Airmatic problem - byt ventilblocket Gäller S 320 W220 etc

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Airmatic problem - byt ventilblocket Gäller S 320 W220 etc

Postby Rotationsknä » Wed 13 May, 2009 21:26

Hej på er!
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Korrission är orsaken ventiler slutar att fungera Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger. Att dämpare skulle vara trasiga - glöm detta för då kommer pumpen ej att orka.
1 Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
2 Nu kommer du att se pumpen och blocket.
3 Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
4 Börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
5 Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
6 Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
7 Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
8 ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
9 Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
10 Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.
Image
Mats Jacobsson, 41
MB W 220, S320

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest