Tips om automatväxellådor!

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

ghostfire
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sun 15 Jul, 2007 20:15
Location: Sthlm

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby ghostfire » Sat 07 Mar, 2009 21:52

För mig är det rätt kört oavsett. Jag hade min låda inne på Mercedes och dom bytte ventilhus. Ventilhuset är nytt men programvaran i lådan gammal.
Resultatet blir att lådan tar ca 3-5sek på sig att lägga i växel om man går från P till D el R eller från D till R. Man vänjer sig men har fått folk som tutat på mig för dom tycker det är oaceptabellt att man står still 4sek. Snacka om hets :)
c200t sport komp -04

Behöver ni få bilen lackad i Sthlm, PM:a

peter_e
Hangaround
Hangaround
Posts: 14
Joined: Mon 06 Jul, 2009 21:14
Location: Norrbotten...

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby peter_e » Tue 07 Jul, 2009 21:17

Om man börjar få dålig back, i synnerhet när oljan är varm, var kan felet ligga?
Jag har bytt olja och filter, men det blev ingen förbättring :-(

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Jojjet » Sat 11 Jul, 2009 23:19

peter_e wrote:Om man börjar få dålig back, i synnerhet när oljan är varm, var kan felet ligga?
Jag har bytt olja och filter, men det blev ingen förbättring :-(



Har/hade precis samma problem på min amg.. Tyvärr är det enda raka att renovera lådan. Så snart som möjligt skulle jag rekomendera, så att den inte skadas mer.. Sitter ngn kolv därinne som tar stryk om man "tvingar" i backen genom att höja motorvarvet...

Du har möjligtvis inte 5-stegs automat i den?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

mb_560
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 23 Apr, 2006 12:32

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby mb_560 » Sat 11 Jul, 2009 23:40

Om du har vlx P i på så när du rusar motorn kan den ha tendens att röra sig framåt på grund av trycket i lådan. och N trycklöst testa sj och så märker ni om lådan börjar bli sliten

sedan är dom nya lådorna speceila om dom är slita kan man ställa upp klockan så dom kan hålla ett tag till ju.
och nya lådor finns inget stickor man kollar tempen i lådan typ


va lite info som jag lärt mig. sen om detta är rätt eller fel

pajka
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 362
Joined: Sun 10 Jun, 2007 00:02
Location: Örnsköldsvik

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby pajka » Sat 19 Sep, 2009 22:42

peter_e wrote:
Om man börjar få dålig back, i synnerhet när oljan är varm, var kan felet ligga?
Jag har bytt olja och filter, men det blev ingen förbättring



Det beror väl på inre läckage i vissa fall.
Min låda hade lite såna hyss för sig, så jag bytte filter och olja plus att jag slog i Omega 917.
Den mjukar och fräschar upp alla o-ringar och gummipackningar.

Sedan dess har jag inte haft nåt problem alls med lådan. Den är som ny.

Men är det bitar borta från o-ringarna, då hjälper inget medel i världen




Bäst att tillägga, att det är ju ingen ersättning för renovering.
Men det kan skjuta upp en renovering med åtskilliga tusen mil i bästa fall.


Om man tänker prova det så kolla innan, helst med ett olje och filterbyte.
Att oljan inte luktar bränt, eller att den är sörjig.
Det, ska heller inte finnas metallspån i tråget.
Om oljan var ren och fin, kan man gott prova medlet.


Sen om lådan rasar värre när det väl händer, kan säkert andra svara på.
Men det finns ju gott om begagnade lådor.


Detta är alltså bara ett tips att produkten finns, det är upp till er att avgöra om den ska användas.

Men i mitt fall funkade det.

User avatar
Bandit
Expert
Expert
Posts: 710
Joined: Sat 04 Apr, 2009 10:56
Location: Piteå

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Bandit » Sat 17 Oct, 2009 11:56

Pärlan wrote:Det är väl det som heter/kallas "kallväxlingsfunktion"?

Försvinner allteftersom motorn/lådan blir varm och finns för att katalysatorn snabbare ska bli varm och rena avgaserna effektivare.

ahaaaa..f-n tack tack Pärlan men ja måste säga de är det sämsta ja varit med om
va f-n då de är 20 minus ute å man ska måsta dra bilen till massor me varv innan den växlar

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Pärlan » Sat 07 Nov, 2009 15:07

Bandit wrote:
Pärlan wrote:Det är väl det som heter/kallas "kallväxlingsfunktion"?

Försvinner allteftersom motorn/lådan blir varm och finns för att katalysatorn snabbare ska bli varm och rena avgaserna effektivare.

ahaaaa..f-n tack tack Pärlan men ja måste säga de är det sämsta ja varit med om
va f-n då de är 20 minus ute å man ska måsta dra bilen till massor me varv innan den växlar


Håller med. Det känns inte bra att varva motorn så högt när den är kall.
Jag tröstar mig med att ingenjörerna på MB vet vad de gör. :-)

Du kan ju låta bilen stå på tomgång en stund innan du kör iväg. Det kanske sänker varven något.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Pärlan » Sat 07 Nov, 2009 15:10

Finns det någon här som med relativt hög träffsäkerhet kan säga vad en "vanlig" renovering av en växellåda till en 600:a kan kosta?

Mellan tummen och pekfingret bara.

Mellan 10000-15000, 15000-25000 eller ännu högre?

Jag har då inga problem ännu då bilen bara gått 18000 mil men det skulle vara intressant att veta.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Starscream » Tue 17 Nov, 2009 00:19

15-25000

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby kungen » Tue 05 Jan, 2010 16:34

nu har jag läst en del tips här men vad är det
som gäller när man ska kolla oljan i automatlådan ?
är det läge p, eller n som den ska stå i ?
ska man kolla oljan när den är varm eller kall ?
detta gäller en mercedes c240 kombi 98a

mvh/Lars-Peter
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Starscream » Tue 05 Jan, 2010 23:42

Bilen på tomgång.
Spaken på N.
Oljan ska vara varm.

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby kungen » Wed 06 Jan, 2010 11:23

Starscream wrote:Bilen på tomgång.
Spaken på N.
Oljan ska vara varm.

ok då ska jag kolla detta så fort det blir
varmare och slutar blåsa/snöa
tackar för hjälpen

mvh/Lars-Peter
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

GrisJerk
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Mon 21 Sep, 2009 15:23
Location: Skäve

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby GrisJerk » Mon 11 Jan, 2010 23:04

Har en fråga: när man ska kolla oljan i lådan har jag hört att en del bilar ska stå på tomgång när man kollar. är de lika på mercedes lådor?
Nu varande
W124 300dt - 92

Gammla Mercor
W210 270 cdi - 01
W124 250 td -94
W124 300 dt -89
W123 300d -84
W115 240 3,0 -75
W201 190 -88
W115 300 d - 71
W124 250 d - 88
W123 300d -80
W123 240d -79

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby Biörn Bladh » Mon 11 Jan, 2010 23:26

GrisJerk wrote:Har en fråga: när man ska kolla oljan i lådan har jag hört att en del bilar ska stå på tomgång när man kollar. är de lika på mercedes lådor?


Jo på alla!
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

GrisJerk
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Mon 21 Sep, 2009 15:23
Location: Skäve

Re: Tips om automatväxellådor!

Postby GrisJerk » Tue 12 Jan, 2010 10:36

Biörn Bladh wrote:
GrisJerk wrote:Har en fråga: när man ska kolla oljan i lådan har jag hört att en del bilar ska stå på tomgång när man kollar. är de lika på mercedes lådor?


Jo på alla!


ok.tack för de
Nu varande
W124 300dt - 92

Gammla Mercor
W210 270 cdi - 01
W124 250 td -94
W124 300 dt -89
W123 300d -84
W115 240 3,0 -75
W201 190 -88
W115 300 d - 71
W124 250 d - 88
W123 300d -80
W123 240d -79


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests