Hej! Har en 290 TDI -97 som gått rätt långt, 56000 mil.
Har börjat få en del halvkluriga fel för ett år sedan, då mycket sporadiskt, men som återkommer relativt regelbundet numer, har varit tvungen att
sluta använda den:
1) Plötsligt varnar datorn för trasig ABS, ETS samt slitna bromsbelägg.
Samtidigt slutar hastighetsmätarn visa hastighet och automatlådan
lägger av att växla (är det detta som kallas nödläge?) Efter en stund,
någon minut, upp till kanske tio, kommer hastighetsmätaren igång igen,
varningarna släcks, och växellådan funkar igen.
2) Ibland har bilen tjuvstannat. Om man då stänger av tändningen och
slår på den igen, blinkar inte glödtrådsindikatorn till, och motorn går
inte att starta. Man får försöka i någon till några minuter, rätt som det
är indikerar glödtrådslampan på normalt sätt, och motorn går igång.
Mina frågor är förstås: har någon några idéer om vad som är fel? Är det två sidor av samma mynt? För mig som lekman låter det som något jordfel i någon typ av givarbuss, då flera oberoende varningar kommer samtidigt (slitna bromsbelägg har väl inte direkt med antispinnsystemet att göra ). Har läst lite om olika reläer som kan vara dåliga, men hittar dem inte på min bil (batteriet är under höger baksäte). Fixar gärna lite själv, är rätt van med både lödkolv och elektronik, men har ju inte ens ett kopplingsschema till bilen...
Hjälp?
Div falska alarm, hängd växellåda, tjuvstopp, MED LÖSNING!
Div falska alarm, hängd växellåda, tjuvstopp, MED LÖSNING!
Last edited by niklash on Thu 26 Jul, 2007 21:35, edited 1 time in total.
OK, efter lite sökande på andra forum har jag nog kommit fram till en rätt bra gissning: K40-relämodulen. Sitter i datorlådan längst bak till höger i motorrummet. Skruva av plastlocket från lådan med datorn i, och plockade ur modulen (det är den med några säkringar samt flera kabelkontakter ovanpå) därur och kollade efter skador på lödningarna, sure enough, minst två lödningar har sprickor runt om. Löder om samtliga lödningar imorgon och testar senare. Ska försöka komma ihåg att återkomma hit om det hjälpte. Kan ju vara bra för andra i nöd att veta.
Last edited by niklash on Thu 26 Jul, 2007 21:37, edited 1 time in total.
Re: Div falska alarm, hängd växellåda, samt tjuvstopp
niklash wrote:Hej! Har en 290 TDI -97 som gått rätt långt, 56000 mil.
Har börjat få en del halvkluriga fel för ett år sedan, då mycket sporadiskt, men som återkommer relativt regelbundet numer, har varit tvungen att
sluta använda den:
1) Plötsligt varnar datorn för trasig ABS, ETS samt slitna bromsbelägg.
Samtidigt slutar hastighetsmätarn visa hastighet och automatlådan
lägger av att växla (är det detta som kallas nödläge?) Efter en stund,
någon minut, upp till kanske tio, kommer hastighetsmätaren igång igen,
varningarna släcks, och växellådan funkar igen.
2) Ibland har bilen tjuvstannat. Om man då stänger av tändningen och
slår på den igen, blinkar inte glödtrådsindikatorn till, och motorn går
inte att starta. Man får försöka i någon till några minuter, rätt som det
är indikerar glödtrådslampan på normalt sätt, och motorn går igång.
Mina frågor är förstås: har någon några idéer om vad som är fel? Är det två sidor av samma mynt? För mig som lekman låter det som något jordfel i någon typ av givarbuss, då flera oberoende varningar kommer samtidigt (slitna bromsbelägg har väl inte direkt med antispinnsystemet att göra ). Har läst lite om olika reläer som kan vara dåliga, men hittar dem inte på min bil (batteriet är under höger baksäte). Fixar gärna lite själv, är rätt van med både lödkolv och elektronik, men har ju inte ens ett kopplingsschema till bilen...
Hjälp?
Om dset inte löser sig med nå´t annat är ett hett tips tändningslåset.
Flera kompisar till mig har haft liknande problem på "gamla" bilar och
det har nästan alltid varit utslitet tändningslås.
Mvh Janne
C 280 Sport "fullsketen" - Såld
Chrysler Grand Voyager -00
Chrysler Grand Voyager -00
OK Jag lödde om de kontaktställen i K40-modulen som gick till själva reläspolarna. Minst två lödningar hade "krackelerat", vilket tydligen inte är ovanligt i Mercedes. Min idé är att en Merca rullar rätt långt, min bil har gått 56000 mil, är inte jätte förvånad. Har en bild på hur en av lödpunkterna såg ut. Inte jättelätt att se med blotta ögat, utan förstoringsglas och bra ljus, men syntes tydligt med en 2 Megapixels digitalkamera med makrofunktion.
Vad ni ser nedan är alltså förstorat såvida ni inte har en väldigt hög dpi på er skärm:
Jag var lite förvånad att jag inte hittade något om K40 här, men OVP finns det en hel del om. K40 ersätter tydligen OVP på bl.a. min modell, och på amerikanska chatsiter är den välkänd. Lycka till för Er som ev. får liknande problem. Hmm, peppar, peppar kanske jag ska säga. Har bara kört en halv dag utan problem än
Niklas
Vad ni ser nedan är alltså förstorat såvida ni inte har en väldigt hög dpi på er skärm:
Jag var lite förvånad att jag inte hittade något om K40 här, men OVP finns det en hel del om. K40 ersätter tydligen OVP på bl.a. min modell, och på amerikanska chatsiter är den välkänd. Lycka till för Er som ev. får liknande problem. Hmm, peppar, peppar kanske jag ska säga. Har bara kört en halv dag utan problem än
Niklas
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Jag lödde om alla öar av den storlek som pilen pekar på, de som alltså anslöt svagströmskomponenter som reläspolar, dioder och motstånd. De större var mer för reläernas fästpunkter (jordade) samt de kretsar som reläerna bryter. Dessa såg bra ut. Om något liknande händer igen vet jag nu att det är lätt att demontera och löda om. Mycket lättare än mycket annat man behöver fixa med på bilar
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests