"Automatlådan"

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

"Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Thu 18 Nov, 2010 17:39

Rubriken får bli inom citationstecken för någon riktig automat är det ju inte frågan om. Jag har den där knäppa växellådan som saknar koppling och skulle gärna få höra lite av er andra om ni har erfarenhet av den. För det första förstår jag inte varför den över huvud taget finns när man ändå måste växla med handen. Är det verkligen själva kopplandet man vill komma ifrån? Jag tycker att den är rent hopplös när man ska fickparkera t.ex. Så fort man kommer år bromsen så slutar den tvärt att driva, så man kan liksom inte hitta något dragläge. Det är på eller av.

Dela gärna era erfarenheter detta skumma påhitt. Kanske jag har varit för hård emot den?

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Tue 23 Nov, 2010 17:50

Är det någon som vet något om den över huvud taget? Vad heter den? Hur många såldes ungefär? Kom de till insikt och la ner den?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: "Automatlådan"

Postby Marie » Tue 23 Nov, 2010 23:09

Jag tycker att det låter genialt!

Det djävligaste med manuella växellådor är ju inte växellådan utan att behöva trampa ner den där extra onödiga pedalen som gör att man bara vill skrika högt av smärta i det förstörda vänsterknäet....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Automatlådan"

Postby torake » Wed 24 Nov, 2010 02:15

Saab 900 93-94 såldes med en sån här låda, kallas sensonic, den floppade så hårt att det kom ett ombyggnadskit som konverterade bilen till manuell koppling.

I ivern att robotisera robotiserade man fel grej, kunderna ville antingen göra allt själv eller inget själv, inga mellanlägen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Wed 24 Nov, 2010 17:48

Marie wrote:Jag tycker att det låter genialt!

Det djävligaste med manuella växellådor är ju inte växellådan utan att behöva trampa ner den där extra onödiga pedalen som gör att man bara vill skrika högt av smärta i det förstörda vänsterknäet....


Usch nä, det är allt annat än genialt. Annars är bilen trevlig, men det där är bara dumt. Helt hopplöst när man ska krypköra...

Fast ja, om man har ett trasigt vänsterknä så.

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Sun 28 Nov, 2010 01:12

Vet någon om man vågar bogsera en bil med denna låda? Igår när jag skulle åka så small det till när jag skulle köra ur p-fickan och sen slutade den driva när man lägger i växel...

Jag VISSTE att den skulle strula!

Några idéer?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Automatlådan"

Postby torake » Sun 28 Nov, 2010 09:14

Rent mekaniskt borde det inte vara något problem eftersom den kopplar ur helt som en vanlig lamellkoppling, eftersom det _är_ en lamellkoppling (väl?), men du bör nog kolla instruktionsboken ändå.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Mon 29 Nov, 2010 10:50

Det gick utmärkt att bogsera. Det borde ju såklart inte vara några problem eftersom det egentligen är frågan om en elektronisk koppling på en annars manuell växellåda.

Vad jag har kunnat läsa mig till så kallas denna låda ACS eller AKS.

Problemet med den är alltså att den inte driver. Den elektroniska kopplingen verkar inte koppla in. Man ser att länkaget rör sig bra och man hör ljud som från någon liten elmotor inifrån växellådan när motorn inte är igång.
Vi lyckades få den att börja driva igår under en liten stund. Det vi hade gjort då var att känna och klämma lite på länkaget och att ta i och ur säkringarna vid batteriet i cupén. Det känns som att detta kanske gav någon nollställning till något som gjorde att det började fungera ett tag igen. Detta kom vi på idag så det ska testat ikväll eller imorgon om det finns ett sånt samband.
En annan sak som jag noterade, och som jag inte hittar något om i instruktionsboken, var att när jag lägger i växel så blinkar växelindikatorn och det piper när jag släpper upp bromsen. Trycker jag ner bromsen igen så slutar det. Detta kom först mot slutet då vi pysslat med den ett tag.

Bidrag gärna om ni har några tankar om vad som kan vara värt att undersöka...

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: "Automatlådan"

Postby Moka » Wed 01 Dec, 2010 19:43

http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.59a.htm

http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm

Normalt med pip med öppen dörr och växel i. Växelindikatorn blinkar vid för hög växel typ trean istället för ettan vid start.

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Thu 02 Dec, 2010 11:23

Moka wrote:http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.59a.htm

http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm

Normalt med pip med öppen dörr och växel i. Växelindikatorn blinkar vid för hög växel typ trean istället för ettan vid start.


Tack, jag ska kika igenom dessa texter! Det var ju en del att läsa...

Pipet kommer alltså även när dörren är stängd. Det vet jag inte om jag lägger så stor vikt vid...

Det som är intressant är:
Detta problem infann sig precis när den här köldknäppen kom, så igår ställde vi in bilen i värmen ett par timmar med en värmefläkt mot växellådan. Efter att vi passat på att byta generatorn och låta den stå och värma sig ett tag så gick faktiskt lådan som vanligt igen. Högst troligt alltså något som har med kylan att göra, och min smarte fars idé är att det är fukt i bromsvätskan (kopplingen) som gör att den kärvar när graderna sjunker...

Vad tror ni?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Automatlådan"

Postby torake » Thu 02 Dec, 2010 11:28

Broms/kopplingsvätskan bytes vart annat eller vart tredje år. Om det är en slö meck så suger han bara upp vätskan i reservoaren och fyller på ny. Finns en luftningsnippel på slavcylindern öppnar man annars den och sätter tryck på reservoaren och låter vätska rinna ut ur slavens nippel tills både ledningen och slaven är fyllda med ny vätska.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Thu 02 Dec, 2010 14:31

torake wrote:Broms/kopplingsvätskan bytes vart annat eller vart tredje år. Om det är en slö meck så suger han bara upp vätskan i reservoaren och fyller på ny. Finns en luftningsnippel på slavcylindern öppnar man annars den och sätter tryck på reservoaren och låter vätska rinna ut ur slavens nippel tills både ledningen och slaven är fyllda med ny vätska.


Du får det att låta rätt så simpelt, är det så?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Automatlådan"

Postby torake » Thu 02 Dec, 2010 15:27

Ivenblixt wrote:
torake wrote:Broms/kopplingsvätskan bytes vart annat eller vart tredje år. Om det är en slö meck så suger han bara upp vätskan i reservoaren och fyller på ny. Finns en luftningsnippel på slavcylindern öppnar man annars den och sätter tryck på reservoaren och låter vätska rinna ut ur slavens nippel tills både ledningen och slaven är fyllda med ny vätska.


Du får det att låta rätt så simpelt, är det så?


Nja, luftningsnippeln behöver ju inte sitta lättåtkomligt eller ens existera. På saab 9000 (exempel på framhjulsdriven bil) t.ex. sitter nippeln på slaven _inuti_ sprängkåpan. Man behöver en långhylsa med lång förlängare för att öppna den genom ett litet hål i sprängkåpan, och att få på en slangstump för att inte spilla är väl en omöjlighet.

På bakhjulsdrivna mercor sitter luftningsnippeln väl åtkomlig på utsidan av lådan, bara att trycka på en slang och sen öppna.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Thu 09 Dec, 2010 23:05

Bromsvätskan byttes, men troligen så kom det luft i systemet då. Nu blev problemet omvänt, den ville inte koppla ur. Det gick då inte att lägga i växlarna med motorn igång.
Efter att ha luftat systemet så började den faktiskt att fungera som den skulle. Växlarna lades i så som det ska vara, och under hela dagen idag så har den gått bra. Temperaturen har inte varit så låg som den var när problemet kom, men ändå klart under nollan. Men till slut så kom problemet tillbaka och nu kopplar den inte in igen...

Jag ska leta igenom dina länkar i morgon Moka.

Ivenblixt
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 17 Oct, 2010 21:00

Re: "Automatlådan"

Postby Ivenblixt » Mon 13 Dec, 2010 11:07

Problemet kvarstår, men är förändrat. Tidigare så har den betett sig som om man står med kopplingspedalen nedtryckt, men nu är det snarare som om växeln inte riktigt går i. Man hör ett rasslande som av kuggar som inte riktigt går ihop när växeln läggs i och bromsen släpps upp. Detta ljud har framkommit en gång tidigare. Då var det med framhjulen i luften och ett hjul borttaget. Då lät den också på detta vis när vi provade att lägga i växel med motorn igång. Problemet försvann då direkt när bilen sänktes ned.

Jag har kikat igenom dina länkar Moka, och det finns mycket bra där, men jag har inte hittat någon som har haft detta problem tyvärr. Jag skulle behöva veta mer om hur den här kopplingen och växellådan fungerar...


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests