Hej alla 190 och C-klass-skruvare,
Här är en bra beskrivning av de fem stagen i bakaxeln och vad de är till för.
Dom svenska namnen är
- The big spring link which supports the coil spring and axle carrier (Fjäderarm)
- Pulling link, top at an angle (Dragmomentarm)
- Camber link (Camberstag)
- Thrust link, low at about 45o angle (Skjutmomentstag)
- Tie rod, low link (Parallellstag)
- Torque link (Förbindelsestag till krängningshämmare)
Obs! att gummibussningarna i dessa stag ger sig och att stagen bör bytas efter ett antal år.
http://www.mbwholesaleparts.com/StarTun ... tilink.pdf
/tower
.
Multilänk-bakaxeln
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Multilänk-bakaxeln
Lite gammal tråd men ändå Intressant, vet inte hur länge jag letat igen denna tråden, förtjänar att få föras fram i ljuset igen!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Multilänk-bakaxeln
Vågar man fråga om det är samma upphägning på 201 och w124?
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Multilänk-bakaxeln
Scoop wrote:Vågar man fråga om det är samma upphägning på 201 och w124?
Yes det är det!
Vad jag vet så delar 201 (190)/124 (Tidiga E-klass) med 202 ("Tidiga" C-klass)/210 (E-klass efterträdaren till 124)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Multilänk-bakaxeln
Mercafreaket wrote:Scoop wrote:Vågar man fråga om det är samma upphägning på 201 och w124?
Yes det är det!
Vad jag vet så delar 201 (190)/124 (Tidiga E-klass) med 202 ("Tidiga" C-klass)/210 (E-klass efterträdaren till 124)
Okey, nyttig information :) för övrigt någon som vet vad det "brukar" vara för bussningar/länkar m.m som är dåliga när en w124 blir svajig i gången glider mest över vägbanan?
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Multilänk-bakaxeln
Scoop wrote:Mercafreaket wrote:Scoop wrote:Vågar man fråga om det är samma upphägning på 201 och w124?
Yes det är det!
Vad jag vet så delar 201 (190)/124 (Tidiga E-klass) med 202 ("Tidiga" C-klass)/210 (E-klass efterträdaren till 124)
Okey, nyttig information :) för övrigt någon som vet vad det "brukar" vara för bussningar/länkar m.m som är dåliga när en w124 blir svajig i gången glider mest över vägbanan?
Främre bakvagnsbussningarna alternativt toe-in-stagen (kallas dessa momentstag månne?)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest