SRS lampa med felkod 011

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
3xmerc
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Wed 06 May, 2009 21:42

SRS lampa med felkod 011

Postby 3xmerc » Wed 18 Apr, 2012 21:16

Hej Alla!
Jag har problem med fruns A 160 00:a, SRS lampan har lyst en längre tid och det accepterar inte Bilprovningen längre. Tidigare så har jag har varit hos en bilverkstad och fått felkod - 011 Tändkrets bältessträckare passagerar sida bak för högt värde..

Checkade med Hedin Bil och de rekommenderade - byt bältesdelen. Jag meckade lite själv för att kolla hur mycket arbete det är att byta bältet. Fick en idè om att mäta motståndet i elanslutningen till bältet, den visade 0 ohm på höger sida. Testade därefter med vänster sida = 2,2 ohm. Om jag nu kommer ihåg lite från elläran i skolan för 30 år sedan så har jag en kortslutning i kabeln på höger sida.

Vad göra? Har någon på forumet råkat ut för något liknande?
Kan man byta kabeln?

Körförbud inträffar 27/4, tacksam för hjälp..


Mvh

3xmerc

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: SRS lampa med felkod 011

Postby torake » Wed 18 Apr, 2012 22:37

Om felkoden säger att värdet är för högt så innebär det enligt en servicebulletin från 2004 för C-klass att de gula kontaktstycket har börjat ärga.

För det gula kontaktstycket gäller att det är två små metalltungor som kortsluter det när man drar isär det, kan det vara därför du uppmäter noll ohm i det ena?

Hursomhelst, jag hade samma felkod på kudden i min högra bakdörr, och då skulle man klippa bort kontaktstycket och löda ihop kablarna, och det funkade bra för mig.

Image
Det gula kontaktstycket mitt i bilden.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests