Overhale el. sirkulasjonspumpe

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

FrodeS
Expert
Expert
Posts: 704
Joined: Tue 21 Dec, 2004 16:54
Location: Råholt / Norge
Contact:

Overhale el. sirkulasjonspumpe

Postby FrodeS » Thu 28 Dec, 2006 15:18

Heyheyhey! Kjempefint med DIY-avdeling!


Jeg legger inn en jeg postet for litt sida. Håper den kan være nyttig for flere.

De fleste 124, 201, 210 og sikkert mange flere har en elektrisk sirkulasjonspumpe som skal hjelpe til med å få varmt vann til varmeapparatet ved lavt turtall, ved bruk av restvarme, eller ved bruk av webasto.

Gåen pumpe resulterer i lite eller ingen varme ved køkjøring og ved lavt turtall.

Pumpen kan ryke enten ved at det blir lekkasje i den, eller ved at børstene slites ut. Det er helt vanlig at de slites ut.

Ny pumpe er ikke billig. Jeg sjekket priser nå, og kom ikke noe særlig under 1600,- . Det er dyrt når det bare er børstene som er dårlige.

Jeg fikk en gang i tida en pumpe som gikk (takk, Eivind), men lakk. Jeg satt over pakningen fra min gamle, som ikke gikk, men til gjengjeld ikke lakk heller. Nå har børstene tydeligvis tatt kvelden i den som sitter i også, så da var det på tide å prøve å finne ut av den gamle som lå og slang.

Sånn ser pumpa ut :

Image

Og sånn ser toppen av den der børstene (vanligvis) sitter ut :

Image

Hmm... det var jaggu fin bil :

Image

Et knippe børster jeg fikk :

Image

Det er viktig at børstene har ledningen ut på sida, og ikke i bakkant.


Nye børster er pusset ned på 400korn sandpapir og satt på plass :

Image

Disse små ledningene var ganske køddne å lodde, men med litt tolmodighet og god varmlodding gikk det greit. Sørg for å lodde ordentlig, ikkno slurv!

Image

Helt strøkent er det ikke godt å få det, men :

Image

Inn her skal greiene på plass :? :

Image

Ikke helt enkelt altså. Man har ingen mulighet til å holde børstene inne mens man setter lokket på plass. Pumpa er for sikkerhets skyld vanntett, så det skal være ekstra vanskelig å komme til.

Løsningen ligger i den lille skiva som sitter over sleperingene. Jeg spente den mellom børstene og prøvde å tre det hele nedpå. Det var selvsagt håpløst, for den bare løsnet for meg.

Image

Jeg fant fram baufila og laget et ørilte hakk i hver børste som jeg spente skiva inn i. Det var nesten ikkno som skulle til før skiva satt godt nok til at jeg fikk det hele nedpå..

og vips :

Image


Pumpa startet og gikk, men hvor lenge dette varer, det aner jeg ikke. Det kan godt vare 5 minutter før noe går til helvete, eller det kan vare flere hundre tusen km. Det ser ut til å være like mye børster nå, som da pumpa var ny.

De gamle sleperingene var noe slitt, men ikke veldig mye.
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Image

User avatar
Christer Gustafson
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1476
Joined: Thu 01 May, 2003 16:02
Location: Arvika/Värmland

Postby Christer Gustafson » Sun 31 Dec, 2006 15:50

Ett litet inlägg, 12v cirkulationpump till husvagnen är liknande.
Christer 52:a
190ägare

User avatar
pavel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1803
Joined: Wed 15 Mar, 2006 00:32
Location: Göteborg

Postby pavel » Sun 31 Dec, 2006 16:22

Jag har i min C 180 cirkulationspump, men inga kablar till pumpen.
I Haynes bok står att bilar med cirkuationspump är med AC. Min har inte AC.
Är det möjligt?
Ägde MB190E Sportline 90
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe

FrodeS
Expert
Expert
Posts: 704
Joined: Tue 21 Dec, 2004 16:54
Location: Råholt / Norge
Contact:

Postby FrodeS » Sun 31 Dec, 2006 22:58

pavel wrote:Jag har i min C 180 cirkulationspump, men inga kablar till pumpen.
I Haynes bok står att bilar med cirkuationspump är med AC. Min har inte AC.
Är det möjligt?


Vet ikke med c-klasse, men på 124 så har de aller aller fleste denne pumpa. Det er noen tidlige med små bensinmotorer som ikke har den tror jeg. Mulig den ikke er like vanlig på c-klasse, der skulle de jo spare på alt.
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Image

User avatar
Gonzo
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 183
Joined: Fri 14 Oct, 2005 13:42
Location: Bengtsfors
Contact:

Postby Gonzo » Thu 04 Jan, 2007 17:36

På min 300 finns det ingen pump, men det är en importbil, det kanske inte finns på dom.
W124 300 TE 4 matic -88
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65

FrodeS
Expert
Expert
Posts: 704
Joined: Tue 21 Dec, 2004 16:54
Location: Råholt / Norge
Contact:

Postby FrodeS » Fri 05 Jan, 2007 11:01

Gonzo wrote:På min 300 finns det ingen pump, men det är en importbil, det kanske inte finns på dom.


Jeg trodde det var standard på 6-syl og alle 4-syl etter 1990, men tydeligvis er det ikke det.
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Image

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Sun 17 Jun, 2007 19:07

Verkar variera vilka bilar som har den där pumpen.

Hade då både på 300 TD -93 och 500 E -92, båda import och med AC/klima.

Pumpen gav upp på 500an, köpte ny på stjärndelar för 800:- istället för 2200:- på MB.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests