue 05 Feb, 2013 21:45
by TheMPG
torake wrote:Taxifirman vet något som inte du vet.

Psycho åkte ju inte problemfritt ens ett halvår med sin...


Nej faktiskt inte, farsans taxibolag



psycho wrote:
TheMPG wrote:Vad tror ni om en B180 NGT -10 med 30k på mätaren och originallåda! Den "växlar" som en ny bil. Kan man räkna med att åka problemfritt 2-3000 mil med den tror ni? Är fd stockholmsbulle


Har ju en fd Stockholmstaxi 2010 med 25000 mil på mätaren sedan nästan ett år och är nästan nöjd. Kolla att förarstolen är hel, tydligen ett problem på många taxi. Har haft problem med att någon "pillat" i motorkablaget och att den misständer vid start när det är kallgrader. Styrboxen var kass. Min låda rycker lite vid start från stillastående, men övrigt känns min B-klass tight. En moderns bruksbil till små pengar.

Psycho


Bilen har inte varit med om något skumt vad jag vet, och servicen har skötts som den ska, körde bilen 3 dagar för att testa lite och slog till för 25 lax. Förarstolen är i bra skick men den behöver en framvagsinställning och har ett skrap på kofångaren vänster fram, annars inte ett dörruppslag

Image

Re: Köpråd B-klass

Posted: Tue 05 Feb, 2013 21:52
by torake
TheMPG wrote:
torake wrote:Taxifirman vet något som inte du vet.

Psycho åkte ju inte problemfritt ens ett halvår med sin...


Nej faktiskt inte, farsans taxibolag


Ja då är det ju en annan femma! Ens egen farsa lär man ju inte bli lurad av. :wink:

Re: Köpråd B-klass

Posted: Tue 05 Feb, 2013 22:17
by V70tdi
M116 wrote:
TheMPG wrote:Vad tror ni om en B180 NGT -10 med 30k på mätaren och originallåda! Den "växlar" som en ny bil. Kan man räkna med att åka problemfritt 2-3000 mil med den tror ni? Är fd stockholmsbulle


Behåll du din 123:a istället....... Inget ont om NGT, men jag skulle inte frivilligt ta över en gammal "bulle".


Som bruksbil ser jag inget fel i det. Är inne på min 2:a avrustade Taxi och dom bara går och går. Har visserligen fått byta bägge framhjulslagren på den men det är ju småsaker man får räkna med på en långmilare.