Montera belysta instegslister på en R129

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Montera belysta instegslister på en R129

Postby Lasse-SL-500 » Wed 02 May, 2007 23:43

Hej,

Om man som jag har 13-14 tummar mitt i handen så kan det vara bra med en enkel instruktion hur man går till väga. Så man slipper oroa sig för att förstöra saker, det vore bra, eller hur? Enligt Murphys lag XX finns därför SJÄLVKLART inte ett spår av installationsanvisningar i paketet när det kommer fram. :-D :-D Man vet inte ens om man ska ta bort dom gamla aluminiuminstegen, eller om man bara ska häfta de nya listerna ovanpå de gamla. Jag anser att de gamla *ska bort*, det blir inte helt bra annars.

I stridens hetta tänkte jag inte på att ta bilder (lätt att vara efterklok), men här kommer en beskrivning i text:

Gör inte som jag, ring till Chris fem gånger på en halvtimme och fråga intelligenta saker som t ex "du, den här plastbiten, du vet? Ska man dra ut den?".

Det är svårt att beskriva bilder verbalt över telefon, så det blev självklart svaret "Häääää? Jag förstår inte vad du menar" :-D :-D

Läs därför vidare i stället, och ring om något är oklart ändå.

1. Innertröskeln med klädsel måste bort för att kunna dra kablar snyggt. Lossa skruv synlig längst fram, skruvskallen är täckt av en plastplopp. Den sitter också med en plastplugg. Lirka loss den med milt våld, den går inte sönder. Lyft innertröskeln rakt uppåt.

2. Lossa bakre "plankan", den lilla (ca 20x30 cm) plasten som sitter på bakskärmen. Den sitter ditklämd med tre tryckpluggar. Bara att dra rakt ut, med "lagom" våld. Denna planka behöver man få väck för att instegslisten sitter låst under den.

3. Nu ska den gamla instegslisten i aluminium bort. På min bil satt dom limmade, så det var ett litet h-vete att få loss dom. Men med mejslar, tummar, svordomar, våld och envishet gick det att lossa dom. :-) Listen sitter dock fortfarande fast i framkant. Det är svårt att se, men aluminiumet är böjt som en krok runt plasten i framkant. Det handlar om att (återigen) svära och bruka våld. Men dessa originalinsteg är skitdyra, så det lönar sig i längden att ta i lagom, inte förstöra dom.

4. Tvätta rent, det var rätt dammigt o smutsigt på min, och då fäster inte självhäftande så bra. :-)

5. Dra plus (den röda) från fotutrymmets belysning. På det viset tänds dom bara när dörren öppnas, släcks när dörren stängs. Den svarta dras till jord. Dölj sladdarna under plasten i framkant. Göm den medföljande spänningskonverteraren (transformatorn) under klädseln. Kabeln från den belysta listen är väldigt kort av ngn anledning. Men det fungerar bra att dra den framåt, den räcker precis ut under listens framkant.

6. Passa in listerna noga. Dom ska skjutas in under en plastfals. Kontrollera att dörren går att stänga utan att något kommer i kläm.

7. Av med skyddstejpen och tryck dit listen.

8. Klart. Fint som fasen.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Postby Jojjet » Thu 03 May, 2007 02:55

Kanon! Skall montera på min Sl på Fredag. Iof så är cris i samma lokal, så man har ju lite "backup" där.. :-D

Ska bli skoj att se din bil igen Lasse! :-)
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests