Nya MB A-klass (W176)

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Nya MB A-klass (W176)

Postby Pajosv » Sat 13 Jul, 2013 15:05

Hej!

Är det inte lite väl få trådar om "nya" A-klass, W176?

Jag själv har ju (ännu) inte bidragit med någon tråd förutom det här inlägget, men jag tycker ändå att det borde ha startats fler trådar om W176.

De tidigare A-klassmodllerna samt B-klassen finns det trådar om. Nu har de i och för sig funnits betydligt längre på marknaden, men jag har, kanske lite fördomsfullt, fått intrycket av att ägare till de tidigare A-klasserna har en något högre medelålder och kanske inte lika stort bil/Mercedesintresse än de som har köpt nya W176.

I MBSCA-shopen finns hellre inte några prylar till W176 vad jag kunnat se. Jag gissar på att (yngre) köpare av nya A-klassen är mer benägna att köpa extraprylar till sin bil än de som har någon av de tidigare modellerna. Men det kanske inte har hunnit komma ut så många extratillbehör till W176?

Å andra sidan är W176 nästan "färdig-stylad" från start med rätt stylingpaket.

Efter att tidigare ha ägt en MB 230 (W123) -76, en MB 190 -(201) -86, en MB 260 E (W124) -92 och en MB C200 komp (W203) -02 så köpte jag en bergsgråmetallic MB A180 (W176) med AMG- och Business-paket. Jag som alltid trott att jag skulle fortsätta att köpa 4-dörrarssedaner med stjärna på huven såg nu möjligheten att för första gången köpa en helt fabriksny Mercedes-Benz. Fram tills dess var den "nyaste" bilen jag köpt sju år gammal och med 10 000 mil på mätaren.
Last edited by Pajosv on Sat 27 Jul, 2013 16:08, edited 2 times in total.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby torake » Sat 13 Jul, 2013 15:33

Du kan väl berätta lite vad du tycker om bilen?

Jag själv liksom många andra här skulle inte välja en så liten bruksbil. Vi har med två barn svårt att rymmas i en S203. Min W126 är mer lagom, men en SEL vore bättre.

Sen är det ju en till aspekt med fabriksnya Mercedes-Benz och det är att bilarna oftast är trevligare än serviceorganisationen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Pajosv » Sat 13 Jul, 2013 16:16

Jag är helnöjd med bilen. För en till två personer så fungerar det riktigt bra. Den är ju ungefär som en VW Golf i storlek. Den ser trängre ut än en Golf, och är väl antagligen det, men jag tror inte att skillnaden är så stor som det först ser ut.

Jag parkerade jämte kompisens VW Golf (generation 6) och MB:n ser ju "sportigare" och trängre ut än Golfen, både ut- och invändigt. Men vi har åkt fyra vuxna i den flera gånger utan att någon har jämrat sig över utrymmet i baksätet. Bagaget är dock inte marknadens största...

Jämför man måtten (längd, bredd, höjd och axelavstånd) på W176, Golf 7, Audi A3 (3-dörras), BMW 1-serie och Volvo V40 så skiljer det inte så mycket. Sedan beror det givetvis på hur effektivt utrymmena utnyttjas.

Men som sagt, för två vuxna, så är W176 perfekt enligt mig. Jag tittade även på ovan nämnda konkurenter och provkörde en V40 och ingen av dessa bilar är direkt dåliga val om man vill ha en snygg bil med lite "premium-känsla". Men jag visste innerst inne att det till slut skulle bli en Mercedes, valet stod egentligen mellan en bättre begagnad C-klass av senaste generationen och en helt ny A-klass. Och det blev en A180...

122-hästarsmotorn med turbo räcker till, ljudnivån är riktigt låg om underlaget är fint, vilket tyvärr inte är så vanligt. Det sitter 18-tumshjul med punkteringssäkra lågprofilsdäck vilket antagligen höjer ljudnivån i kupén på dålig väg. Men motorljud och vindbrus är knappt hörbart. Det är start/stopp-funktion på bilen och när ljussignalen slår om till grönt och jag lägger i växel hör jag knappt att motorn "hoppar igång".

Den är ju sänkt 1,5 cm och har det "dynamiska paketet", eller vad det heter, i och med AMG-paketet så lite stötig är den allt...

Lite roligt är det att okända har kommenterat positivt om bilen, bl.a. en man i kassan på en bensinmack. Jag har sett ägare av MB CLC (3-dörrars "halvkombi" av förra C-klassen), en ung kvinna samt två yngre killar spanat in bilen ordentligt i den långsamma stadstrafiken.

Jag kan inte klaga på ortens Hedin Bil i samband med mitt köp. En vänlig, intresserad och kunnig säljare som var engagerad utan att var för "på". Allt de hade utlovat, ex. leveransdatum, stämde...
Last edited by Pajosv on Sat 27 Jul, 2013 16:11, edited 2 times in total.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby torake » Sat 13 Jul, 2013 16:27

Jaha, men vad är det som är speciellt med den? I den lilla klassen är det ju stenhård konkurrens mellan de bilarna du räknade upp, vad gör a-klassen bättre?

Jag kör Mercedes delvis pga komforten, till viss del för att jag gillar utseendet, men främst för att de är lätta att serva och laga och det finns tonvis med eftermarknadsdelar till bra pris. Inget av det förutom möjligen utseendet gäller ju W176.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Pajosv » Sat 13 Jul, 2013 18:41

Det var väl just utseendet som jag föll för, som avgjorde mitt val, förutom då att jag rent allmänt är en MB-entusiast.

De övriga konkurrenter jag nämnde är väl varken bättre eller sämre än W176 när det gäller det du nämnde? Jag behövde byta bil och valet stod mellan i första hand en bättre begagnad C-klass och nya A-klassen. De andra konkurrenterna kollade jag in mest för att se om de kunde matcha A-klassen.

Golfen (generation 7) är rätt stilig men också för "anonym", den ser ut som Golf helt enkelt. BMW-serie gillar jag inte riktigt designen på. Audi A3 är en snygg bil, men den ser nästan ut som förra generationen. Jag har kört ett antal olika A3:or både privat (hyrbil) och i tjänsten och det finns väl egentligen inget att klaga på, men den har inte berört mig.

Volvo V40 däremot "sticker ut" designmässigt och kändes premium. Kompisens dryga halvåret gamla V40 ser redan lite sliten ut invändigt, men det beror nog mest på honom kanske... Jag har också kört många mil i Volvo V60 i tjänsten och slogs då av att den kändes riktigt modern och "premium". Men när jag sedan fick min MB A180 så kändes den betydligt "dyrare".

Svårt att sätta fingret på, det handlar mycket om känsla, men MB:n känns väl ihopskruvad och premium trots att vissa knappar och reglage kunde ha en "tyngre" känsla.

Jag skruvar själv inte på mina bilar, har varken intresse eller kunskapen för det.

Nu hade jag möjlighet att köpa en NY Mercedes (vilket varit en pojkdröm) och jag behöver inte en större bil än en bil i "Golf-klassen". Och W176 är den första bil i "Golf-klassen" som jag funnit riktigt, riktigt attraktiv och känt att "en sådan vill jag ha!" (Kan ju tillägga att en helt standard W176 med vit eller blå solid lack och med 16-tums standardfälgar är snygg, men inte så att den väcker mitt habegär).

W176 (med AMG-paket) är inte en bil man behöver utan en bil man vill ha, som Volvos förre chefdesigner Peter Horbury sa om första Volvo C70. De andra konkurrenterna gör säkert "arbetet" lika bra dock.

Om man bara valde bil efter förnuft så skulle alla köra en basutrustad Toyota Avensis kombi med plåtfälgar.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby torake » Sat 13 Jul, 2013 20:07

Det är ju det som är det primära, att det är en bil man vill ha. Annars är det som du säger bättre med en enklare frakta arslet bil av bra kvalitet typ Toyota eller Honda.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Pajosv » Sat 13 Jul, 2013 21:55

Jag la upp bilder på "pärlan" i galleriet. (Visst är den något snyggare än förra den A-klassen som min bil fickparkerade in så snyggt framför).

Bilden på interiören visar inte min bil, utan den visar en diesel-version som i övrigt är exakt som min. Jag har dock slängt in AMG:s textilmattor (som låg inplastade i bagaget) och tillfälligt lagt undan gummimattorna.

gallery/album.php?album_id=522
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby frankbuick » Sun 14 Jul, 2013 10:04

är en bil man lägger märke till i trafiken helt klart.Snygg. Och vilken skillnad mot den gamla tråkiga...
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Pajosv » Sun 28 Jul, 2013 02:46

Ja, det är faktiskt en bil man lägger märke till... Åtminstone om den har rätt färg och något fräckare utrustningspaket.

Jag ser detta nästan dagligen... Okej, folk stoppar mig inte på gatan när jag kommer åkandes, men jag ser hur vissa "kollar in bilen"... Det har jag bara upplevt vid några få tillfällen tidigare.

Under tre år så körde jag en Volvo 780 under sommarmånaderna. Då hände det att okända personer kom fram till mig när jag parkerat och undrade vad det var för bil jag körde. De såg oftast att det var en Volvo, men de visste inte vad det var för modell.

Jag fick förklara att det rent tekniskt var en Volvo 760, men att denna 2-dörrars coupé hade byggts i Italien. Många trodde också att det var en 8-cylindrig motor p.g.a. modellbeteckningen...
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

User avatar
Gasar-Magnus II
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Wed 04 Jan, 2012 17:18
Location: Skåne

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Gasar-Magnus II » Wed 07 Aug, 2013 17:12

Kan bara hålla med föregående talare

Kört ca 1100 mil med min W176:a och är HELNÖJD!!

God komfort ( 17"+ std chassi), sköna stolar, snål, OK baksäte för 180 cms vuxna iaf turer på en timme utan knot, 2 vuxna + 2 små (7+9) till Italien ToR utan problem...

ILS ljusen var förvisso dyra men värda varenda krona, backkameran för 3600:- var ju klart prisvärd
AMG-paket är i mina ögon bortkastade pengar; mera vulgära stötfångare + stötigt värre med sportchassi + 18" RFT ...
A180 CDi (W176)

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Pajosv » Wed 07 Aug, 2013 19:47

Gasar-Magnus II wrote:Kan bara hålla med föregående talare

Kört ca 1100 mil med min W176:a och är HELNÖJD!!

God komfort ( 17"+ std chassi), sköna stolar, snål, OK baksäte för 180 cms vuxna iaf turer på en timme utan knot, 2 vuxna + 2 små (7+9) till Italien ToR utan problem...

ILS ljusen var förvisso dyra men värda varenda krona, backkameran för 3600:- var ju klart prisvärd
AMG-paket är i mina ögon bortkastade pengar; mera vulgära stötfångare + stötigt värre med sportchassi + 18" RFT ...


Då är vi åtminstone två på forumet som kör W176... Kul!

Vilken diesel kör du (antar det är 109-hästars), och vad drar den landsväg, blandad och stadskörning?
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Dieselpower » Thu 08 Aug, 2013 03:41

Pajosv wrote:Jag la upp bilder på "pärlan" i galleriet. (Visst är den något snyggare än förra den A-klassen som min bil fickparkerade in så snyggt framför).

Bilden på interiören visar inte min bil, utan den visar en diesel-version som i övrigt är exakt som min. Jag har dock slängt in AMG:s textilmattor (som låg inplastade i bagaget) och tillfälligt lagt undan gummimattorna.

gallery/album.php?album_id=522


Den är snygg men jag vidhåller min åsikt från när jag såg pressbilder av den att den är ganska lik en Opel Astra.
Det förtar lite av Mercedeskänslan tycker jag.
Nu är den ju iof för liten för att vara aktuell men som andra bil kanske....

User avatar
Gasar-Magnus II
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Wed 04 Jan, 2012 17:18
Location: Skåne

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby Gasar-Magnus II » Thu 08 Aug, 2013 09:37

Pajosv wrote:Då är vi åtminstone två på forumet som kör W176... Kul!

Vilken diesel kör du (antar det är 109-hästars), och vad drar den landsväg, blandad och stadskörning?


180 CDi manuell dvs "Renault motorn" (OM607, 1461 cc) i min bil (109 hk/260Nm), A180 CDI DCT ( och B180 CDi oavsett låda) har ju OM651 (liksom "alla andra" MB upptill 250 CDi) (109hk/250Nm).

Snitt på 1000 mil på 0,48 l/mil enl färddatorn, Tyska autobahn etapper med stabilt 160 Km/h gav 0,54... gubbkörning på 70-80-90 väg ger i trakterna av 0,40....
Snålkörning och 15" däck så kommer man nog ner under 0,40 utan problem
A180 CDi (W176)

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby nomolas » Fri 08 Aug, 2014 13:17

Hej,

Tänkte bara säga att nu disponerar jag en ny A200 - w176, röder och finer med lagom mycket lulllullpaket. Hoppas det dyker upp flera som har den, för den är en riktigt trevlig bil att köra!

//John L
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Nya MB A-klass (W176)

Postby svnartis » Sat 09 Aug, 2014 17:12

Jag har bara kört en lånebil några veckor och jag fick en vill-ha-känsla. I den klassen är väl egentligen det främst A3:an som är främsta hotet även om V40 är trevlig. BMW 1-serie är lite daterad. Ett otroligt lyft från tidigare A-klass, det går inte att jämföra.

Klart att en MB aldrig blir ett "vettigt" köp, då ska man väl titta på en Auris eller liknande. Men det är en riktigt fin bil MB fått till som instegsmodell. Själv tycker jag Renault-motorn har en riktigt trist karaktär (motorljud) men den är stark och snål och passar egentligen fint som instegsmotor.

Ni som har köpt en, hur står sig A-klassen prismässigt mot sina konkurrenter när rabatterna är avräknade? Nån som vet?


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests