A-class 160CDI 2009
Posted: Thu 16 Feb, 2017 09:20
Tycker värmen beter sig lite skumt på denna bil.
Tempmätaren är väldigt beroende av hastighet. Kör jag sakta, runt 70 kanske så vill mätaren inte lämna 40 graders strecket.
Vid motorvägsfart kan den komma upp i 90 grader, men jag har aldrig sett mer än 90.
Utetemperaturen har varit några minus.
Är det helt enkelt så att denna lilla diesel är så energieffektiv att det inte blir mer förluster?
Jag är inne på att byta termostat, känns som att det kan bli så här om den inte stänger som den ska.
Värmen i kupen kommer väldigt snabbt, långt innan tempmätaren börjat röra sig.
Någon med erfarenhet av denna bilmodell får gärna kommentera om det är ett normalt beteende eller ej.
Tempmätaren är väldigt beroende av hastighet. Kör jag sakta, runt 70 kanske så vill mätaren inte lämna 40 graders strecket.
Vid motorvägsfart kan den komma upp i 90 grader, men jag har aldrig sett mer än 90.
Utetemperaturen har varit några minus.
Är det helt enkelt så att denna lilla diesel är så energieffektiv att det inte blir mer förluster?
Jag är inne på att byta termostat, känns som att det kan bli så här om den inte stänger som den ska.
Värmen i kupen kommer väldigt snabbt, långt innan tempmätaren börjat röra sig.
Någon med erfarenhet av denna bilmodell får gärna kommentera om det är ett normalt beteende eller ej.