El-spruta eller roller ?

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Eskilstuna
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
Contact:

El-spruta eller roller ?

Postby Eskilstuna » Mon 04 Jul, 2011 11:46

Nu är det tre år sedan jag lackade min gamla Mercedes med Biltemas golvfärg.
Den var ganska snygg de första åren men nu lyser grundfärgen igenom lacken.

Funderar på att använda högblank båtfärg så bilen klarar besiktningen i höst.
Någon som provat diverse billig färg på gammal skruttbil? Någon som provat
att rolla med SKUM-RULLE och båtfärg etc?


Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Marie » Tue 05 Jul, 2011 00:16

Eskilstuna wrote:Funderar på att använda högblank båtfärg så bilen klarar besiktningen i höst.

Vilken lack du har på bilen är ju knappast något som Bilprovningen får ha några synpunkter på.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Eskilstuna
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
Contact:

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Eskilstuna » Wed 06 Jul, 2011 11:27

Cellulosalack på gammal Chevrolet.

För många år sedan köpte vi en Chevrolet Cabriolet för några hundralappar. Den var rostig och all plåt var krockskadad. Jag var duktig på gassvetsning och min kompis kunde spackla jättesnyggt. Efter några långa arbetspass var plåtarbetet ganska snyggt. Tyvärr hade vi inte tillgång till kompressor. Vi beslutad därför att cellulosa lacka hela Cheva cabben.

Först lade vi på ett lager cellulosa primer men då reste sig den gamla färgen. Det var bara att vattenslipa bort den fula topplacken så grundfärgen tittade fram. Sedan grundade vi igen med cellulosaprimer och plåten blev slät och fin.

Några dagar senare hyrde vi en jättestor luft tub till färgsprutan samt 3 liter Cadillac guldgul cellulosalack. Sprutan fungerade jättebra men luften räckte bara till 2 liter färg. Lacken blev tunn när vi rubbade fram den perfekta lystern. Vi hade förvandlat denna skrothög från vrak till lyxbil på en vecka.

Skulle gärna vilja veta var man köper billig bil-lack i dagsläget?

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Starscream » Wed 06 Jul, 2011 19:40

Marie wrote:
Eskilstuna wrote:Funderar på att använda högblank båtfärg så bilen klarar besiktningen i höst.

Vilken lack du har på bilen är ju knappast något som Bilprovningen får ha några synpunkter på.....


Är bilen en annan färg än det som står i regbeviset så måste det ändras innan besiktning.
Har en bekant som inte fick igenom sin vinterlekbil för de hade rollat den blå med det flagnat av så pass att den såg grön ut.

Men den lär väl fortfarande vara röd fast det lyser igenom?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: El-spruta eller roller ?

Postby torake » Wed 06 Jul, 2011 19:48

Lackade för 18 år sedan en bil med el-spruta (riktig 2k billack) det blev inget vidare, det kommer för stora droppar från sprutan, bättre att rolla.

Har bytt färg på ett par bilar, det var inga problem hos SBP, de bara antecknade den nya färgen och så kom det på regbeviset sedan. I OCH FÖR SIG 17 år sedan sist.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: El-spruta eller roller ?

Postby skaunejohan » Wed 06 Jul, 2011 21:49

Starscream wrote:
Marie wrote:
Eskilstuna wrote:Funderar på att använda högblank båtfärg så bilen klarar besiktningen i höst.

Vilken lack du har på bilen är ju knappast något som Bilprovningen får ha några synpunkter på.....


Är bilen en annan färg än det som står i regbeviset så måste det ändras innan besiktning.
Har en bekant som inte fick igenom sin vinterlekbil för de hade rollat den blå med det flagnat av så pass att den såg grön ut.



ehhh va :?: :shock: har ju hur monga venner som helst som rollar sina vinterbilar svart grå lila neongrøn pippigul o sen besiktiar utan problem :!:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

Diesellinus
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 305
Joined: Thu 02 Sep, 2010 08:16
Location: Bettna

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Diesellinus » Wed 06 Jul, 2011 22:20

Jag lackade min gamla biltransport med 1k färg från holmgrens (nyköping).
Det vart helt okej resultat! Vart jätte blank och fin! Men lackade med riktig spruta!

Den färger är ju lättjobbad så den går även bra och rolla med t.ex skumgummiroller :-D

Tror jag gav 600:- för tre liter.
Chevrolet k1500 Silverado 6,5td -95
Mercedes 220d -75
Mercedes 250td -93b
Mercedes 307d Om617 -81 Biltransport
Mercedes 300d lang Stt-Turbo -79
Cheva van g20 Roadstar -89
Mf 35, Ferguson Ted20 -54, Tea20 -47, Tea20 -53, Tea20 -50, Volvo N84 a-traktor, Volvo Starke Epa med hiabkran

User avatar
Eskilstuna
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
Contact:

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Eskilstuna » Thu 07 Jul, 2011 05:12

Idag verkar cellulosa lack vara svår att hitta till försäljning. Den används numera till gamla gitarrer och jukeboxar. Alla bilar före 1955 var lackade med cellulosepaint. Den färgen ger en helt annan lyster samt är betydligt lättare att spruta för nybörjare. Tyvärr är underarbetet svårt då cellulosalacken påverkar all annan färg genom att resa sig. Man måste vattenslipa noga innan lackering.

Här är ett exempel på cellulosalackad veteran...

http://www.corvettefever.com/featuredve ... to_10.html

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Crillej » Fri 08 Jul, 2011 06:45

Frågan är ju vad man menar med billig färg!?
Jag har köpt en hel del från Umeå billack (webshop), bra service och lätt att beställa! Sist tror jag att gav jag runt 300-400:- för en liter topplack (har lite rabbat)!
Jag har sedan använt 2 av biltemas färgsprutor! En billigare till grundlacken och den dyraste till topplacken, har även kört klarlacken och det funkar bra!
Om man inte har en kompressor så brukar det gå att låna en av nån bekant eller nån firma!
Har några kompisar som även har köpt vanlig maskinlack i järnhandeln som även den fungerar!
Har man sedan ett partytält som man lackar i utomhus på sommaren så får man upp riktigt bra värme när solen ligger på!
Bara att använda en 3-fas värmefläkt (stäng av värmen) som man vänder så den blåser ut från tältet och tätar runt så har man ett utsug också! :-D
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Hynboholm » Fri 08 Jul, 2011 06:53

Crillej wrote:Frågan är ju vad man menar med billig färg!?
Jag har köpt en hel del från Umeå billack (webshop), bra service och lätt att beställa! Sist tror jag att gav jag runt 300-400:- för en liter topplack (har lite rabbat)!
Jag har sedan använt 2 av biltemas färgsprutor! En billigare till grundlacken och den dyraste till topplacken, har även kört klarlacken och det funkar bra!
Om man inte har en kompressor så brukar det gå att låna en av nån bekant eller nån firma!
Har några kompisar som även har köpt vanlig maskinlack i järnhandeln som även den fungerar!
Har man sedan ett partytält som man lackar i utomhus på sommaren så får man upp riktigt bra värme när solen ligger på!
Bara att använda en 3-fas värmefläkt (stäng av värmen) som man vänder så den blåser ut från tältet och tätar runt så har man ett utsug också! :-D


Blev ju helt ok resultat på din 500E.... :lol: Moahahahaha :lol:

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: El-spruta eller roller ?

Postby Crillej » Fri 08 Jul, 2011 14:28

Hahaha!
En omlack skulle iof. inte sitta fel, men den skulla jag nog aldrig göra själv!
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: El-spruta eller roller ?

Postby pasi » Thu 14 Jul, 2011 21:43

pappa lackade sin w115 med international 2 komponents lackfärg för båtbruk, rollade och det vart helt okej för att vara garagelack. bra UV skydd då d e 2 komponent färg.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest