A-class 160CDI 2009

Här diskuterar vi modellerna W168, W169, W176, X156, W245, W246, W414 och W415.
Janne_bulle
Prospect
Prospect
Posts: 39
Joined: Sat 24 Feb, 2007 15:33

A-class 160CDI 2009

Postby Janne_bulle » Thu 16 Feb, 2017 09:20

Tycker värmen beter sig lite skumt på denna bil.
Tempmätaren är väldigt beroende av hastighet. Kör jag sakta, runt 70 kanske så vill mätaren inte lämna 40 graders strecket.
Vid motorvägsfart kan den komma upp i 90 grader, men jag har aldrig sett mer än 90.
Utetemperaturen har varit några minus.

Är det helt enkelt så att denna lilla diesel är så energieffektiv att det inte blir mer förluster?

Jag är inne på att byta termostat, känns som att det kan bli så här om den inte stänger som den ska.

Värmen i kupen kommer väldigt snabbt, långt innan tempmätaren börjat röra sig.

Någon med erfarenhet av denna bilmodell får gärna kommentera om det är ett normalt beteende eller ej.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: A-class 160CDI 2009

Postby Bullmerca » Sat 18 Feb, 2017 22:45

Jag har inte haft nån A-klass men väl ett gäng andra CDI-bilar och har bytt termostat på ett flertal, så du är rätt ute.
CLS350CDI 4Matic

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: A-class 160CDI 2009

Postby V70tdi » Sun 19 Feb, 2017 10:08

Ja cdi motorer verkar äta termostater så börja med ett byte av den och passa på att spola ur systemet rejält och sen ny fräch glykol på det. Fått rekommenderat att slå i lite tillsats vattenpumpsmörjning för att minska slitaget på termostaten av trevliga forummedlemmar här och sprider det vidare då det verkar fungera.
Att du får snabb värme i hytten beror på att du har en tillsatsvärmare som värmer vattnet.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests