Hej.
istället för att be Hedin byta olja på min A-klass W169, årsmodell 05-06 för 4500:-
tänkte jag göra det själv för någon hundring.
visserligen byter dom något filter samtidigt??? men jag tror det räcker med oljebyte.
För att:
Då bilen är kall och det är5-10 grader ute så är lådan seg, kopplingen "drar" lite
ibland räcker det inte att bara trycka ned koppling, utan jag måste lägga ut växel. men det är säkert en annan historia
Tacksam för svar, vet inte om någon annan har tagit upp detta innan, hittade inte genom att söka i.a.f.
Byta olja i manuell växellåda W169
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
4500 för att byta olja i en manuell låda? Det kan inte stämma. Och filter? Varför skulle en manuell låda ha filter? Den är ju stänksmord, hur skall olja kunna passera ett filter?
Sista konstigheten - bilen drar på kopplingen, vad har det med växellådan att göra? Kopplingen är ett helt separat system.
Det sagt - byt gärna olja i lådan och hydraulvätska i kopplingen. Men luftning av slavcylindern bör du nog överlåta åt verkstad om det är en sådan invändig ringformad sak.
Sista konstigheten - bilen drar på kopplingen, vad har det med växellådan att göra? Kopplingen är ett helt separat system.
Det sagt - byt gärna olja i lådan och hydraulvätska i kopplingen. Men luftning av slavcylindern bör du nog överlåta åt verkstad om det är en sådan invändig ringformad sak.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
Vad det gäller priserna på Hedin bil så så är väl 4500:- billigt!?!!
Jag skulle göra en "stor service" på min lilla bil, och hör å häpna, 9500:-!!! jag kollade priset på en annan Hedin, 6000:-, ok tänkte jag och fick en stämpel i boken.
sen kollade jag runt lite för jag tyckte inte det var mycket dom gjorde, 3500:- med stämpel i boken hade jag kommit undan med!!!
j#$%&a Hedins bil!!!
Hursom, jag vet att kopplingen är torr(inte badar i olja som på vissa MC, utom Ducati) men jag tror inte att det är luft i kopplingens hydralik.
Jag funderade på vägen hem idag om det kan vara linkaget mellan växelspaken och lådan men då borde det inta vara trögt att få in växel bara för att det är kallt ute, utan då borde den vara "svår" hela tiden.
Knepigt som tusan, fråga gärna mig . bilen är som ny ca 8000 mil bara.
Jag skulle göra en "stor service" på min lilla bil, och hör å häpna, 9500:-!!! jag kollade priset på en annan Hedin, 6000:-, ok tänkte jag och fick en stämpel i boken.
sen kollade jag runt lite för jag tyckte inte det var mycket dom gjorde, 3500:- med stämpel i boken hade jag kommit undan med!!!
j#$%&a Hedins bil!!!
Hursom, jag vet att kopplingen är torr(inte badar i olja som på vissa MC, utom Ducati) men jag tror inte att det är luft i kopplingens hydralik.
Jag funderade på vägen hem idag om det kan vara linkaget mellan växelspaken och lådan men då borde det inta vara trögt att få in växel bara för att det är kallt ute, utan då borde den vara "svår" hela tiden.
Knepigt som tusan, fråga gärna mig . bilen är som ny ca 8000 mil bara.
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
väldigt dålig respons på mbca, inte som sporthoj.com direkt, trist...
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
Det är nog inte så många här som är bekanta med W169. Inte jag heller, provkörde en 1999, det är det enda
Den räknas ju knappast som en Mercedes av finsmakarna här, eftersom den är "felhjulsdriven".
Det enda som verkar vara riktigt OK är ju 500E och sunkiga oljeeldade W124...
Näväl jag bifogar ett utdrag ur verkstadsinfosystemet betr växellådsoljbyte
Den räknas ju knappast som en Mercedes av finsmakarna här, eftersom den är "felhjulsdriven".
Det enda som verkar vara riktigt OK är ju 500E och sunkiga oljeeldade W124...
Näväl jag bifogar ett utdrag ur verkstadsinfosystemet betr växellådsoljbyte
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
ripnilpor wrote:väldigt dålig respons på mbca, inte som sporthoj.com direkt, trist...
Vad fick du för förslag på sporthoj då?
A-klass har jag hittills klarat mig ifrån, men på flera andra modeller så har
kopplingscylindern släppt igenom ojla "baklänges" när packningarna är dåliga.
Oftast så märks detta genom att när du trampar ned kopplingspedalen så
frikopplar bilen bara en liten stund, sedan börjar den dra iväg precis som om du börjat
släppa upp kopplingen.
Åk till andra MB auktoriserade eller andra mindre verkstäder (typ Meca) och fråga om teorier och pris,
så får du nog en lösning på ditt bekymmer.
När du sedan satt dig in mer i A-klassen, så kan ju du vara detta forums blixtsnabba bollplank
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
Förlåt om jag verkade snorkig, var bara lite desperat, och har fått nog av Hedin.
Nej, sporthoj.com hade inga bra idér
W169 år en trevlig bil men lite "klen" (sammanfattat i ett ord) min son älskar den, jag köpte den för att få plats med MC och bil i samma trånga garage.
Bilen får nog sist sista år med mig dock.
Jag skall kolla igenom manualerna, återkommer då jag klurat ut detta problem.
Tack!
Nej, sporthoj.com hade inga bra idér
W169 år en trevlig bil men lite "klen" (sammanfattat i ett ord) min son älskar den, jag köpte den för att få plats med MC och bil i samma trånga garage.
Bilen får nog sist sista år med mig dock.
Jag skall kolla igenom manualerna, återkommer då jag klurat ut detta problem.
Tack!
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
Haha, den räknas inte bara bort av finsmakarna eftersom den är "felhjulsdriven", utan också för att kvalitetskänslan den skänker är som i en engångskamera från Kraków om du jämför med en gammal hederlig W124:a... Tyvärr...Marie wrote:Det är nog inte så många här som är bekanta med W169. Inte jag heller, provkörde en 1999, det är det enda
Den räknas ju knappast som en Mercedes av finsmakarna här, eftersom den är "felhjulsdriven".
Det enda som verkar vara riktigt OK är ju 500E och sunkiga oljeeldade W124...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
Hahah...Hynboholm wrote:ripnilpor wrote:väldigt dålig respons på mbca, inte som sporthoj.com direkt, trist...
Vad fick du för förslag på sporthoj då?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Byta olja i manuell växellåda W169
Marie wrote:Det är nog inte så många här som är bekanta med W169. Inte jag heller, provkörde en 1999, det är det enda
Den räknas ju knappast som en Mercedes av finsmakarna här, eftersom den är "felhjulsdriven".
Det enda som verkar vara riktigt OK är ju 500E och sunkiga oljeeldade W124...
Näväl jag bifogar ett utdrag ur verkstadsinfosystemet betr växellådsoljbyte
En w169 fanns inte 1999, då hette den w168 (första generationen)..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests