Hur kollar man om bagagerumsbelysningen släcker?

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Hur kollar man om bagagerumsbelysningen släcker?

Postby SL Jocke » Fri 29 Dec, 2006 20:27

Andre tipsade om att kolla om bagagerumsbelysningen slocknade
på min 500SL. Jaha tänkte jag hur gör man då? Kofferten är ju
inte direkt stor och borde bli problematisk att knöla ner sig i.
Sedan att jag var ensam gjorde inte saken bättre.

Då fick jag den geniala idén att varför inte testa att sätta mobilen
på videoinspelning och ner med den i kofferten och igen med luckan.

Upp med luckan och uppspelning av filmsnutten funkade perfekt
och det gjorde tyvärr belysningen också. Jakten går vidare.

Jocke

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Fri 29 Dec, 2006 20:32

Ha-ha! :lol:
Vilken bra idé att använda mobilen! :idea1: =D>
Synd då bara att det inte var så enkelt fel.
Lycka till i vidare jakt på el-tjuven!
:thumbup:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Krille
Hangaround
Hangaround
Posts: 24
Joined: Wed 05 Apr, 2006 22:32
Location: Skaraborg

Postby Krille » Sat 06 Jan, 2007 16:31

Det var mycket smart, jag tänkte först att man får väl be nån krypa in och stänga sedan(om man nu har någon som litar på att man öppnar igen :twisted: :-D :-D :-D ).

/Christer

chains
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 97
Joined: Mon 27 Feb, 2006 00:57
Location: Flen
Contact:

Postby chains » Tue 23 Jan, 2007 23:01

Varför inte leta upp givaren/kontakten som bryter respektive aktiverar spänningen till lampan? Tryck ner den och se om lampan slocknar :-)

Kanske ett tips till dessa som inte har tillgång till videoinspelning, och till dessa som har cellskräck :wink:
Mercedes Benz 230E W124 -86 Silvermetallic "Glidaren" / VW Golf TDI -98 Jazzblåpearl "Bruksen"

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Wed 24 Jan, 2007 00:27

chains wrote:Varför inte leta upp givaren/kontakten som bryter respektive aktiverar spänningen till lampan? Tryck ner den och se om lampan slocknar :-)

Kanske ett tips till dessa som inte har tillgång till videoinspelning, och till dessa som har cellskräck :wink:



Jo, men i det fallet som jag refererade till så var det osäkert ifall just bygeln
på själva luckan gick tllräckligt långt ner för att bryta spänningen till lampan.
Själva kontakten kan ju fungera i det läget UTAN att spänningen bryts,
och då krävs det att man stänger bakluckan helt för att vara säker på om det fungerar.
:wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

chains
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 97
Joined: Mon 27 Feb, 2006 00:57
Location: Flen
Contact:

Postby chains » Wed 24 Jan, 2007 23:05

André MBSCA wrote:
chains wrote:Varför inte leta upp givaren/kontakten som bryter respektive aktiverar spänningen till lampan? Tryck ner den och se om lampan slocknar :-)

Kanske ett tips till dessa som inte har tillgång till videoinspelning, och till dessa som har cellskräck :wink:



Jo, men i det fallet som jag refererade till så var det osäkert ifall just bygeln
på själva luckan gick tllräckligt långt ner för att bryta spänningen till lampan.
Själva kontakten kan ju fungera i det läget UTAN att spänningen bryts,
och då krävs det att man stänger bakluckan helt för att vara säker på om det fungerar.
:wink:


Sant! :-) Förstog inte riktigt att det handlade om bygeln som ligger emot kontakten vid stängd lucka. Utifrån min synvinkel lät det i annat fall väldigt långsiktigt :lol:
Mercedes Benz 230E W124 -86 Silvermetallic "Glidaren" / VW Golf TDI -98 Jazzblåpearl "Bruksen"

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Thu 25 Jan, 2007 01:08

chains wrote:
André MBSCA wrote:
chains wrote:Varför inte leta upp givaren/kontakten som bryter respektive aktiverar spänningen till lampan? Tryck ner den och se om lampan slocknar :-)

Kanske ett tips till dessa som inte har tillgång till videoinspelning, och till dessa som har cellskräck :wink:



Jo, men i det fallet som jag refererade till så var det osäkert ifall just bygeln
på själva luckan gick tllräckligt långt ner för att bryta spänningen till lampan.
Själva kontakten kan ju fungera i det läget UTAN att spänningen bryts,
och då krävs det att man stänger bakluckan helt för att vara säker på om det fungerar.
:wink:


Sant! :-) Förstog inte riktigt att det handlade om bygeln som ligger emot kontakten vid stängd lucka. Utifrån min synvinkel lät det i annat fall väldigt långsiktigt :lol:


Långsökt! :thumbright:
Du menar väl att det annars låtit långsökt!?
:lol: :thumbup:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Sat 27 Jan, 2007 09:27

kul tips!

en annan bra sak man kan ha mobil eller vanliga digitalkameror till är att kolla om fjärrkontroller funkar.

håll fjärrkontrollen mot linsen i kameran, tryck ner någon knapp på fjärren, kika på displayen i kameran, du kan där se det ir-ljuset som normalt inte uppfattas av ögat.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Postby SL Jocke » Sat 27 Jan, 2007 11:07

MBFL wrote:kul tips!

en annan bra sak man kan ha mobil eller vanliga digitalkameror till är att kolla om fjärrkontroller funkar.

håll fjärrkontrollen mot linsen i kameran, tryck ner någon knapp på fjärren, kika på displayen i kameran, du kan där se det ir-ljuset som normalt inte uppfattas av ögat.


Funkar även med videokamera, det var så man kollade om radarvarnaren
fungerade när man kopplat in den.

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Ilpo
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 355
Joined: Tue 02 May, 2006 17:51

Postby Ilpo » Sat 27 Jan, 2007 11:25

SL Jocke wrote:
MBFL wrote:kul tips!

en annan bra sak man kan ha mobil eller vanliga digitalkameror till är att kolla om fjärrkontroller funkar.

håll fjärrkontrollen mot linsen i kameran, tryck ner någon knapp på fjärren, kika på displayen i kameran, du kan där se det ir-ljuset som normalt inte uppfattas av ögat.


Funkar även med videokamera, det var så man kollade om radarvarnaren
fungerade när man kopplat in den.

Jocke

Det var som f-n.
Har en fjärrkontrol till en projector som inte går bra.
Och skall testa den nu
S55 AMG W220 -00
C230 Komp W202 -99
C180 BlueEFFICIENCY -10 (Tjejens)
Chevy S10 -97
http://www.perkeles.se

chains
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 97
Joined: Mon 27 Feb, 2006 00:57
Location: Flen
Contact:

Postby chains » Sat 27 Jan, 2007 19:32

André MBSCA wrote:
chains wrote:
André MBSCA wrote:
chains wrote:Varför inte leta upp givaren/kontakten som bryter respektive aktiverar spänningen till lampan? Tryck ner den och se om lampan slocknar :-)

Kanske ett tips till dessa som inte har tillgång till videoinspelning, och till dessa som har cellskräck :wink:



Jo, men i det fallet som jag refererade till så var det osäkert ifall just bygeln
på själva luckan gick tllräckligt långt ner för att bryta spänningen till lampan.
Själva kontakten kan ju fungera i det läget UTAN att spänningen bryts,
och då krävs det att man stänger bakluckan helt för att vara säker på om det fungerar.
:wink:


Sant! :-) Förstog inte riktigt att det handlade om bygeln som ligger emot kontakten vid stängd lucka. Utifrån min synvinkel lät det i annat fall väldigt långsiktigt :lol:


Långsökt! :thumbright:
Du menar väl att det annars låtit långsökt!?
:lol: :thumbup:


Vi har en messerschmitt här på MBSCA! Normalt sett brukar jag stava och grammatisera bra, men var väl trött där!? :lol:
Mercedes Benz 230E W124 -86 Silvermetallic "Glidaren" / VW Golf TDI -98 Jazzblåpearl "Bruksen"

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Thu 08 Feb, 2007 14:39

chains wrote:
André MBSCA wrote:
chains wrote:
André MBSCA wrote:
chains wrote:Varför inte leta upp givaren/kontakten som bryter respektive aktiverar spänningen till lampan? Tryck ner den och se om lampan slocknar :-)

Kanske ett tips till dessa som inte har tillgång till videoinspelning, och till dessa som har cellskräck :wink:



Jo, men i det fallet som jag refererade till så var det osäkert ifall just bygeln
på själva luckan gick tllräckligt långt ner för att bryta spänningen till lampan.
Själva kontakten kan ju fungera i det läget UTAN att spänningen bryts,
och då krävs det att man stänger bakluckan helt för att vara säker på om det fungerar.
:wink:


Sant! :-) Förstog inte riktigt att det handlade om bygeln som ligger emot kontakten vid stängd lucka. Utifrån min synvinkel lät det i annat fall väldigt långsiktigt :lol:


Långsökt! :thumbright:
Du menar väl att det annars låtit långsökt!?
:lol: :thumbup:


Vi har en messerschmitt här på MBSCA! Normalt sett brukar jag stava och grammatisera bra, men var väl trött där!? :lol:



No problems! :thumbup: Skoja bara lite!
:lol:

PS. Föresten så heter det besserwisser, så det så...! :twisted: :lol: :lol:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Sky
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 24 Feb, 2007 15:53

Postby Sky » Sun 04 Mar, 2007 23:19

ett annat bra tips på att kolla ifall lampan lyser är att känna på lampan när du lyfter luckan. ifall lampan lyser hela tiden så bör den vara ganska varm.

så slipper man använda telefonen, kompisen eller nåt annat verktyg :)
190E 2,3 16V -87, snart med överladd.

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Sun 04 Mar, 2007 23:25

Sky wrote:ett annat bra tips på att kolla ifall lampan lyser är att känna på lampan när du lyfter luckan. ifall lampan lyser hela tiden så bör den vara ganska varm.

så slipper man använda telefonen, kompisen eller nåt annat verktyg :)


men då måste man ju ligga i kofferten och känna på lampan, så fort man öppnar börjar den ju lysa och blir varm igen :-)

Sky
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 24 Feb, 2007 15:53

Postby Sky » Sun 04 Mar, 2007 23:51

MBFL wrote:
Sky wrote:ett annat bra tips på att kolla ifall lampan lyser är att känna på lampan när du lyfter luckan. ifall lampan lyser hela tiden så bör den vara ganska varm.

så slipper man använda telefonen, kompisen eller nåt annat verktyg :)


men då måste man ju ligga i kofferten och känna på lampan, så fort man öppnar börjar den ju lysa och blir varm igen :-)


den blir ju inte varm direkt, det tar ju iaf 10 sekunder innan den blir "varm" ifall den är på konstant så borde den vara RIKTIGT varm :)
190E 2,3 16V -87, snart med överladd.


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest