Skruva loss överdelen på säkringsdosan.
Lossa säkringsdosan.
Där nere ligger skarven.
Dra isär kontakten och ta bort den gammla kabeln ända fram till nummerplåten.
Börja montera den nya bakom nummerplåten.
Dela kontakten så går det lättare att trä in kabeln i säkringsdosan.
Sätt tillbaka kontakten och trä ihop.
Byta yttertempgivare W124
Re: Byta yttertempgivare W124
Bra tråd.
Farsan har en 230e som visar +58 grader hela tiden. Hur märkte du att du behövde byta din?
Farsan har en 230e som visar +58 grader hela tiden. Hur märkte du att du behövde byta din?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Byta yttertempgivare W124
+ 58 brukar betyda kortis i kabeln, troligtvis fukt. Kolla om du har någon skada på höljet. Skär upp och löd om vid skada, isolera och vips så fungerar det. Eller byt givare kostar ca 500-600:- för en ny givare.
MB-HUSET
MB-HUSET
- LOP
- Nästan Guru
- Posts: 2319
- Joined: Mon 24 Nov, 2003 22:51
- Location: Västernorrland Sundsvall Stöde
- Contact:
Re: Byta yttertempgivare W124
Jojjet wrote:Bra tråd.
Farsan har en 230e som visar +58 grader hela tiden. Hur märkte du att du behövde byta din?
Min visade på tok för hög temp. Den låg 20-30 grader över yttertemp.
Re: Byta yttertempgivare W124
Inte helt kortsluten då kanske. Lite fukt och salt i någon skada och överledning som resultat.
MB-HUSET
MB-HUSET
Re: Byta yttertempgivare W124
Detta var en riktigt bra guide. Farsan retar sig som fasen på att denna inte funkar. Så då kan man ju få till den relativt "enkelt" då alltså...
Skall kolla detta vid tillfälle.
Skall kolla detta vid tillfälle.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Byta yttertempgivare W124
LOP wrote:Jojjet wrote:Bra tråd.
Farsan har en 230e som visar +58 grader hela tiden. Hur märkte du att du behövde byta din?
Min visade på tok för hög temp. Den låg 20-30 grader över yttertemp.
Samme som min. Riktignok var det varmt i Oslo sommeren for 2 år sida, men +45C var det ikke.
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Styreformann MB Entusiastklubb
Re: Byta yttertempgivare W124
Byter man givare på 124:or skall givaren monteras i ändan av stöångaren, på vänster eller höger sida, att ha den bakom nummerskylten är inte rekomenderat av MB, bytt och flyttat massor under min tid på Philipson.
Har tillochmed för mig att en utbytes har längre kabel pga detta.
//Petta
Har tillochmed för mig att en utbytes har längre kabel pga detta.
//Petta
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Re: Byta yttertempgivare W124
Petta2 wrote:Byter man givare på 124:or skall givaren monteras i ändan av stöångaren, på vänster eller höger sida, att ha den bakom nummerskylten är inte rekomenderat av MB, bytt och flyttat massor under min tid på Philipson.
Har tillochmed för mig att en utbytes har längre kabel pga detta.
//Petta
Jeg har byttet min, og den hadde mye lenger kabel enn jeg trengte.
Vet du hvorfor de anbefaler å montere den et annet sted?
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Styreformann MB Entusiastklubb
Re: Byta yttertempgivare W124
har för mig att den visade fel temperatur där bakom den iskalla nummerskylten, ska sitta bakom stötfångaren för att visa mer rätt, och den sitter väl mer skyddad där annars också, från regn, salt och annat.
/P
/P
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Re: Byta yttertempgivare W124
Petta2 wrote:har för mig att den visade fel temperatur där bakom den iskalla nummerskylten, ska sitta bakom stötfångaren för att visa mer rätt, och den sitter väl mer skyddad där annars också, från regn, salt och annat.
/P
Skiltplaten blir da ikke mer iskald enn noe annet?
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Styreformann MB Entusiastklubb
Re: Byta yttertempgivare W124
Hej Frode,
håller med dig. Har du dessutom en 300TDT har du oljekylare bakom kofångarna på bägge sidor. Där finns ju risken att det blir varmare istället.
MB-HUSET
håller med dig. Har du dessutom en 300TDT har du oljekylare bakom kofångarna på bägge sidor. Där finns ju risken att det blir varmare istället.
MB-HUSET
-
- Medlem
- Posts: 51
- Joined: Sun 27 Apr, 2008 22:57
- Location: norrbotten
- Contact:
Re: Byta yttertempgivare W124
Jag har ett problem med min temp, den brukar hoppa från +58 till vad nu den kan bli minus och man ser riktigt hur den räknar ner och upp, och så brukar den glappa ibland och inte visa nån temp alls. vad kan det vara för fel?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Byta yttertempgivare W124
slitex wrote:Jag har ett problem med min temp, den brukar hoppa från +58 till vad nu den kan bli minus och man ser riktigt hur den räknar ner och upp, och så brukar den glappa ibland och inte visa nån temp alls. vad kan det vara för fel?
Trasig, glappande givare
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Byta yttertempgivare W124
mbhuset wrote:Hej Frode,
håller med dig. Har du dessutom en 300TDT har du oljekylare bakom kofångarna på bägge sidor. Där finns ju risken att det blir varmare istället.
MB-HUSET
ja sen får den säkert en massa stensprut från däcket ochså..
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest