Kamkedjebyte/Justering på M102/M103 m.fl

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Kamkedjebyte/Justering på M102/M103 m.fl

Postby Mercafreaket » Wed 28 Nov, 2007 13:19

Bytte kamkedjan på coupen (dubbelkedja, med min fars hjälp) på ungefär 1,5-2 timmar för ett par år sedan, långt innan motorrenoveringen gjordes. Tänkte bidra med en liten guide, håll till godo ;)

Gjorde på det sättet att vi tog av ventilkåpan, släppte på kamkedjespänningen (generatorn måste lossas ena fästet på så man kan vika ner o komma åt att lossa spännaren som sitter i blocket (stor skiftnyckel, sen behövs en insex-19 för att få ut spänn-anordningen, flerdelad)
sedan stoppade vi ner en massa trasor i det öppna hålet ner till oljetråget, kamdrevet blev riktigt inbäddat i trasor, najade fast kedjan i kamdrevet tillfälligt, slipade ner en länk med rondell och lamellskiva så att "sidan" på länken gick att ta bort.

därefter satte vi ihop gamla kedjan med nya kedjan och nitade ihop den slipade länken på bästa maner. sedan togs järntråd oc trasor bort, medans farsan höll spänningen på både gammal och ny kedja så att det inte skulle slacka, drog jag runt motorn i arbetsriktning, när väl den gamla kedjan var ute och nya hamnat på rätt plats (mitt på kamdrevets topp) togs den tillfälliga låsningen bort, dit med trasorna igen, sedan låset som nitades ihop med körnare hammare och mothåll, när det var färdigt togs trasor osv. bort och spännaren monterades, motorn drogs runt återigen för att säkerställa rätta lägen för samtliga drev. när det stämde sattes allt ihop igen



Image
F.ö ligger det till som så med spännaren: del 137 skruvas in i blocket, den består av 2 delar, ytterhylsan sitter i blocket, medans "innerkolven" löper fritt i ytterhylsan men med en backspärr, kan endast gå inåt inte utåt, denna "kolv" anspäns av fjädern (som är nummer 140 på bilden, sedan skall en aluminiumbricka träs på den utstickande delen av ytterhylsan, denna ska täta mellan toppen samt sexkantsmutter nummer 146. sexkanten kan vara besvärlig att få dit ty fjädern kan vara ganska motsträvig men tillslut ska det ge med sig ;)

om kedjan ändå inte är nog spänd är den slapp eller så är det kolven som har skurit fast i ytterhylsan och kan därmed inte röra på sig förräns man våldar isär det

brukar kunna sitta ihop om det är orört på ett bra ta
Attachments
kamdrivning.png
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
xjonas
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Mon 30 Aug, 2004 14:14
Location: Vellinge

Re: Kamkedjebyte på M102/M103 m.fl

Postby xjonas » Thu 24 Jan, 2008 10:09

Kan verkligen rekomendera att tillfälligt nita ihop den gamla och nya kedjan. Jag följde Haynes som sa att man bara skulle sätta i det nya låset utan att sätta dit baksidan av det och hålla kedjorna spända. Var helnervig när vi drog runt motorn men jag fick upp den nya kedjan och slappnade av för en sekund... Tappade ner den nya kedjan :-( men låset satt som tur var på den gamla kedjan som jag höll i handen. Kunde dock fiska upp den nya kedjan och få kuggen att stämma, phu.
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Kamkedjebyte på M102/M103 m.fl

Postby Mercafreaket » Mon 28 Jan, 2008 23:54

Update: För att flytta efter kedjan en kugg, om den skulle ha hoppat över pga slak sträckare eller något. (I mitt fall en klåpare som fått kammen 1 kugg fel vid kedjebyte)

Se till att svänghjulet står på OT mot piggen som pekar ur kåpan och ventilkåpan e bortplockad, kolla så att märkningen på kammen ligger dikt mot klacken på insugssidan till..
Gör den det så finns ingen anledning i att mecka med detta... om inte... lossa på övre generatorfäste och slacka remmen enl. ovanstående beskrivning och plocka bort spännaren... Nu börjar det roliga.....

Står kammens märkning en bit uppåt från klacken, vrid på kamhjulet tills kedjan är sträckt på avgassidan, nu är kedjan slak på insugssidan. Lyft efter kedjan mot avgassidan så att det blir spänning på förarsidan, detta ger med sig ganska lätt och "hoppar över" så att avgassidan blir slack. Stämmer nu märkningarna skruva dit spännaren. Dra runt motorn ett par ggr medurs (om du står vid fronten o kollar på bröstkåpan).. 27:ans hylsa och ett spärrskaft krävs

har märkningen gått förbi klacken när du snurrat och ställt motorn på OT, lyft över kedjan från avgassidan mot insugssidan så att den blir spänd på avgassidan, likadant här, den hoppar själv efter litet, när kedjan väl ligger på rätta platsen vrid kamdrevet moturs så slackas kedjan igen på avgassidan, skruva tebax kedjespännaren "omladdad" o dra motorn medurs nu skall detta stämma...

Nästa steg e att ställa tändningen korrekt... vräk av fördelarlocket ta bort rotorn och plastlocket sätt tebax rotorn igen, ställ motorn så att piggen i bröstkåpan pekar mittför piggen på svänghjulet, rotorn ska peka rätt mot en stansning på fördelarens gods. Står den för långt ifrån så skruva ur bulten på fördelarens "fot", dra ur fördelaren, rotorn kommer att vrida sig ännu mer men det är normalt, vrid på rotorn åt det håll den måste komma ca 15 grader och tryck tebax, rotorn vrider sig nu åt andra hållet, nu borde den hamna mittför stansningen med bulthålet i mitten av urfräsningen för justeringsmöjligheten. Om så är fallet, skruva fast igen och montera ihop. Nu borde motorn spinna som aldrig förr ;)

Good luck :-)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests