köptips a-klass

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

köptips a-klass

Postby pasi » Sat 02 Aug, 2014 23:17

Hej! Vi har en toyota yaris som vi funderar att eventuellt byta ut. Det är en 2003:a vi har. Frugan ska börja övningsköra snart och toyotan har mätartavlan i mitten (ej ovanför ratten som det brukar vara) och att mätarna även hastighet visas digitalt. Detta upplever vi båda att det kommer nog bli lite problematiskt, framförallt placering av mätarna. Hon måste kunna fokusera på vägen extra mycket under övningskörningen och att mätarna är digitala gör inte saken lättare.
Vi kollade lite på toyota aygo men dessa är usla på krocksäkerhet så det är uteslutet. Vi vill inte ha äldre bil än denna yaris vi har.
Hur är den a-klass generationen efter w168, heter den w169?
Vilken motor ska man ha, vill ha bensinare..
Fällor och andra fel som är vanliga? Rost?
Den ska vara manuell då såklart.
Vi vill ha så liten bil med hög säkerhet och slippa problem med rosten som iaf 202,203,208 och 210 har..är dessa bättre på den fronten? Hur är en 2012:a av a-klassen? Vilken är den sista årsmodellen av den gamla karossen innan dagens modell kom?
//Pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: köptips a-klass

Postby svnartis » Sun 03 Aug, 2014 08:56

Om du har råd satsa på den senaste karossen. Det är så mycket mer bil på alla sätt minus utrymmena möjligtvis.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köptips a-klass

Postby pasi » Sun 03 Aug, 2014 09:19

svnartis wrote:Om du har råd satsa på den senaste karossen. Det är så mycket mer bil på alla sätt minus utrymmena möjligtvis.

Det är för dyrt för oss,sen ska denna bil övningsköras med..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: köptips a-klass

Postby THHO » Sun 03 Aug, 2014 11:02

Hmm....upplevs den digitala mätaren i mitten (ja jag vet hur det ser ut, har haft en Yaris) som ett så stort problem att ni inte kan övningsköra skulle jag nog råda er att hitta ett stoooort ostört område, typ stormarknadsparkering, grusplan etc, kvällstid, där ni kan öva "handling" tills körvanan infinner sig.

Av vad du beskriver är nämligen din tjej/fru inte mogen att träna ute i trafiken, bland andra bilister, gående och barn osv. Jag menar allvar och för allas säkerhet.

Nästa steg blir kanske att åka en bit (med dig bakom ratten) tills ni hittar någon avskild väg där samma moment kan tränas igen, av din tjej/fru, men med lite mer verkliga förhållanden. Din fru/tjej behöver inte hålla rätt på hastigheten i början. Det kan du göra och diskret reglera farten genom att säga "sakta ner/fortare".

Avsätt tid att träna start, stopp, broms, parkering, backning osv. Ta med några koner eller liknande och sätt upp en konbana. Öva, öva, öva, öva...

ÖVA!

Det kan ta veckor, månader, år (!) innan man är mogen att träna i verklig trafik.

Att byta bil löser inte problemet!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: köptips a-klass

Postby torake » Sun 03 Aug, 2014 11:47

Behåll Toyotan pasi, de är de mest lättkörda bilarna som finns.

Och, ta detta från en som varit genom samma resa med en "hopplös" förare, min fru, hitta en bra förskollärare som lär henne köra bil på rätt sätt, och sedan använder ni er egen bil och tid bara till att nöta, nöta, nöta körning sista tiden innan uppkörning.

Vi försökte själva först i flera år, men dels var det orealistisk bil, automatväxlad merca med regnsensor, autoblinkers m.m så att man inte får övning på själva hanteringen av bilen, och dels saknades det pedagogiska, var ständiga distraktionsmoment, stolen fel inställd, stolen obekväm, backspeglarna fel inställda, ser inte mätarna, är för trött, är för hungrig.

När det till slut klickade och hon hittade en trafikskollärare, "Cissi", som funkade - blam! 5 lektioner sen körde hon hur säkert som helst. I stockholmstrafik! Då hade hon tagit fem-sex lektioner innan med en lärare som till och med satt och åt lunch(!) under körlektionen. Noll framsteg.

Tyvärr finns det ju uppenbarligen usla trafikskollärare, som bara sitter och "åker med" och slösar bort tid och pengar så ta rekommendationer i närområdet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: köptips a-klass

Postby THHO » Sun 03 Aug, 2014 12:24

torake wrote:Behåll Toyotan pasi, de är de mest lättkörda bilarna som finns.

Och, ta detta från en som varit genom samma resa med en "hopplös" förare, min fru, hitta en bra förskollärare som lär henne köra bil på rätt sätt, och sedan använder ni er egen bil och tid bara till att nöta, nöta, nöta körning sista tiden innan uppkörning.

Vi försökte själva först i flera år, men dels var det orealistisk bil, automatväxlad merca med regnsensor, autoblinkers m.m så att man inte får övning på själva hanteringen av bilen, och dels saknades det pedagogiska, var ständiga distraktionsmoment, stolen fel inställd, stolen obekväm, backspeglarna fel inställda, ser inte mätarna, är för trött, är för hungrig.

När det till slut klickade och hon hittade en trafikskollärare, "Cissi", som funkade - blam! 5 lektioner sen körde hon hur säkert som helst. I stockholmstrafik! Då hade hon tagit fem-sex lektioner innan med en lärare som till och med satt och åt lunch(!) under körlektionen. Noll framsteg.

Tyvärr finns det ju uppenbarligen usla trafikskollärare, som bara sitter och "åker med" och slösar bort tid och pengar så ta rekommendationer i närområdet.


Instämmer i allt inklusive att Yaris är en idealisk bil att träna bilkörning med.

Är körlektioner ett ekonomiskt ok alternativ så är det nog smart att börja med det och sen öva själv vid sidan om. Med träning kommer färdighet. Välj dock om möjligt en bilskola som har körskollärare istället för förskollärare :lol: som Torake föreslog.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: köptips a-klass

Postby Marie » Sun 03 Aug, 2014 12:46

torake wrote:hitta en bra förskollärare som lär henne köra bil på rätt sätt


Inte visste jag att förskollärare var särskilt duktiga på att lära ut bilkörning... :mrgreen:
Möjligen med modellbilar i sandlådan? :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köptips a-klass

Postby pasi » Sun 03 Aug, 2014 14:46

THHO wrote:Hmm....upplevs den digitala mätaren i mitten (ja jag vet hur det ser ut, har haft en Yaris) som ett så stort problem att ni inte kan övningsköra skulle jag nog råda er att hitta ett stoooort ostört område, typ stormarknadsparkering, grusplan etc, kvällstid, där ni kan öva "handling" tills körvanan infinner sig.

Av vad du beskriver är nämligen din tjej/fru inte mogen att träna ute i trafiken, bland andra bilister, gående och barn osv. Jag menar allvar och för allas säkerhet.

Nästa steg blir kanske att åka en bit (med dig bakom ratten) tills ni hittar någon avskild väg där samma moment kan tränas igen, av din tjej/fru, men med lite mer verkliga förhållanden. Din fru/tjej behöver inte hålla rätt på hastigheten i början. Det kan du göra och diskret reglera farten genom att säga "sakta ner/fortare".

Avsätt tid att träna start, stopp, broms, parkering, backning osv. Ta med några koner eller liknande och sätt upp en konbana. Öva, öva, öva, öva...

ÖVA!

Det kan ta veckor, månader, år (!) innan man är mogen att träna i verklig trafik.

Att byta bil löser inte problemet!


Nej nej nej, körning i trafik är helt uteslutet i detta läge. Vi har varit på en stor parkeringsplats och övat dragläge,stanna, åka ivåg osv. Det är långt kvar tills jag ens tänker tanken att köra i trafik med henne. Både jag och hon måste känna säkerhet för detta, vilket vi inte gör nu.
Anledningen till detta att jag frågar om det blir krångel med mätaren i mitten är att jag ser ju inte den alls från passagerarplats, har dock fixat en app till telefonen så jag ser hastighet på den sen..
Vi tänkte på detta i förebyggande syfte och inget annat :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köptips a-klass

Postby pasi » Sun 03 Aug, 2014 14:51

torake wrote:Behåll Toyotan pasi, de är de mest lättkörda bilarna som finns.

Och, ta detta från en som varit genom samma resa med en "hopplös" förare, min fru, hitta en bra förskollärare som lär henne köra bil på rätt sätt, och sedan använder ni er egen bil och tid bara till att nöta, nöta, nöta körning sista tiden innan uppkörning.

Vi försökte själva först i flera år, men dels var det orealistisk bil, automatväxlad merca med regnsensor, autoblinkers m.m så att man inte får övning på själva hanteringen av bilen, och dels saknades det pedagogiska, var ständiga distraktionsmoment, stolen fel inställd, stolen obekväm, backspeglarna fel inställda, ser inte mätarna, är för trött, är för hungrig.

När det till slut klickade och hon hittade en trafikskollärare, "Cissi", som funkade - blam! 5 lektioner sen körde hon hur säkert som helst. I stockholmstrafik! Då hade hon tagit fem-sex lektioner innan med en lärare som till och med satt och åt lunch(!) under körlektionen. Noll framsteg.

Tyvärr finns det ju uppenbarligen usla trafikskollärare, som bara sitter och "åker med" och slösar bort tid och pengar så ta rekommendationer i närområdet.


Hej! Detta forum är så underbart bra! Vi har kvar toyotan, för även om det är en toyota så gillar jag den skarpt 8) Dock hur tråkig och plastig, bullrig och obekväm men så billig i drift :-)
Efter våran semester så fixar jag i ordning toyotan inför vintern, ska installera bensinvärmare som jag hade köpt till clk:n egentligen men den ska säljas så då sätter jag den i toyotan. Kollar igenom underredet på den och kompletterar med rostskydd där. Sen blir det intensivkörning med frugan när vi känner för det :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: köptips a-klass

Postby torake » Sun 03 Aug, 2014 16:09

Marie wrote:
torake wrote:hitta en bra förskollärare som lär henne köra bil på rätt sätt


Inte visste jag att förskollärare var särskilt duktiga på att lära ut bilkörning... :mrgreen:
Möjligen med modellbilar i sandlådan? :wink:


Min dator är försedd med sådan fantastisk autokorrigering. Ännu bättre blir det i jobbet när man skall skriva facktermer och fyndiga produktnamn i engelsk konversation :mrgreen: alltså: körskollärare => förskollärare

Den hittade inte på något fyndigt när jag skrev trafikskollärare ser jag...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests