Nu kommer jag med en icke Mercedes fråga.
Det är så att min svärson och min dotter har en Renault Megane,
och eftersom de vill kunna ha barnstolen i framsätet så vill de då ha bort airbagen vid handskfacket.
Volvoverkstäderna vägrar befatta sig med någon som helst urkoppling av airbag, skyller på order från Renault...
Så hur gör man?
De vill helst ha bort hela airbagen fysiskt, finns inget behov att återmontera.
Är det bara att slita ur pryttlarna, eller hur gör man?
Som sagt ingen Mercedes fråga,
men eftersom jag vet att det finns mycket kunnigt folk här på Scandinaviens bästa forum,
så är det säkert någon som sitter inne med svaret.
Tackar på förhand!
Koppla ur/bort airbag - how to do it?
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Koppla ur/bort airbag - how to do it?
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
En Airbag tänds av en glödtändare som i princip ser ut som en TO-5 kapslad transistor. Om det är en Bosch-Tändare har den en nominell resistans av 2 +/- 0.2 Ohm. SRS mäter hela tiden att man har kontakt med alla tändarna, genom att skicka en svag ström genom dom.
Blir det avbrott - om än tillfälligt - tänds lilla lampan, och så tjänar Volvoverkstaden en slant på att släcka den.
Kvalificeringstesterna för "NoFire" = 400 mA, (10 sekunder i +85 C) genom tändarna. Tändströmmen är 1.2A i 2 millisekunder vid -35 graderC.
(Off-Topic) Av den anledningen bör man aldrig ha keyless-kortet i fickan om man lyft ut stolarna i en CL, och råkar trycka på startknappen så att bilen går i Tändläge ett . Röda lampan tänds, och den kan endast släckas av Benzverkstaden med StarDiagnose. (Till en mindre avgift)
Energin som går åt för att tända en AirBag är 6.34 mJ ungefär lika med vad som utvecklas när man tappar en blyertspenna från 1 dm höjd ner på skrivbordet. Utvecklad energi motsvarar 1 milliwatt i 7 sekunder. I princip skulle en mobiltelefon kunna tända en rattairbag, och det är något som fordonsbranchen är j....gt rädda för. Därför testas alla bilar genom att föra in en "konstgjord" sändare inne i bilen som utvecklar en effekt som vida överstiger de kända mobiltelefonerna eller amatörradioutrustningar. I manualen till min C215 står tillverkarens maximalt angivna effekter som får användas. Ändå är jag försiktig med att leka med mobiltelefoner vid ratten
Två typer av SRS-system finns. De som arbetar med en likspänning, och de som tänder med växelspänning.
SRS-en mäter faktiskt motståndet i tändaren, så skall man stänga av den måste man lura systemet med ett 2 Ohms motstånd.
Om det bara fanns en tändartyp vore allt väl, men det finns sådana som är helt flytande, och sådana med tre anslutningar, varav en går till jord.
************* VARNING!!! ***********************
GÖR ENDAST DETTA OM DU ÄR ABSOLUT SÄKER
PÅ VAD DU GÖR. INGET ANSVAR TAGES. EN
FRITT EXPONERAD AIRBAG ÄR KÄNSLIG FÖR
STATISK ELEKTRICITET OCH KAN VID TÄNDNING
SLUNGA ETT KOMPLETT BILDÄCK MED FÄLG
(18" och dyr)
10 METER UPP I LUFTEN. (För att inte tala om vad
som händer med ett ansikte)
***********************************************
1. Skaffa ett 2 Ohms induktansfritt motstånd.
Effekt gärna 1W
2. Koppla ur (-) polen på bilens batteri.
3. Se till att ha ett Antistatarmband på
kopplat till bilens chassie.
4. Vänta minst 30 minuter, gärna mer.
Orsaken är att SRS-en innehåller ett kondensatorbatteri
som vid batterifel kunna tända airbaggarna
i bilen.
BTW: Kablage till SRS är alltid tvinnat för att
minimera elektromagnetisk koppling från
radiosändare...
5. Se till att komma åt AirBagen
så att man kan dra ut kontakten
(I branschen kallat "GrisTryne")
(Och jag hoppas att Renault använt
den två-poliga tändaren)
6. Se till att armbandet är kopplat.
7. Lossa kontakten.
Iakttag samma noggrannhet som när
hjälten i agentfilmen desarmerar en atombomb.
8. Stick i motståndet i gristrynet på anslutningssladden.
9. Isolera, med eltejp, eller värm på en tunn
krympslang så att motståndet sitter kvar
och inte kan vickas ut.
10. Täck över AirBagens anslutning.
11. Återanslut batteriet. Vrid nyckeln till T-läge ett
och håll andan att inte SRS-fel tänds...
Som sagt: Detta görs på egen risk. Jag vill INTE
läsa ett inlägg där man meddelar en medlem mindre....
Blir det avbrott - om än tillfälligt - tänds lilla lampan, och så tjänar Volvoverkstaden en slant på att släcka den.
Kvalificeringstesterna för "NoFire" = 400 mA, (10 sekunder i +85 C) genom tändarna. Tändströmmen är 1.2A i 2 millisekunder vid -35 graderC.
(Off-Topic) Av den anledningen bör man aldrig ha keyless-kortet i fickan om man lyft ut stolarna i en CL, och råkar trycka på startknappen så att bilen går i Tändläge ett . Röda lampan tänds, och den kan endast släckas av Benzverkstaden med StarDiagnose. (Till en mindre avgift)
Energin som går åt för att tända en AirBag är 6.34 mJ ungefär lika med vad som utvecklas när man tappar en blyertspenna från 1 dm höjd ner på skrivbordet. Utvecklad energi motsvarar 1 milliwatt i 7 sekunder. I princip skulle en mobiltelefon kunna tända en rattairbag, och det är något som fordonsbranchen är j....gt rädda för. Därför testas alla bilar genom att föra in en "konstgjord" sändare inne i bilen som utvecklar en effekt som vida överstiger de kända mobiltelefonerna eller amatörradioutrustningar. I manualen till min C215 står tillverkarens maximalt angivna effekter som får användas. Ändå är jag försiktig med att leka med mobiltelefoner vid ratten
Två typer av SRS-system finns. De som arbetar med en likspänning, och de som tänder med växelspänning.
SRS-en mäter faktiskt motståndet i tändaren, så skall man stänga av den måste man lura systemet med ett 2 Ohms motstånd.
Om det bara fanns en tändartyp vore allt väl, men det finns sådana som är helt flytande, och sådana med tre anslutningar, varav en går till jord.
************* VARNING!!! ***********************
GÖR ENDAST DETTA OM DU ÄR ABSOLUT SÄKER
PÅ VAD DU GÖR. INGET ANSVAR TAGES. EN
FRITT EXPONERAD AIRBAG ÄR KÄNSLIG FÖR
STATISK ELEKTRICITET OCH KAN VID TÄNDNING
SLUNGA ETT KOMPLETT BILDÄCK MED FÄLG
(18" och dyr)
10 METER UPP I LUFTEN. (För att inte tala om vad
som händer med ett ansikte)
***********************************************
1. Skaffa ett 2 Ohms induktansfritt motstånd.
Effekt gärna 1W
2. Koppla ur (-) polen på bilens batteri.
3. Se till att ha ett Antistatarmband på
kopplat till bilens chassie.
4. Vänta minst 30 minuter, gärna mer.
Orsaken är att SRS-en innehåller ett kondensatorbatteri
som vid batterifel kunna tända airbaggarna
i bilen.
BTW: Kablage till SRS är alltid tvinnat för att
minimera elektromagnetisk koppling från
radiosändare...
5. Se till att komma åt AirBagen
så att man kan dra ut kontakten
(I branschen kallat "GrisTryne")
(Och jag hoppas att Renault använt
den två-poliga tändaren)
6. Se till att armbandet är kopplat.
7. Lossa kontakten.
Iakttag samma noggrannhet som när
hjälten i agentfilmen desarmerar en atombomb.
8. Stick i motståndet i gristrynet på anslutningssladden.
9. Isolera, med eltejp, eller värm på en tunn
krympslang så att motståndet sitter kvar
och inte kan vickas ut.
10. Täck över AirBagens anslutning.
11. Återanslut batteriet. Vrid nyckeln till T-läge ett
och håll andan att inte SRS-fel tänds...
Som sagt: Detta görs på egen risk. Jag vill INTE
läsa ett inlägg där man meddelar en medlem mindre....
Last edited by Uky on Sat 15 Sep, 2007 15:54, edited 1 time in total.
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
TACK UKY! DETTA VAR EN PERFEKT BESKRIVNING AV HUR MAN DESARMERAR DENNA ATOMBO...FÖRLÅT..AIRBAG,
OCH SKALL SJÄLVKLART GÖRAS AV NÅGON EL-PROFFS ENL. DENNA BESKRIVNING FRÅN "ANNONYM" MEN SÄKER KÄLLA!
TACK IGEN!
OCH SKALL SJÄLVKLART GÖRAS AV NÅGON EL-PROFFS ENL. DENNA BESKRIVNING FRÅN "ANNONYM" MEN SÄKER KÄLLA!
TACK IGEN!
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Som sagt, då ska vi inte ens prata om vad en pass airbag kan göra med en person. Har sett filmer på jobbet (jobbar Autoliv) med krockdockor som praktiskt taget slungats ut genom passagerar dörren, om nu fallet är sådant att man skulle ligga över instrumentpanelen och bagen smäller av. :shock: Säger bara ESD! Skulle inte ens ta i en frikopplad airbag utan esdskor. Ge den STOR respekt.
Lycka till André hoppas inte detta gjorde dig illa till mods
//Martin A
Lycka till André hoppas inte detta gjorde dig illa till mods
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Martin A wrote:
Lycka till André hoppas inte detta gjorde dig illa till mods
//Martin A
He-he! Well, nu var det inte jag som skulle koppla ur airbagen, utan min svärson.
Men efter att ha läst Uky,s beskrivning och varning, och efter mitt råd och beskrivnng av vad som kan hända,
bestämde han sig för att låta airbagen vara ifred och behålla barnstolen i baksätet.
Klokt beslut tycker jag!
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests